  • 1. Data: 2004-04-22 05:32:11
    Temat: obowiązuje a wchodzi w życie
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    Witam

    Proszę powiedzcie co oznaczają terminy:

    ustawa obowiązuje od dnia xx.xx ale
    wchodzi w życie od dnia yy.yy.
    Czym różni się obowiązuje od wchodzi w życie?

    Pozdrawiam
    Darek

  • 2. Data: 2004-04-22 05:43:03
    Temat: Re: obowiązuje a wchodzi w życie
    Od: "Kaliope" <K...@w...pl>

    > Czym różni się obowiązuje od wchodzi w życie?

    praktycznie niczym się nie różni.
    Jedyny przypadek, o którym słyszałam dot. tzw. "mocy wstecznej" (czyli
    ustawa wchodziła w życie z dniem XXX, ale obowiązywała od wcześniejszego
    dnia YYY) był bodajże dekret wydany zaraz po II wojnie światowej dot.
    ścigania hitlerowskich zbrodniarzy wojennych. (A tak na marginesie - znacie
    inne przykłady na odstępstwo od lex retro non agit?)
    hmmm... a może chodziło Ci o to, że ustawa wchodzi w życie np. z dniem 1.04,
    ale niektóre jej postanowienia obowiązują od np. 1.05?
    Kaliope

  • 3. Data: 2004-04-22 07:27:27
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > hmmm... a może chodziło Ci o to, że ustawa wchodzi w życie np. z dniem
    1.04,
    > ale niektóre jej postanowienia obowiązują od np. 1.05?

    Szczerze mówiąc nie znam sprawy do końca ponieważ
    jeden z kolegów chce odejść na zasiłek przedemerytalny,
    a ja nie jestem na bierząco z ustawą która jest teraz
    przerabiana w sejmie ponieważ mnie to bezpośrednio nie
    dotyczny. Ale mówił o problemie związanym właśnie z takim
    zapisem że ustawa ma obowiązywać od 1 maja natomiast
    wejść w życie ma od lipca (czy odwrotnie).
    Co to w takim razie oznacza? Od kiedy liczy się moment
    gdy należy uznać ustawe za dotyczącą jego sprawy od 1 maja
    czy od lipca?

    Pozdrawiam
    Darek

  • 4. Data: 2004-04-22 15:25:04
    Od: "Kaliope" <K...@w...pl>

    > Szczerze mówiąc nie znam sprawy do końca ponieważ
    > jeden z kolegów chce odejść na zasiłek przedemerytalny,
    Masz kamizelkę kuloodporną? Będę strzelać: może chodzi tutaj o ustawę z dnia
    28 listopada 2004r. o świadczeniach rodzinnych. Generalnie ustawa ta
    obowiązuje, ponieważ od 31 grudnia 2003 r. weszły w życie (czyli obowiązują)
    art. 36 (dot. funduszu alimentacyjnego) oraz art.40 (dot. zasiłków
    rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych). Ale obowiązują właśnie tylko
    te dwa artykuły, w pozostałej części ustawa będzie obowiązywać od 1 maja
    2004r.
    A tak ogólnie - trzeba w konkretnej ustawie wyszukać potrzebny artkuł (jego
    numer) i popatrzeć na koniec aktu. Tam będę przepisy przejściowe i końcowe
    (może się to odrobinę inaczej nazywać) i przeczytać, od kiedy akt prawny
    wchodzi w życie i czy nie pisze coś o wyjątkach dot. właśnie naszego
    artykułu. Konkretny artykuł będzie obowiązywał od tej daty wymienionej na
    końcu aktu prawnego.
    nie namieszałam za bardzo?:-)
    Kaliope