  • 1. Data: 2004-07-14 13:01:26
    Temat: mandat a sprawa karna
    Od: seba<t...@i...pl>

    Witam,

    Krótki opis stanu faktycznego.
    30 stycznia namierza mnie tzw. fotoradar. 8 marca dostaje wezwanie
    do Komendy w celu złożenia wyjaśnień. Pani policjant informuje mnie,
    iż przekroczyłem prędkość o 30 km/h co potwierdza fotoradar i po
    przyznaniu się do wykroczenia przez mnie, Pani policjant kieruje do
    sądu wniosek o ukaranie, mimo iż się zgodziłem z wysokością
    mandatu (100 zł). Dzisiaj dostałem z sądu wyrok nakzaowy, gdzie
    zasądzili mi grzywnę w wysokości 150 złotych (a więc już 50 więcej niż
    to na co się zgodziłem zapłacić) i koszty sądowe w wysokości 80
    złotych.
    Pytania:
    1. dlaczego nie mogłem zapłacić mandatu po wezwaniu na komendę ?
    (czy istnieje jakiś przepis mówiący o terminach zapłaty madatu od
    dnia jego wystawienia. etc)
    2. czy warto wnosić sprzeciw i co ewentualnie sąd w normalnym trybie
    może zasądzić? (sczególnie do jakiej wysokości może podnieść
    grzywnę, jesli w ogóle)
    3. czy warto wnosić zażalenie na wyrok w przedmiocie kosztów?

    Pozdrawiam
    Seba

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2004-07-14 13:17:41
    Temat: Re: mandat a sprawa karna
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    seba wrote:
    > 1. dlaczego nie mogłem zapłacić mandatu po wezwaniu na komendę ?
    > (czy istnieje jakiś przepis mówiący o terminach zapłaty madatu od
    > dnia jego wystawienia. etc)

    taki mandat można wystawić do 30(?) dni od zdarzenia

    > 2. czy warto wnosić sprzeciw i co ewentualnie sąd w normalnym trybie
    > może zasądzić? (sczególnie do jakiej wysokości może podnieść
    > grzywnę, jesli w ogóle)

    teoretycznie do 5000 zł :)
    mniej bym się nie spodziewał
    a i koszty wzrastają o 50 zł

    > 3. czy warto wnosić zażalenie na wyrok w przedmiocie kosztów?

    nie

    KG

  • 3. Data: 2004-07-14 13:35:36
    Od: seba<t...@i...pl>

    > nie

    Jakieś uzasadnie? Przecież przez zażalenie nie podniosą mi kosztów

  • 4. Data: 2004-07-14 15:13:43
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    seba wrote:
    > Jakieś uzasadnie? Przecież przez zażalenie nie podniosą mi kosztów

    Bo nie da się wnieść zażalenia tylko od kosztów. Wniesiesz sprzeciw -
    cały wyrok straci moc.

    KG

  • 5. Data: 2004-07-14 21:20:18
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Bo nie da się wnieść zażalenia tylko od kosztów.

    Wydaje mi się to dyskusyjne (co z art. 626 § 3 kpk w zw. z art. 119
    kpw?).
    Ale tak czy owak nie opłaca się żalić na wysokośc kosztów także
    dlatego że są one w takim wypadku zryczałtowane co do wydatków
    Skarbu Państwa (50 zł) i najniższe możliwe w wypadku opłaty od
    skazania (30 zł). Krótko mówiąc, jeśli już są orzekane bez stosowania
    zwolnienia - nie mogą być niższe.
    Ewentualnie można rozważać kwestionowanie kosztów poprzez
    domaganie się zwolnienia od nich w całości lub części ale jest to celowe
    tylko wtedy gdy są przesłanki faktyczne do takiego zwolnienia (brak
    pracy, dochodów, jakieś osoby na utrzymaniu itp)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 6. Data: 2004-07-15 05:34:33
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Dredd wrote:

    > Wydaje mi się to dyskusyjne (co z art. 626 § 3 kpk w zw. z art. 119
    > kpw?).

    Co do zasady zażalenie do kosztów wnosić oczywiście można, ale czy można
    kwestionować część wyroku nakazowego?

    KG

  • 7. Data: 2004-07-15 06:01:27
    Od: Dredd<...@...pl>

    > ale czy można
    > kwestionować część wyroku nakazowego?

    Osobiście nie widzę przeszkód by skarżyć same koszty w wyroku
    nakazowym. Nie potrafię znaleźć wyjątku od zasady zaskarżalności
    kosztów który by zakazywał takiej czynności w stosunku do
    postanowienia o kosztach zawartego w wyroku nakazowym

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 8. Data: 2004-07-15 06:41:16
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

    > 1. dlaczego nie mogłem zapłacić mandatu po wezwaniu na komendę ?
    > (czy istnieje jakiś przepis mówiący o terminach zapłaty madatu od
    > dnia jego wystawienia. etc)

    tak.. miesiac od wykroczenia.. potem tylko sad grodzki
    Mialem ten sam problem.

    > 2. czy warto wnosić sprzeciw i co ewentualnie sąd w normalnym trybie
    > może zasądzić? (sczególnie do jakiej wysokości może podnieść
    > grzywnę, jesli w ogóle)

    nie warto,

    > 3. czy warto wnosić zażalenie na wyrok w przedmiocie kosztów?

    lepiej sie nie narazac wg. mnie..

    Ja wczesniej opislaem problem, przyznalem sie do winy, dostalem 50zl bez
    kosztow sadowych .. ale przekroczylem predkosc o 17km/h