    From: "Jacek" <b...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: pirackie programy - cd.
    Date: Sun, 23 Oct 2005 11:32:29 +0200

    Witam,

    czytam sobie prawo autorskie i wychodzi, że korzystanie z programów bez
    licencji jest dozwolone:
    Prawo autorskie
    Oddział 3
    Dozwolony użytek chronionych utworów
    Art. 23.
    1. Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już
    rozpowszechnionego utworu w
    zakresie własnego użytku osobistego.
    No właśnie. Programy znalazłem na stronach internetowych producentów oraz na
    płytach dołączonych do czasopism. Czyli programy zostały już
    rospowszechnione a ja korzystam z nich na własny użytek.

    cd. art. 23.
    Przepis ten nie upoważnia do budowania według cudzego
    utworu architektonicznego i architektonicznourbanistycznego.
    O co tu chodzi?

    art. 23.
    2. Zakres własnego użytku osobistego obejmuje krąg osób pozostających w
    związku osobistym, w
    szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego.
    rozumiem, że mogę dać ten program babci, kumplowi i mojemu kotu i nie złamię
    prawa.

    Art. 118-1.
    1. Kto wytwarza przedmioty przeznaczone do niedozwolonego usuwania lub
    obchodzenia
    technicznych zabezpieczeń przed odtwarzaniem, przegrywaniem lub
    zwielokrotnianiem utworu
    bądź też służące do nielegalnego odbioru nadawanych programów,
    przeznaczonych dla
    zamkniętego grona odbiorców, uzyskujących do nich dostęp po zapłaceniu
    wynagrodzenia
    usługodawcy, albo dokonuje obrotu takimi przedmiotami, podlega grzywnie,
    karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.
    2. Kto posiada, przechowuje lub wykorzystuje przedmioty, o których mowa ust.
    1, podlega
    grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

    z tego wynika, że krakowanie programów nie jest niedozwolone. Kraki przecież
    nie umożliwiają odtwarzania, przegrywania i zwielokrotniania.

    Jacek