  • 1. Data: 2003-07-21 18:42:31
    Temat: odpowiedzialnosc WGPW
    Od: "coolio " <c...@N...gazeta.pl>

    witam,
    chodzi mi o taka rzecz, czy Warszawska gielda Paierow Wartosciowych w
    jakikolwiek sposob odpowiada za przekazywane biurom maklerskim informacje ?
    Czy aby to ze przekaze falszywe ( niezgodne z prawda ) informacje o
    aktualnych notowaniach na parkiecie nie powinno wywolac postepowania
    prokuratorskiego z urzedu ??

    Pytam bo dzisiaj od godz. 10 do 11 czyli od poczatku sesji GPW przekazywala
    bledne dane przez co wielu inwestorow stracila powazny kapital ( w tym ja ).
    Po interwencji ludzie z GPW nie poczuwaja sie do odpowiedzialnosci.
    Malo tego. Po coz jest wiec Komisja PWIG ? skoro z ich strony zero reakcji...
    dodam na marginese ze ta sama komisja powiadomila prokurature o popelnieniu
    przestepstwa przez goscia ktory na pl.biznes.wgpw wyslal posta o
    tresci "sprzedam akcje PZU"...
    Glupota, Kretynizm, Nonszalancja tylko tak mozna skwitowac prace tej komisji.
    Po coz ona jest wiec skoro dopusza sie takie wałki ( ktoś na tym niezle
    zarobij - wystarczy przejrzecc poranny wykres indeksu WIG20 - zorientowani
    wiedza o co chodzi )

    wracajac do meritum sprawy, czy takie wałki moga im przechodzic bezkarnie ?

  • 2. Data: 2003-07-21 20:34:23
    Temat: Re: odpowiedzialnosc WGPW
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    By odpowiedzieć na Twoje pytanie, trzeba by ustalić, jaka była przyczyna
    tego stanu rzeczy. Jeśli to była siła wyższa (awaria albo coś podobnego) to
    niestety trudno będzie szukać winnego. W przeciwnym wypadku myślę, że
    powinieneś złożyć stosowne powiadomienie do organów ścigania. Nie mam czasu
    teraz szukać, czy nie ma jakiegoś przepisu specjalnego, ale znamiona
    oszustwa zostały wypełnione, o ile tylko wprowadzenie w błąd było, a w
    wyniku tego ktoś odniósł korzyść.

    Ponieważ o rodzaju błędu piszesz enigmatycznie że, "zainteresowani będą
    wiedzieć", to trudno mi zająć stanowisko w tej sprawie. Zresztą
    niespecjalnie znam się na tych sprawach. Ale skoro ktoś stracił, to pewnie
    ktoś zyskał. Problem jedynie w tym, by wykazać związek przyczynowo-skutkowy.
    To znaczy, że ten błąd spowodował straty.

  • 3. Data: 2003-07-21 21:30:55
    Od: "coolio " <c...@N...gazeta.pl>

    czesc Robert,

    wlasnie o to mi chodzi czy aby prokurator nie powinien zbadac z urzedu tego
    czy falszywe dane jakie przekazywala GPW w pierwszej godzinie handlu na
    notowaniach ciaglych 21 lipca 2003 roku byla spowodowana niezawiniona awaria
    czy tez komus zalezalo by ta awaria sie zarzyla. Wszak zaden problem - chcesz
    miec awarie wylacz klimatyzacje w serwerowni. Tylko pytanie czy to jest do
    udowodnienia...

    Martwi mnie rowniez cisza ze strony komisji PWiG ktora powinna dzialac na
    korzysc uczestnikow rynku a jak widac dziala i owszem ale dla baaardzo
    waskiego jej grona.
    Widac ze w Polsce musi dojsc do kolejnej afery "rywina" by znowu ktos
    powiedzial "jak to mozliwe ze do takich przekretow dochodzilo w istniejacym
    systemie prawa" Skoro komisje i instytucje do tego powolane milcza, wniosek
    taki ze albo maja w tym swoj udzial albo po prostu sobie kpia z nas wszytkich
    ( przyklad z gosciem ktory wyslal posta na usenet - czytaj wyzej )

    szersza dyskusja na ten temat na grupie pl.biznes.wgpw

  • 4. Data: 2003-07-22 08:36:34
    Od: "Stefan Stamblewski" <s...@i...pl>

    Witam!!!
    O tym że prokurator podejmię się postępowania z urzędu w przedmiotowej
    sprawie, to raczej należy zapomnieć.
    Stefan

  • 5. Data: 2003-07-22 13:09:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    To też należy złożyć pisemne zawiadomienie w tej sprawie. Można wysłać
    faksem, a wg najnowszego kpk, to nawet pocztą elektroniczną będzie
    skuteczne, tylko nie wiem, która prokuratura ma adres mailowy.