  • 1. Data: 2004-01-07 12:07:14
    Temat: ogromna prośba - orzeczenie SN
    Od: "kasia_zet" <k...@a...pl>

    jeżeli ktoś mógłby mi pomóc to byłabym wdzięczna: poszukuję wyroku SN z
    6.2.1973 r., VKR 569/2, OSPiKA 1973, Nr 10, poz. 229.

    Pozdr. kasia

  • 2. Data: 2004-01-11 14:23:22
    Temat: Re: ogromna prośba - orzeczenie SN
    Od: ali-baba <a...@m...riz.pl>

    kasia_zet wrote:
    > jeżeli ktoś mógłby mi pomóc to byłabym wdzięczna: poszukuję wyroku SN z
    > 6.2.1973 r., VKR 569/2, OSPiKA 1973, Nr 10, poz. 229.
    >
    > Pozdr. kasia

    Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Karna

    z dnia 6 lutego 1973 r.

    V KRN 569/72

    OSNPG 1973/6 poz. 72

    OSPiKA 1973/5 poz. 88

    Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Socjologiczny 1973/4 str. 353

    Warunkiem przyjęcia, że sprawca czynu działał z zamiarem ewentualnym
    jest ustalenie, iż - po pierwsze - sprawca miał świadomość, że podjęte
    działanie może wyczerpywać przedmiotowe znamiona ustawy karnej i - po
    drugie - sprawca akceptuje sytuację, w której czyn wyczerpuje
    przedmiotowe znamiona przestępstwa, w postaci aktu woli polegającego na
    godzeniu się z góry z takim stanem rzeczy, przy czym zgody na skutek nie
    można domniemywać czy się domyślać, lecz należy wykazać, że stanowiła
    ona jeden z elementów procesów, zachodzących w psychice sprawcy.

    Z uzasadnienia:
    Sam fakt prowadzenia samochodu z naruszeniem zasad bezpieczeństwa w
    ruchu lądowym nie daje podstawy do przyjęcia, że kierujący takim
    pojazdem godzi się z góry na wszelkie następstwa takiej jazdy, tym
    więcej, że w wypadku zderzenia z innym pojazdem życie i zdrowie
    kierującego jest również narażone na niebezpieczeństwo (...).

    W uzasadnieniu odesłanie do: art. 145 § 2kk