    From: "jasi" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: odszkodowanie z OC z art. 436 k.c. a nawiązka z 46 k.k.
    Date: Tue, 03 May 2005 19:03:40 GMT

    Witam
    We czwartek mam sprawę w sądzie karnym (wypadek komunikacyjny - art. 177
    k.k. ). Zgodnie z art. 46 k.k. pokrzywdzony (jako oskarżyciel posiłkowy -
    więc strona) może złożyć wniosek o orzeczenie obowiązku naprawienia szkody.
    Sad może zamiast tego orzec na rzecz pokrzywdzonego (który był ranny)
    nawiązkę. Jednak zastanawiam się, jak to się ma do roszczenia cywilnego;
    poza tym jeżeli sąd karny w wyroku orzeknie obowiązek naprawienia szkody
    (nie wiem jak skoro pokrzywdzonemu kości się już pozrastały a straty
    materialne były niewielkie) albo nawiązkę, to czy z tego powodu
    ubezpieczyciel wypłaci mniejsze odszkodowanie. Z tego co pamiętam z wykładu
    to nawiązka nie pomniejszy odszkodowania, natomiast obowiązek naprawienia
    szkody - tak. Zastanawiam się czy w ogóle na sprawie karnej pokrzywdzony
    może taki wniosek o nawiązkę składać bo 46 par. 1 mówi o wniosku a par. 2
    już nie mówi. ?????
    Jasi