  • 1. Data: 2006-05-16 15:11:11
    Temat: legitymowanie policjanta
    Od: jimmij <j...@j...jj>

    Wyczytałem, że policjant ma obowiązek okazać swoją legitymację na
    wezwanie obywatela. No i tak się zastanawiam jak to ma wyglądać w
    praktyce. Załóżmy, że podchodzi do mnie policjant i prosi o dowód
    osobisty. Czy zanim mu cokolwiek pokaże mam prawo wylegitymować jego,
    spisać jego numer, nazwisko etc. i dopiero wtedy okazać swój dowód?
    Brzmi trochę śmiesznie, choć z drugiej strony skąd wiadomo czy to
    na pewno policjant...

    --
    jimmij

  • 2. Data: 2006-05-16 15:33:09
    Temat: Re: legitymowanie policjanta
    Od: "jaQbek [z pracy]" <j...@p...null>

    Użytkownik "jimmij" <j...@j...jj> napisał w wiadomości
    Załóżmy, że podchodzi do mnie policjant i prosi o dowód
    > osobisty. Czy zanim mu cokolwiek pokaże mam prawo wylegitymować jego,
    > spisać jego numer, nazwisko etc. i dopiero wtedy okazać swój dowód?
    Piszę na podstawie tego, co udalo mi sie dowiedzieć z praktyki i od kilku
    osób - prawnikiem nie jestem :). Jeśli minąłem się gdzieś z prawdą, proszę o
    sprostowanie. A zatem:
    - policjant przedstawia się pierwszy, podając swoje nazwisko, przydział
    służbowy i stopień
    - na Twoją prośbę ma obowiązek okazać legitymację
    - policjant ma prawo wylegitymowac Cię. Masz wówczas obowiązek okazać mu
    dokument (najlepiej dowod osobisty). Jednakże z tego co wiem, nie masz
    obowiązku mu go wręczać, w końcu to Twój dokument i jesli zabierze go, mogą
    być problemy. Ja w trakcie spisywanie mnie trzymam dokument w ręku w sposób
    umożliwiający policjantowi spisanie danych z niego.

    > Brzmi trochę śmiesznie, choć z drugiej strony skąd wiadomo czy to
    > na pewno policjant...
    Dokładnie. Swoją drogą co mogę zrobić, jeśli mam wątpliwości co do tego, czy
    legitymująca mnie osoba faktycznie jest policjantem, albo odmawia
    wylegitymowania się ?

  • 3. Data: 2006-05-16 15:37:11
    Od: "Piotrek." <p...@t...pl>

> [...]
    > spisać jego numer, nazwisko etc. i dopiero wtedy okazać swój dowód?
    > Brzmi trochę śmiesznie, choć z drugiej strony skąd wiadomo czy to

    umundurowany policjant powinien wylegitymowac sie na zadanie,
    natomiast policjant w cywilu musi sie sam wylegitymowac (bez zadania).
    oczywiscie tobie przysluguje prawo wylegitymowania policnata w mundurze.
    w praktyce wiem, ze policjanci z prewencji (juniorki) lubia sie stawiac,
    jestem od nich nie wiele starszy i po prostu chlopaki chca pokazac kto ma
    wladze,
    natomiast kiedy poprosilem sierzanta o wylegitymowanie i nie bylo problemu.

    pzdr
    piotrek

  • 4. Data: 2006-05-16 15:40:56
    Od: "jaQbek [z pracy]" <j...@p...null>

    Użytkownik "Piotrek." <p...@t...pl> napisał w wiadomości
    > umundurowany policjant powinien wylegitymowac sie na zadanie,
    Wylegitymować, to znaczy pokazać legitymację ? A czy procedura mówi coś o
    tym, że powinien się przedstawić jako pierwszy ?

  • 5. Data: 2006-05-16 17:11:34
    Od: zly <b...@p...fm>

    W dniu 2006-05-16 17:40, jaQbek [z pracy] napisał(a):
    > A czy procedura mówi coś o
    > tym, że powinien się przedstawić jako pierwszy ?

    Tak jw. Jesli jest w cywilu to tak

    marcin

  • 6. Data: 2006-05-16 17:40:39
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    jaQbek [z pracy] wrote:
    > Swoją drogą co mogę zrobić, jeśli mam wątpliwości co do tego, czy
    > legitymująca mnie osoba faktycznie jest policjantem, albo odmawia
    > wylegitymowania się ?

    Zadzwonić na 112, że jakieś podejrzane typy podają się za policjantów, a
    ty nie jesteś pewny bo odmawiają okazania legitymacji. A po powrocie do
    domu napisać na nich skargę.

    -------------------+
    -------------------+

  • 7. Data: 2006-05-16 18:24:14
    Od: "jaQbek" <j...@s...eu>

    Użytkownik "zly" <b...@p...fm> napisał w wiadomości
    >W dniu 2006-05-16 17:40, jaQbek [z pracy] napisał(a):

    > Tak jw. Jesli jest w cywilu to tak

    A jeśli w mundurze to nie musi ?

  • 8. Data: 2006-05-16 20:08:16
    Od: jimmij <j...@j...jj>

    "Piotrek." <p...@t...pl> writes:

    > umundurowany policjant powinien wylegitymowac sie na zadanie,
    > natomiast policjant w cywilu musi sie sam wylegitymowac (bez zadania).
    > oczywiscie tobie przysluguje prawo wylegitymowania policnata w mundurze.

    No dobra, ale jakoś sobie tego nie wyobrażam (p-policjant, o-obywatel):

    p- proszę Pana dowód osobisty
    o- najpierw proszę Pana legitymację służbową
    p- [zdziwienie na twarzy] ... proszę
    [tu ze złością miga mi swoją legitymacją] a teraz proszę dowód osobisty
    o- jeszcze nie spisałem wszystkich danych z Pan legitymacji, proszę
    potrzymać ją dłużej, tak żebym mógł wszystko przepisać

    ...(2 minuty później po spisaniu)....
    o- no dobrze, a teraz może sobie Pan obejrzeć mój dowód

    Stosuje ktoś taką procedurę w *praktyce*?
    Wydaje mi się jakaś taka nierealna.

    --
    jimmij

  • 9. Data: 2006-05-16 20:24:56
    Od: "d852" <d...@p...onet.pl>

    > Stosuje ktoś taką procedurę w *praktyce*?
    > Wydaje mi się jakaś taka nierealna.

    Wydaje się nierealna, bo żyjemy w Polsce - zacofanym kraju.
    U nas policjant to wróg. Kojarzy się z bezpodstawnym legitymowaniem i
    problemami. W wielu krajach zachodu jest podobno inaczej. Tam ludzie
    rozumieją, że taki człowiek dba o ich bezpieczeństwo. Pijanego policjanci
    starają się doprowadzić do domu, żeby nic mu się nie stało, a nie tak jak u
    nas - wlepić mandat i zawieźć do izby wytrzeźwień ( a w razie czego pobić na
    komendzie ).

  • 10. Data: 2006-05-16 20:52:51
    Od: "jaQbek" <j...@s...eu>

    > "Piotrek." <p...@t...pl> writes:
    > Stosuje ktoś taką procedurę w *praktyce*?
    > Wydaje mi się jakaś taka nierealna.
    Tak. Ja ją stosuję. Aczkolwiek wystarczy mi, że ujrzę legitymację i zapamiętam z
    niej nazwisko i stopień. A dowodu osobistego nie daję do rąk, odkąd pewien
    policjant wziął go ode mnie, po czym odszedł z nim gonić pieszego, co przeszedł
    2 metry od pasów.