  • 1. Data: 2010-07-25 06:04:56
    Temat: nagrywanie wykładów
    Od: Tans <.@.>

    Czy legalne jest nagrywanie wykładów ze studiów na swój własny użytek
    (do późniejszego odsłuchu, zrobienia notatek, powtórzenia materiału
    itp)? Gdzieś wyczytałem, że wszystko co się widzi i słyszy można sobie
    nagrać, jednak z drugiej strony spotkałem się z opiniami, że potrzebna
    jest zgoda wykładowcy.

    Jaki jest status tego typu nagrań? Czy faktycznie muszę posiadać zgodę
    wykładowcy czy też nie? I jak wygląda sprawa w przypadku np. szkoleń
    specjalistycznych na które jestem czasem wysyłany z pracy - czy mogę
    takie szkolenie na własny użytek bez przykrych konsekwencji prawnych?

    Tans

  • 2. Data: 2010-07-25 07:39:05
    Temat: Re: nagrywanie wykładów
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 25-07-2010 08:04, Tans pisze:
> [...]
    > specjalistycznych na które jestem czasem wysyłany z pracy - czy mogę
    > takie szkolenie na własny użytek bez przykrych konsekwencji prawnych?

    Żeby być w zgodzie z prawem należałoby uzyskać zgodę. Wykład podlega
    prawu autorskiemu, podobnie jak projekcja w kinie, koncert w filharmonii
    czy spektakl w teatrze.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2010-07-25 09:09:00
    Od: <s...@a...pl>

    > Żeby być w zgodzie z prawem należałoby uzyskać zgodę. Wykład podlega prawu
    > autorskiemu, podobnie jak projekcja w kinie, koncert w filharmonii czy
    > spektakl w teatrze.

    Tu jest mowa o własnym użytku w domu, nie publikacji. Moim zdaniem PA nic tu to
    tego.

  • 4. Data: 2010-07-25 09:24:42
    Od: badzio <b...@g...com>

    On 25 Lip, 09:39, ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> wrote:

    > Żeby być w zgodzie z prawem należałoby uzyskać zgodę.

    Na robienie notatek takze? A na zapamietywanie?

    > Wykład podlega
    > prawu autorskiemu, podobnie jak projekcja w kinie, koncert w filharmonii
    > czy spektakl w teatrze.

    Ale nie mowimy o publikowaniu tych nagran tylko wykorzystaniu do
    uzytku domowego.
    To jak z nagraniem rozmowy w ktorej sie uczestniczy - nie trzeba pytac
    sie innych uczestnikow dyskusji o pozwolenie na nagrywanie

  • 5. Data: 2010-07-25 09:52:54
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    W dniu 2010-07-25 09:39, .B:artek. pisze:

    > Żeby być w zgodzie z prawem należałoby uzyskać zgodę. Wykład podlega
    > prawu autorskiemu, podobnie jak projekcja w kinie, koncert w filharmonii
    > czy spektakl w teatrze.

    Ale tylko rozpowszechnianie podlega pod PA - sam fakt nagrywania nie
    jest nigdzie zakazany (chyba).

    --
    Filip.

  • 6. Data: 2010-07-25 10:08:41
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 25-07-2010 11:24, badzio pisze:
    > Na robienie notatek takze? A na zapamietywanie?

    Jest różnica między robieniem notatek na podstawie wykładu a samym
    wykładem. Podobna różnica jak między pisaniem recenzji na podstawie
    oglądanego filmu a nagrywaniem tego filmu.

> [...]
    > To jak z nagraniem rozmowy w ktorej sie uczestniczy - nie trzeba pytac
    > sie innych uczestnikow dyskusji o pozwolenie na nagrywanie

    Tylko, że taka jest różnica między wykładem a rozmową, że wykład jest
    utworem w rozumieniu prawa autorskiego i jako taki podlega ochronie prawnej.

    --
    .B:artek.

  • 7. Data: 2010-07-25 10:12:07
    Od: Tans <.@.>

    .B:artek. wrote:

> [...]
    >
    > Tylko, że taka jest różnica między wykładem a rozmową, że wykład jest
    > utworem w rozumieniu prawa autorskiego i jako taki podlega ochronie

    A jak to wygląda w przypadku wykładów interaktywnych, tj. studenci
    zadają pytania, wykładowca im wyjaśnia itp. W sumie to właśnie coś
    takiego mam na myśli niż bierne słuchanie.

    Tans

  • 8. Data: 2010-07-25 10:19:44
    Od: Tans <.@.>

    .B:artek. wrote:

    > Tylko, że taka jest różnica między wykładem a rozmową, że wykład jest
    > utworem w rozumieniu prawa autorskiego i jako taki podlega ochronie
    > prawnej.

    Znalazłem inną interpretację niż ta, na którą się powołujesz, i tym
    bardziej mam mętlik w głowie:

    "Ów dozwolony użytek osobisty utworu jest konstrukcją prawną,
    umożliwiającą korzystanie z cudzego, chronionego utworu bez konieczności
    uzyskania zgody autora, jak również bez obowiązku zapłaty mu
    wynagrodzenia. Dotyczy on utworów, które za zezwoleniem twórcy, zostały
    rozpowszechnione. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych w art.
    6 wskazuje, że przez rozpowszechnienie należy rozumieć jakąkolwiek formę
    publicznego udostępnienia utworu.

    W przypadku wykładu, rozpowszechnienie przybiera postać reprodukcji
    jednorazowej, co sprowadza się do udostępnienia go odbiorcom, bez
    jednoczesnego przekazania im nośnika materialnego. Z tego punktu
    widzenia nie ma prawnych przeszkód do utrwalenia takiego utworu przez
    odbiorcę, o ile nie narusza on pozostałych przepisów regulujących
    dozwolony użytek osobisty utworu."

    pełny tekst tutaj:
    http://kultura.wiara.pl/doc/452741.Czy-nagrywanie-na
    -zajeciach-jest-legalne-Wyklad-kontrolowany

    Tans

  • 9. Data: 2010-07-25 10:21:57
    Od: Tans <.@.>

    .B:artek. wrote:

    > Jest różnica między robieniem notatek na podstawie wykładu a samym
    > wykładem. Podobna różnica jak między pisaniem recenzji na podstawie
    > oglądanego filmu a nagrywaniem tego filmu.

    I jeszcze mam pytanie, bo może istnieje przepis zabraniający robienia
    notatek w formie dźwiękowej?

    Tans

  • 10. Data: 2010-07-25 11:14:46
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    W dniu 2010-07-25 12:08, .B:artek. pisze:

    > Tylko, że taka jest różnica między wykładem a rozmową, że wykład jest
    > utworem w rozumieniu prawa autorskiego i jako taki podlega ochronie
    > prawnej.

    Czego dotyczy ta ochrona prawna? Czego zabrania?

    --
    Filip.