  • 1. Data: 2009-03-23 21:09:40
    Temat: międzyfirmowa baza danych dłużników?
    Od: "mirek" <m...@w...pl>

    witam,
    działam w dość specyficznej branży, gdzie dystrybutorów i hurtowników jest
    kilkunastu a co za tym idzie całe grono utrzymuje dość zażyłe kontakty.
    Tworzymy coś na wzór międzybankowej listy niesolidnych klientów (którymi są
    tylko podmioty gospodarcze, nie osoby prywatne), gdzie wpisani są klienci,
    którzy znacznie opóźniają należne płatności do któregoś z
    hurtowników/dystrybutorów lub też nie płacą wcale. Oczywiście każda z firm
    ma potwierdzenie w postaci niezapłaconych faktur itp. Klienci którzy
    spłacili zadłużenie po jakichś dużych perturbacjach pozostają na liście z
    dopiskiem "zalecana ostrożność, zdarzały się znaczbie przeterminowane
    płatności". Chodzi o to, że często jest tak, że jakaś firma kupuje u
    hurtowni A -> nie płaci -> w hurtowni A jest spalona, idzie do hurtowni B->
    kupuje, znowu nie płaci itp. Schemat zazwyczaj taki - kilka zamówień
    gotówkowych, potem przelew i...kiszka. Chcemy uniknąć tego typu sytuacji i
    takim klientom oferować jedynie sprzedaż za gotówkę. I teraz pytanie, czy
    stworzenie takiej listy, zawierającej dane adresowe tylko firm, oraz
    informację o tym, że firma taka posiada dług w wysokości takiej i takiej w
    stosunku do hurtowni A (spłacony, nie spłacony, spłacony częściowo, płaci
    ale z dużymi opóźnieniami itp) jest legalne? Czy dłużnik nie będzie się miał
    do czego przyczepić? Jeśli takowy się do mnie zgłośi i zgodnie z regulaminem
    mojej sprzedaży poprosi o przejście na rozliczenie z odroczonymi terminami
    płatności mogę mu odmowić, argumentując istnieniem niespłaconych nalezności
    do innych firm z naszej branży?

    z góry dziękuję za odpowiedź.
    M.

  • 2. Data: 2009-03-23 21:39:23
    Temat: Re: międzyfirmowa baza danych dłużników?
    Od: "tama" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "mirek" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    > witam,
    > działam w dość specyficznej branży, gdzie dystrybutorów i hurtowników jest
    > kilkunastu a co za tym idzie całe grono utrzymuje dość zażyłe kontakty.
    To co za problem,zeby baza była dostępna tylko dla wybranych kilkunastu
    osób? np na hasło

  • 3. Data: 2009-03-23 21:51:11
    Od: "mirek" <m...@w...pl>

    Użytkownik "tama" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "mirek" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    > To co za problem,zeby baza była dostępna tylko dla wybranych kilkunastu
    > osób? np na hasło

    może być - chodzi mi to, że jeśli klient będzie chciał przejść na
    rozliczenie przelewowe a ja mu powiem, że nie, on spyta dlaczego skoro
    spełnił warunki (np kilkukrotna płatnośc przy odbiorze, regularne zamówienia
    itp), a ja mu odpowiem, że powodem jest fakt niespłacenie faktur nie mojej
    firmie ale iinnym firmom z naszej branży, z którymi wymieniamy się
    informacjami o niesolidnych dłużnikach - w domyśle, nie sprzedam Ci na
    przelew, bo skoro tamtym nie płaciłes, mnie też nie zapłacisz. Jeśli on
    zapyta jakim prawem wymieniam się takimi informacjami z innymi firmami, to
    wtedy odpowiem mu, że...?

    m.

  • 4. Data: 2009-03-23 22:17:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > zapłacisz. Jeśli on zapyta jakim prawem wymieniam się takimi
    > informacjami z innymi firmami, to wtedy odpowiem mu, że...?

    Żeby CXi znalazł przepis zabraniajacy Wam wymieniania si tymi danymi.
    Przecież nei masz obowiazku mu spzredać na kredyt.

  • 5. Data: 2009-03-24 06:54:45
    Od: daniel <e...@o...ppll>

    mirek pisze:
> [...]
    > płatności mogę mu odmowić, argumentując istnieniem niespłaconych nalezności

    Zmień regulamin, i zapisz coś na wzór, że sprzedawca *może* zgodzić sie na
    odroczony termin płatności. Takiemu klientowi odmawiaj bez podania przyczyny.

    PS.
    To tak abstrahując od tematyki prawnej.

  • 6. Data: 2009-03-24 06:59:59
    Od: spp <s...@o...pl>

    mirek pisze:

> [...]
    > zapyta jakim prawem wymieniam się takimi informacjami z innymi firmami, to

    ... nie masz obowiązku sprzedaży na kredyt. :)

    A przy okazji - poszukaj innego uzasadnienia.

    --
    spp