  • 1. Data: 2005-01-10 20:04:33
    Temat: oskarzenie o profanacje?
    Od: "Przemek" <x...@x...xx>

    Witam Szanownych Grupowiczow
    od jakiegos czasu jest moda, ze klasy maturalne nagrywaja sobie na
    kasecie studniowkowej jakas scenke. Ze 2-3 lata temu widzialem nagrany
    "pogrzeb" matur, ktory zbulwersowal np babcie, rodzicow niektorych
    uczniow. Prosilbym Was o wypowiedzenie sie w tej sprawie.
    Film wyglada tak:
    W roli glownej uczniowie 18-letni w garniturach. Jeden z nich w
    sutannie (gral ksiedza) inny z kolei niosl krzyz (dwie deski zbite "na
    krzyz"). Oprocz tego "trumna" - jakis dluugi karton pomalowany na
    czarno, bez zadnych symboli religijnych. Cala scena wyglada tak ze
    sobie idzie ten "ksiadz", inny uczen z krzyzem, jedzie samochod z
    kartonowa trumna, obok niego uczniowie grajacy grabarzy. Po jakims
    czasie "aktorzy" dochodza do lasku, tu kopia dol i zakopuja te
    "trumne". Przed zakopaniem otwieraja ja i widac na filmie swiadectwa
    maturalne (wlasciwie to ich wzory z internetu). Film konczy sie w
    momencie zakopania tejze trumny. Na filmie nie ma "grobu" z krzyzem.
    To co oburzylo rodzicow i dziadkow uczniow to wg nich "profanacja
    symboli religijnych". Czy Waszym zdaniem mozna uznac to za profanacje?
    Jedynymi symbolami religijnymi byl ksiadz i uczen z krzyzem. Mnie
    osobiscie nie oburzylo to, ale co niektorzy oburzeni poczuli sie
    bardzo. Stwierdzili, ze jest to karalne, mozna zglosic taki film na
    policje.
    ja sie nie znam.. dlatego chcialem zapytac Was o opinie w tej sprawie.
    Czy rzeczywiscie taki "filmik" podchodzi pod profanacje?

  • 2. Data: 2005-01-10 21:59:27
    Temat: Re: oskarzenie o profanacje?
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Przemek" <x...@x...xx> niebacznie popelnil

    > od jakiegos czasu jest moda, ze klasy maturalne nagrywaja sobie
    > na kasecie studniowkowej jakas scenke.
    > Czy rzeczywiscie taki "filmik" podchodzi pod profanacje?
    IMHO tak, jednak profanacja dobrego smaku póki co (rus.)
    nie jest jeszcze karalna, no, może ostracyzm w co ambitniejszych
    kręgach.

    --
    pozdro
    poreba

  • 3. Data: 2005-01-10 22:02:57
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Przemek wrote:

    > To co oburzylo rodzicow i dziadkow uczniow to wg nich "profanacja
    > symboli religijnych". Czy Waszym zdaniem mozna uznac to za profanacje?

    Może być profanacja grobów, może być znieważanie symboli religijnych,
    ale profanacji symboli jeszcze nie widziałem ;)

> [...]
    > osobiscie nie oburzylo to, ale co niektorzy oburzeni poczuli sie
    > bardzo. Stwierdzili, ze jest to karalne, mozna zglosic taki film na

    A ja stwierdzam, że powinni raczej zwrócić się do najbliższej poradni
    zdrowia psychicznego, ponieważ pomoc takiej poradni jest im pilnie
    potrzebna.

    > ja sie nie znam.. dlatego chcialem zapytac Was o opinie w tej sprawie.
    > Czy rzeczywiscie taki "filmik" podchodzi pod profanacje?

    Nie. Gdyby rozkopywali groby - to byłaby profanacja grobów. Gdyby np.
    celowo deptali krzyże - można by to ostatecznie uznać za znieważanie
    symboli religijnych. Ale takie coś? Równie dobrze można by zamknąć
    każdego reżysera robiącego inscenizację Dziadów. O demonstrantach
    urządzających pogrzeby swojej branży już nawet nie będę wspominał ;)

    Zresztą znieważanie symboli czy uczuć religijnych musi być świadome i
    celowe (tzn. znieważenie ma być celem). Tutaj nie było - celem było
    zaprezentowane pewnej metafory - notabene z religią mającej niewiele
    wspólnego, a wykorzystanie elementów religijnych miało wyłącznie
    arystyczny sens (żeby jednoznacznie zaprezentować metaforyczny pogrzeb i
    uniemożliwić mniej domyślnym wysnuwanie skojarzeń z ukrywaniem tajnych
    akt SB ;) )

  • 4. Data: 2005-01-10 22:04:26
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    > IMHO tak, jednak profanacja dobrego smaku póki co (rus.)

    Profanacja dobrego smaku? ROTFL

    Tobie udało się właśnie 'sprowanować' właściwe stosowanie słowa
    'profanacja' ;->

  • 5. Data: 2005-01-10 22:26:44
    Od: "Przemek" <x...@x...xx>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    napisał w wiadomości news:cruu2i$vki$1@news2.ipartners.pl...
> [...]
    pogrzeb i
    > uniemożliwić mniej domyślnym wysnuwanie skojarzeń z ukrywaniem
    :) dobre :)
    Dzieki za odpowiedz

    Pozdrawiam
    Przemek