  • 1. Data: 2006-01-31 23:06:40
    Temat: mandat-fotoradar-niezgodność z prawem
    Od: <k...@n...pl>

    witam,
    nie wiem czy było to poruszane czy nie ale cóż....
    Ostatnio tak siedze, ucze sie z prawoznawstwa i czytam: "zasada
    niezawisłości sędziów - sędziowie podlegają tylko Konstytucji i ustawom.
    Jeśli akty podustawowe są niezgodne z prawem sędzia może odmówić ich
    zastosowania".
    Ostatnio czytałem że rozporzadzenia ministra transportu <chyba> jest
    niezgodne z ustawą <chyba - Prawo o ruchu drogowym>. Mianowicie dlatego ze
    pozwala Strazy Miejskiej/Wiejskiej na wydawanie mandatow za przekroczenia
    predkosci mierzone fotoradarem, co nie jest wyrazone w ustawie.
    Rozporzadzenie wiec normuje sprawy nie przekazane w upowaznieniu ustawowym,
    wiec jest niezgodne z prawem.
    A teraz do sedna :)
    Jakbym dostal mandat i go nie przyjal to czeka mnie sprawa w Sadzie
    Grodzkim. Podczas sprawy moglbym sie powolac na powyzsze wywody... Co na to
    sedzia? Praktykowal ktos to kiedys? Czy moglby uchylic mandat wskazujac ze
    jest niezgodny z prawem?
    Przepraszam jesli kogos zirytowaly wywody studenta pierwszego roku prawa :)

    --
    karlozz
    nieoklejony srebrny pesio 307<><

  • 2. Data: 2006-01-31 23:12:04
    Temat: Re: mandat-fotoradar-niezgodność z prawem
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    k...@n...pl [###k...@n...pl.###]
    napisał:

    Top, ze Straż miejska ma lub nie ma prawa do dawania mandatów za
    przekroczenie prędkości w niczym nie zmienia faktu, że Ty popełniasz
    wykroczenie przekraczając tę prędkość. Toteż sąd normalnie może Cię za
    to skazać. Mandat przyjęty może być uchylony w przypadkach opisanych w
    ustawie. Przyczyny opisanej przez Ciebie ustawodawca nie przewidział.

  • 3. Data: 2006-01-31 23:37:01
    Od: <k...@n...pl>

> [...]
    > przekroczenie prędkości w niczym nie zmienia faktu, że Ty popełniasz
    > wykroczenie przekraczając tę prędkość. Toteż sąd normalnie może Cię za
    no oki ale czy dowod <tj zdjecie z fotoradaru> uzyskany niezgodnie z prawem
    moze stanowic podstawe wydania wyroku?
    > Mandat przyjęty może być uchylony w przypadkach opisanych w
    > ustawie. Przyczyny opisanej przez Ciebie ustawodawca nie przewidział.
    Rozumiem ale przeciez skoro Straz Miejska nie moze robic tych fotek <jest to
    niezgodne z prawem> to czy moze wnosic sprawe do sadu? Czy sad moze nie
    wydac decyzji? Czy w ogole sedzia moze potraktowac tą fotke jako dowod?

    --
    karlozz
    nieoklejony srebrny pesio 307<><
    -->okolice Łomzy :-)
    pzdr p.m.s.!

  • 4. Data: 2006-02-01 07:48:08
    Od: <k...@n...pl>

> [...]
    > to skazać. Mandat przyjęty może być uchylony w przypadkach opisanych w
    > ustawie. Przyczyny opisanej przez Ciebie ustawodawca nie przewidział.

    No i druga sprawa. Zalozmy ze SM nie ma prawa do wydawania mandatow. Czy sad
    moze wydac wyrok? Przeciez SM nie jest zadnym organem scigania, wiec sprawa
    jest o to ze nie chce przyjac mandatu <czytac: podreperwoac budzet miasta> a
    nie o wykroczenie.

  • 5. Data: 2006-02-01 09:20:30
    Od: "Zbig.T" <t...@i...pl>

    Post Roberta wyjaśnia wszystko, przeczytaj go uważnie.
    Straz miejska stwierdza popełnienie wykroczenia i zakładam że używa
    sprzętu homologowanego, czyli dowodowo sprawa jest pewna. Zawiadamia
    sąd o popełnionym wykroczeniu i na tej podstawie zostaniesz skazany.
    Przecież zawiadomień o popełnionym wykroczeniu nie muszą składać
    "organy ścigania", sam mógłbyś np. sfotografować pojazd stojący "na
    zakazie" i złożyć zawiadomienie o popełnionym przestępstwie.
    Teoretycznie mógłbyś też złożyć zawiadomienie o popełnionym wykroczeniu
    w postaci przekroczenia prędkości jeżeli miałbyś kaprys posiadać np.
    homologowany fotoradar a tym samy mógłbys udowodnić to przekroczenie.
    Pzdr.

  • 6. Data: 2006-02-01 09:26:39
    Od: "Zbig.T" <t...@i...pl>

    Przeciez SM nie jest zadnym organem scigania, wiec sprawa jest o to ze
    nie chce przyjac mandatu <czytac: podreperwoac budzet miasta> a
    > nie o wykroczenie.

    Nie masz racji. Sprawa będzie dotyczyć połpenionego wykroczenia w
    postaci przekroczenia prędkości, a nie odmówienia przyjęcia manadatu,
    do czego masz prawo i przecież nikt Cię nie będzie sądził za to, że z
    niego skorzystałeś. Pzdr.

  • 7. Data: 2006-02-01 10:30:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 31.01.2006 <k...@n...pl> <k...@n...pl>
    napisał/a:
    > no oki ale czy dowod <tj zdjecie z fotoradaru> uzyskany niezgodnie z prawem
    > moze stanowic podstawe wydania wyroku?

    Skąd to przypuszczenie, że to niezgodne z prawem? Od kiedy to pomiary
    prędkości są nielegalne? :) Osoba prywatna może Ci zrobić zdjęcie i sąd w
    zalezności od okoliczności może przyjąć taki dowód.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2006-02-01 11:50:39
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Zbig.T t...@i...pl ...

    > Teoretycznie mógłbyś też złożyć zawiadomienie o popełnionym wykroczeniu
    > w postaci przekroczenia prędkości jeżeli miałbyś kaprys posiadać np.
    > homologowany fotoradar a tym samy mógłbys udowodnić to przekroczenie.

    a moge tez wystawic mandat i wziac pieniadze? Bo rozumiem ze, przez
    analogie, SM wlasnie cos takiego robi? Cos mi za to grozi?

    "Nie pożądaj żony bliźniego swego nadaremnie"

  • 9. Data: 2006-02-01 18:27:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    k...@n...pl [###k...@n...pl.###]
    napisał:

    > no oki ale czy dowod <tj zdjecie z fotoradaru> uzyskany niezgodnie z
    > prawem moze stanowic podstawe wydania wyroku?

    Tak. Nawet gdyby był zdobyty niezgodnie z prawem.

    > Rozumiem ale przeciez skoro Straz Miejska nie moze robic tych fotek
    > <jest to niezgodne z prawem> to czy moze wnosic sprawe do sadu?

    Tak, może.

    > Czy sad moze nie wydac decyzji?

    Jeżeli, to wyroku. Teoretycznie może oddalić zarzuty. Ale raczej nie z
    tego powodu, że niejasne jest, czy SM mógł je zdobyć.

    > Czy w ogole sedzia moze potraktowac tą fotke jako dowod?

    Oczywiście, że może.

  • 10. Data: 2006-02-01 18:56:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Budzik [###b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj.###] napisał:

    > a moge tez wystawic mandat i wziac pieniadze? Bo rozumiem ze, przez
    > analogie, SM wlasnie cos takiego robi? Cos mi za to grozi?

    Nie, mandatu nałożyć nie możesz, albowiem ta czynność jest zastrzeżona
    dla organów wymienionych w ustawach.