  • 1. Data: 2004-05-26 20:44:32
    Temat: nieletni - pytanie
    Od: "Skodnov" <astan131[NOSPAM]@wp.pl>

    W wypadku popełnienia przez osobę niepelnoletnią przestepstwa okolicznoscia
    lagodzącą jest jego niepelnoletniosc w jakim wypadku - gdy był niepelnoletni
    podczas dokonywania przestepstwa czy poczas rozpoczecia postepowania ?
    Dla przykładu 17 latek popelnil przestepstwo, ktore zostalo wykryte i
    postepowanie zostalo wszczete gdy mial 19 lat - czy bedzie podczas rozprawy
    traktowany "ulgowo" jako niepelnoletni?

    Pytanie czysto teoretyczne jakby ktos mial watpliwosci...
    Skodnov

  • 2. Data: 2004-05-27 07:13:14
    Temat: Re: nieletni - pytanie
    Od: Falkenstein <P...@i...pl>

    Dnia Wed, 26 May 2004 22:44:32 +0200, Skodnov <astan131[NOSPAM]@wp.pl>
    napisał:

> [...]
    > Dla przykładu 17 latek popelnil przestepstwo, ktore zostalo wykryte i
    > postepowanie zostalo wszczete gdy mial 19 lat - czy bedzie podczas

    podług prawa karnego 17 latek odpowiada jak dorosły (z drobnymi ulgami
    które ma jako młodociany - np dożywotki raczej nie dostanie).

    --
    Falkenstein
    Oderint dum Metuant

  • 3. Data: 2004-05-28 16:20:39
    Od: "Soldier" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Falkenstein" <P...@i...pl> napisał w wiadomości
    Dnia Wed, 26 May 2004 22:44:32 +0200, Skodnov <astan131[NOSPAM]@wp.pl>
    napisał:
    [...]
    > podług prawa karnego 17 latek odpowiada jak dorosły > (z drobnymi ulgami
    > które ma jako młodociany - np dożywotki raczej nie > dostanie).

    No ja bym powiedzial, ze w zasadzie to nie sa az takie drobne ulgi ;) W
    swietle artykulu 54 § 2 wobec sprawcy, ktory w czasie popelnienia czynu
    zabroniongo nie ukonczyl 18 nie orzeka sie kary dozywotniego pozbawienia
    wolnosci. Natomiast sad wymierzajac kare takiemu sprawcy ( w zasadzie po
    ukonczeniu 17 roku zycia to nie jest juz sprawca nieletni a 'mlodociany' w
    mysl art. 115 § 10 "[...] w chwili popelnienia czynu zabronionego nie
    ukonczyl 21 lat (Ale ukonczyl 17 lat) i w czasie orzekania w pierwszej
    instancji 24 lat") kieruje sie dyrektywa okreslona w art. 54 § 1 a wiec
    "wymierzajac kare nieletniemu albo mlodocianemu. sad kieruje sie przede
    wszystkim tym, aby sprawce wychowac".

    --Sol..

  • 4. Data: 2004-05-28 16:39:17
    Od: "Soldier" <s...@p...onet.pl>

    I jeszcze jedna kwestia, ktora pominalem ;]

    Osoba niepelnoletnia (w rozumieniu KK przed ukonczeniem 17 roku zycia) nie
    moze popelnic przestepstwa ;) Popelnia ona czyn zabroniony, ale poniewaz
    niepelnoletniosc wylacza mozliwosc przypisania sprawcy winy, nie sa
    spelnione przeslanki aby czyn ten stanowil przestepstwo ( przestepstwem jest
    czyn czlowieka zabroniony pod grozba kary przez obowiazujaca ustawe
    okreslajaca jego znamiona, zawiniony i spolecznie szkodliwy w stopniu
    wyzszym niz znikomy.) "obec nieletnich stosuje sie przede wszystkim srodki
    wychowawcze, poprawcze lub lecznicze orzekane przez sady rodzinne w oparciu
    o upn" (A.arek Prawo Karne.)

    --Sol.