  • 1. Data: 2006-01-03 11:23:44
    Temat: niższy ZUS tylko dla nowych ?
    Od: "frycek" <f...@p...onet.pl>

    Witam
    Czy nowa niższa składka ZUS jest tylko dla osób które dopiero zakładają
    działalność gospodarczą po raz pierwszy, czy jak prowadziłem działalność
    ponad 5 lat temu i teraz założyłbym firmę też mógłbym skorzystać z tej
    "ulgi" ? byłaby to firma jednoosobowa.
    Jeżeli ktoś zna temat, bardzo proszę o pomoc.
    Dziękuję i pozdrawiam
    Andrzej
    ps. cytat:
    Niższa składka dla rozpoczynających działalność
    (Parkiet, PAP, tm/02.08.2005)
    "Parkiet": Prezydent podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń
    społecznych.

    Nowelizacja zakłada, że osoby rozpoczynające działalność gospodarczą przez
    pierwsze dwa lata będą mogły płacić niższą składkę na ubezpieczenie
    społeczne. Zgodnie z ustawą, wysokość składki będzie wynosić 30 proc.
    minimalnego wynagrodzenia. Zdaniem rządu, ustawa ułatwi wielu osobom
    rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej.

    Zgodnie z wyliczeniami, zamiast składki wynoszącej obecnie ok. 700 zł,
    początkujący przedsiębiorca zapłaci o ponad połowę mniej.

  • 2. Data: 2006-01-03 12:04:23
    Temat: Re: niższy ZUS tylko dla nowych ?
    Od: "macso" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "frycek" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > działalność gospodarczą po raz pierwszy, czy jak prowadziłem działalność
    > ponad 5 lat temu i teraz założyłbym firmę też mógłbym skorzystać z tej

    dla nowych lub takich którzy nie prowadzili w ostanich 60 miesiącach
    a więc się łapiesz
    ]
    macso

  • 3. Data: 2006-01-03 13:42:54
    Od: mj <m...@w...pl>

    macso napisał(a):

    > dla nowych lub takich którzy nie prowadzili w ostanich 60 miesiącach
    > a więc się łapiesz

    to ja się "podepnę" pod wątek, skorzystam i zadam jeszcze pytanko:

    1/ Czy mogę założyć własną działalność i świadczyć usługi obecnemu
    pracodawcy (te same obowiązki co podczas umowy o pracę)?

    pozdrawiam
    mj

  • 4. Data: 2006-01-03 13:50:58
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    mj wrote:

    > 1/ Czy mogę założyć własną działalność i świadczyć usługi obecnemu
    > pracodawcy (te same obowiązki co podczas umowy o pracę)?

    Możesz, ale
    1. Nie łąpiesz się na ulgę w ZUS
    2. Nie masz prawa do rozliczanie podatku liniowo 19%
    3. Nie możesz byś opodatkowany ryczałtem

  • 5. Data: 2006-01-03 13:54:37
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    Użytkownik "mj" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    > macso napisał(a):
    >
    > 1/ Czy mogę założyć własną działalność i świadczyć usługi obecnemu
    > pracodawcy (te same obowiązki co podczas umowy o pracę)?

    Mozesz. Nie narazicie sie na zarzut swiadczenia umowy w ramach stosunku
    pracy bo bedziesz ja wykonywal w ramach dg. Zakladam, ze rozwiazesz
    dotychczasowa umowe o prace.

    Dan.

  • 6. Data: 2006-01-03 14:06:55
    Od: mj <m...@w...pl>

    dan napisał(a):

    > Mozesz. Nie narazicie sie na zarzut swiadczenia umowy w ramach stosunku
    > pracy bo bedziesz ja wykonywal w ramach dg. Zakladam, ze rozwiazesz
    > dotychczasowa umowe o prace.

    oczywiscie, ze rozwiązałbym umowę...

    drugie pytanie tylko nie wiem czy na tą grupę:

    chodzi o samochód / koszty / paliwo

    Podobno nie mozna wrzucać w koszty paliwa jeśli samochód służy do
    dojazdu wyłącznie do jednego "klienta" czyli mojego pracodawcy. Podobno
    musiałbym mieć kilku klientów - to brzmi dla mnie niedorzecznie, ale ja
    "trawa" jestem w tym temacie :( więc pytam.

    pozdr
    mj

  • 7. Data: 2006-01-03 14:40:48
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <m...@w...pl> napisal(a):
    > 1/ Czy mogę założyć własną działalność i świadczyć usługi obecnemu
    > pracodawcy (te same obowiązki co podczas umowy o pracę)?

    Możesz, ale nie masz prawa do niższego ZUSu ani do opodatkowania
    podatkiem liniowym.
    --
    Samotnik
    www.bizuteria-artystyczna.pl

  • 8. Data: 2006-01-03 18:49:08
    Od: "Marcin Wasilewski" <radmar@usun_to.gorzow.mm.pl>

    Użytkownik "macso" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > dla nowych lub takich którzy nie prowadzili w ostanich 60 miesiącach
    > a więc się łapiesz

    A jeśli ktoś ma od pięciu lat zawieszoną działalność, to też się na to
    łapie?

  • 9. Data: 2006-01-03 18:58:27
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <radmar@usun_to.gorzow.mm.pl> napisal(a):
    > Użytkownik "macso" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > A jeśli ktoś ma od pięciu lat zawieszoną działalność, to też się na to
    > łapie?

    Trudno powiedzieć. Ustawa mówi o "prowadzeniu" działalności. Osoba z
    zawieszoną działalnością wg jednych interpretacji jej nie prowadzi, wg
    innych prowadzi. Ostatnio w ZUSie przeważa pogląd, że jednak prowadzi
    (dlatego też od takich jak Ty ściągają zaległe skłądki za okres
    zawieszenia z odsetkami :). Moim zdaniem musisz przekonać się sam, bo
    trudno powiedzieć, ale to raczej śliska sprawa.