  • 1. Data: 2004-09-16 18:32:17
    Temat: nieruchomości
    Od: "CR" <B...@a...pl>

    Witam...

    Może ktoś orientuje się odnośnie tej kwestii:

    Podział gruntu nastąpił na 3 działki budowlane, z wyznaczonym gruntem
    spełniającym funkcje dojazdu (4m)

    do działek położonych wgłęb. Funkcja ta została nadana sądownie i przy
    zgodzie wszystkich współwłaścicieli (spadkobierców).

    Udział w tym dojeździe jest proporcjonalny do udziałów w gruncie pierwotnym
    (ktoś miał ? spadku to ? dojazdu należy do niego).

    Pytanie:

    Czy można obracać udziałem w gruncie (dojeździe) bez żadnych ograniczeń

    (tzn. bez pierwokupu dla innych udziałowców ; z zamierzoną sprzedażą komuś,
    kto tą funkcje chce zmienić)?

    Czy musi sprzedać dojazd ze swoją działką tylko i wyłącznie?

    Praktycznie:

    Podział na 3 części gruntu 1ha -> 0,3; 0,3; 03; + 0,1 (dojazd).

    W 0,1 wszyscy mają udziały po 33%. Czy ktoś może sprzedać np. 15% swojego
    udziału osobie obcej ?

    Ewentualnie proszę o podanie z jakich paragrafów można skorzystać.

    Pozdrawiam ,

    Grzesiek

  • 2. Data: 2004-09-16 22:21:33
    Temat: Re: nieruchomości
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Thu, 16 Sep 2004 20:32:17 +0200, CR naskrobał(a):

    > Praktycznie:
    >
    > Podział na 3 części gruntu 1ha -> 0,3; 0,3; 03; + 0,1 (dojazd).
    >
    > W 0,1 wszyscy mają udziały po 33%. Czy ktoś może sprzedać np. 15% swojego
    > udziału osobie obcej ?

    hehe niby nie bo art 199 KC nie pozwala, ale skargę można wnieść tylko jak
    masz 50% udziałów wiec musisz przekonać drugiego i razem zaskarżyć.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 3. Data: 2004-09-16 22:47:21
    Od: "CR" <B...@a...pl>

    Użytkownik "Sebol" <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl> napisał w wiadomości
    > Dnia Thu, 16 Sep 2004 20:32:17 +0200, CR naskrobał(a):

    > hehe niby nie bo art 199 KC nie pozwala, ale skargę można wnieść tylko jak
    > masz 50% udziałów wiec musisz przekonać drugiego i razem zaskarżyć.

    ciekawe...
    a fakt, że funkcja zapisana przy zgodzie wszystkich współwłaścicieli
    sądownie zostanie zieniona aktem sprzedaży ?
    (tzn. sprzedana działka stanowić będzie funkcje dojazdową do całkiem innej
    działki - a na to sie inni nie zgadzają).

    Bardzo fajny art ;). a wiesz może jakie są terminy, gdzie cos takiego
    znalesc?
    bo nie bede ukrywał taki fakt zaistniał niestety ;) a z pewnych przyczyn
    jest to dosyc istotne...

    dzieki i pozdr,
    grzesiek

  • 4. Data: 2004-09-16 23:15:24
    Od: "CR" <B...@a...pl>

> [...]
    > znalesc?
    > bo nie bede ukrywał taki fakt zaistniał niestety ;) a z pewnych przyczyn

    sam sobie odpowiadam, ale niech bedzie ;)
    a poważnie to pytanko po przejrzeniu KC (o współwłasności).

    "Art. 221.

    Czynności prawne określające zarząd i sposób korzystania z rzeczy wspólnej
    albo

    wyłączające uprawnienie do zniesienia współwłasności odnoszą skutek także
    względem

    nabywcy udziału, jeżeli nabywca o nich wiedział lub z łatwością mógł się
    dowiedzieć.

    To samo dotyczy wypadku, gdy sposób korzystania z rzeczy został ustalony

    w orzeczeniu sądowym."

    sam sobie odpowiadam, ale niech bedzie ;)
    a poważnie to pytanko po przejrzeniu KC (o współwłasności).

    Jesli ta działka gruntu w orzeczeniu sadowym [spadek] miała funkcje dojazdu
    do określonych działek, to poprzez zakup jakichs
    udziałów tego gruntu przez osobe trzecią nie zmienia sie[ta funkcja], tak?.
    ****
    "Art. 198.

    Każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody
    pozostałych

    współwłaścicieli."

    i jak to ma sie do art199? - przecież sprzedaje jedynie część swoich
    udziałów
    ******************************

    pzdrwm
    grzesiek

  • 5. Data: 2004-09-16 23:32:14
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Fri, 17 Sep 2004 01:15:24 +0200, CR naskrobał(a):

    > Jesli ta działka gruntu w orzeczeniu sadowym [spadek] miała funkcje dojazdu
    > do określonych działek, to poprzez zakup jakichs
    > udziałów tego gruntu przez osobe trzecią nie zmienia sie[ta funkcja], tak?.

    najpewniej w dziale 3 KW jest wpis o drodze koniecznej na rzecz wszystkich
    współwłaścicieli.

    > i jak to ma sie do art199? - przecież sprzedaje jedynie część swoich
    > udziałów

    sprzedaż nieruchomości co do zasady zdecydowanie przekracza czynności
    zwykłego zarządu wiec można stosować art 199.