  • 1. Data: 2003-03-04 21:41:01
    Temat: pilnie
    Od: "Wojciech Okoń" <r...@o...int.pl>

    Proszę mi powiedzieć jakie ja mam prawa a jakie pracodawca w zwiazku z
    zwolnieniem sie z pracy. Byłem zarejstrowany na okres 1 roku (od 9 lipca
    2002 r). Znalazłem lepsza prace odpowiadajaca moim zainteresowaniom (w swoim
    zawodzie) i z dnia na dzien nieprzyszedłem do pracy (pracodawca niechciał z
    zemna rozmawiac w ten dzien)wiec nazajutrz poszedłem do nowej pracy. Do dnia
    dzisiejszego niewydał mi swiadectwa pracy co utrudnia mi zarejstrowanie w
    nowym zakładzie. Nie wypłacił mi naleznej płacy za okres 2 tygodni. Jeszce
    raz jakie pracodawca ma prawa? Czy ja poniose jakies konsekwencje ? Prosze o
    szybka odpowiedz. Zakład zatrudniał 3 osoby
    Dziekuję.
    Wojtek
    r...@o...int.pl

  • 2. Data: 2003-03-04 21:59:03
    Temat: Re: pilnie
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 4 Mar 2003 22:41:01 +0100, "Wojciech Okoń"
    <r...@o...int.pl> zakodował:

    >zwolnieniem sie z pracy. Byłem zarejstrowany na okres 1 roku (od 9 lipca
    >2002 r).

    Co znaczy "zarejestrowany"?

    > Znalazłem lepsza prace odpowiadajaca moim zainteresowaniom (w swoim
    >zawodzie) i z dnia na dzien nieprzyszedłem do pracy (pracodawca niechciał z
    >zemna rozmawiac w ten dzien)wiec nazajutrz poszedłem do nowej pracy.

    To powinien Ci wystawić świadectwo pracy i jako przyczynę rozwiązania
    umowy wpisać naruszenie przez Ciebie podstawowego obowiązku pracownika
    czyli tzw. "dyscyplinarka" - baardzo brzydko wygląda i na Twoim
    miejscu nie przyznawałbym się do tej pracy i nikomu tego świadectwa
    nie pokazywał.

    > Do dnia
    >dzisiejszego niewydał mi swiadectwa pracy co utrudnia mi zarejstrowanie w
    >nowym zakładzie.

    Co znaczy "zarejestrowanie"?

    > Nie wypłacił mi naleznej płacy za okres 2 tygodni.

    Jeżeli już minął normalny termin wypłaty, to możesz o tym poinformować
    PIP i ewentualnie dochodzić swoich praw w sądzie pracy.

    > Jeszce
    >raz jakie pracodawca ma prawa? Czy ja poniose jakies konsekwencje ? Prosze o
    >szybka odpowiedz. Zakład zatrudniał 3 osoby

    Art. 114. Pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego
    wykonania obowi?zków pracowniczych ze swej winy wyrz?dził pracodawcy
    szkodę, ponosi odpowiedzialno?ć materialn? według zasad okre?lonych w
    przepisach niniejszego rozdziału.
    Art. 115. Pracownik ponosi odpowiedzialno?ć za szkodę w granicach
    rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne
    następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda.

    Art. 119. Odszkodowanie ustala się w wysoko?ci wyrz?dzonej szkody,
    jednak nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia
    przysługuj?cego pracownikowi w dniu wyrz?dzenia szkody.

    BTW. Pracownicy tacy jak ty sprawiają, że wielu pracodawców broni się
    rękami i nogami przed zatrudnianiem pracownika na etat.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2003-03-04 23:12:54
    Od: "leon" <L...@i...pl>

> [...]
    > czyli tzw. "dyscyplinarka" - baardzo brzydko wygląda i na Twoim
    > miejscu nie przyznawałbym się do tej pracy i nikomu tego świadectwa

    mnie ciekawi jedno - pracodawca nie chcial rozmawiac z pracownikiem na temat
    jego dobrowolnego odejscia z pracy - przyznam ze mnie to zaintrygowalo bo z
    reguly wala ze 10 czeka na jego miejsce
    .
    notabene czy nie wypadaloby aby pracodawca mial obowiazek rozmawiac z
    pracownikiem - w ciagu calego dnia mozna by wygospodarowac piec minut aby
    uzgodnic bezbolesny dla obu stron sposob odejscia

    leon

  • 4. Data: 2003-03-04 23:49:11
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 5 Mar 2003 00:12:54 +0100, "leon"
    <L...@i...pl> zakodował:

    >notabene czy nie wypadaloby aby pracodawca mial obowiazek rozmawiac z
    >pracownikiem - w ciagu calego dnia mozna by wygospodarowac piec minut aby
    >uzgodnic bezbolesny dla obu stron sposob odejscia

    Nie ma obowiązku a wypowiedzenie można zostawić sekretarce czy wysłać
    poleconym.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 5. Data: 2003-03-05 09:17:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Mar 2003, Kaizen wrote:

> [...]
    >+ czyli tzw. "dyscyplinarka" - baardzo brzydko wygląda i na Twoim
    >+ miejscu nie przyznawałbym się do tej pracy i nikomu tego świadectwa

    wKF: a niby jaki obowiązek zmusza go do rozwiązania umowy ??
    (pomijając fakt że "brzydko wygląda").

    Umowa *trwa*, co najwyżej *prawem* pracodawcy jest ją rozwiązać,
    o ile pracownik nie przychodzi do pracy.
    IMHO oczywiście ;)
    BTW: fakt podjęcia pracy w innym miejscu o niczym nie przesądza,
    nie ma zakazu pracy w kilku miejscach - AFAIK.

    >+ > Do dnia
    >+ >dzisiejszego niewydał mi swiadectwa pracy co utrudnia mi zarejstrowanie
> [...]

    Pewnie umowy nie podpisał :)

> [...]
    >+ wykonania obowi?zków pracowniczych ze swej winy wyrz?dził pracodawcy
    >+ szkodę, ponosi odpowiedzialno?ć materialn? według zasad okre?lonych w

    ...no to jak rzekłeś - pracodawca (bezprawnie, *chyba* że grupowicz
    łaskaw był podpisać "papierek" że "upoważnia do potrącenia") zatrzymał
    należną płacę na przyszłe odszkodowanie :]
    [...]
    >+ BTW. Pracownicy tacy jak ty sprawiają, że wielu pracodawców broni się
    >+ rękami i nogami przed zatrudnianiem pracownika na etat.

    Ano.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-03-05 09:22:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Mar 2003, leon wrote:
    [...]
    >+ mnie ciekawi jedno - pracodawca nie chcial rozmawiac z pracownikiem na temat
    >+ jego dobrowolnego odejscia z pracy - przyznam ze mnie to zaintrygowalo bo z
    >+ reguly wala ze 10 czeka na jego miejsce

    ...mnie ciekawi skąd taka ilość narzekań (na grupie) w stylu
    "a bo bank mi to czy tamto", skoro banków jak mrówków i po
    przebraniu jak w ulęgałkach można sobie zmienić ;) !

    >+ notabene czy nie wypadaloby aby pracodawca mial obowiazek rozmawiac z
    >+ pracownikiem - w ciagu calego dnia mozna by wygospodarowac piec minut aby
    >+ uzgodnic bezbolesny dla obu stron sposob odejscia

    Jak ci się zdaje, skąd bierze się taki wynalazek jak "okres
    wypowiedzenia" ?
    Nawet autobus nie chce przyjechać dokładnie wtedy kiedy by mi
    pasował (to jeżdże rowerem ;)), a ty chcesz znaleźć właściwego
    pracownika w kilka godzin... Umow o pracę zobowiązuje *obie*
    strony - i trzeba sobie z tego zdawać sprawę.
    Z tego że przez obie strony zapisy bywają wykorzystywane - również...

    pzdr, Gotfryd