  • 1. Data: 2004-11-24 14:35:36
    Temat: kto odpowiada za naruszenie prawa do wizerunku?
    Od: Maciek Ostaszewski <m...@...pl>

    Kto odpowiada za naruszenie (poprzez publikacje) prawa do wizerunku?

    Sa trzy sytuacje:

    Fotograf robi zdjecie dwoch rozmawiajacych facetow. Zanosi do gazety,
    zdjecia sa publikowane jako ilustracja tekstu o gejach. Panowie czuja
    sie urazeni, ida do sadu. Czy za naruszenie dobr osobistych odpowiada
    fotograf, fotoedytor, czy redaktor naczelny? A moze solidarnie wszyscy?

    Sytuacja podobna jak wyzej, ale zdjecie zostalo sprzedane przez agencje
    fotograficzna. Czy odpowiada rowniez agencja?

    Czy wyslanie zdjec do agencji fotograficznej jest rownoznaczne z
    publikacja? Serwisy agencyjne sa dostepne dla duzej liczby osob.

    pozdrawiam,

    amciek

  • 2. Data: 2004-11-24 18:48:05
    Od: informatkot <i...@w...pl>

    Maciek Ostaszewski wrote:
> [...]
    >
    > Czy wyslanie zdjec do agencji fotograficznej jest rownoznaczne z
    > publikacja? Serwisy agencyjne sa dostepne dla duzej liczby osob.

    Prawnikiem nie jestem, ale moim skromnym zdanie odpowiedzialnosc za ten
    stan rzeczy poniesie redaktor naczelny. Z tematem można zwrócic się do
    forum prawników LEX'a. Zaraz napisze do nich news. Mysle, że wyjaśnia
    nasze wątpliwości.
    POzdrawiam.

  • 3. Data: 2004-11-25 14:13:47
    Od: informatkot <i...@w...pl>

    Maciek Ostaszewski wrote:

> [...]
    >
    > Czy wyslanie zdjec do agencji fotograficznej jest rownoznaczne z
    > publikacja? Serwisy agencyjne sa dostepne dla duzej liczby osob.

    BJ. lista.lex.pl napisał: "

    (BJ.)

    Moim zdaniem należy tutaj rozdzielić dwie odpowiedzialności - zewnętrzna i
    wewnętrzna. Poszkodowani przez gazete mezczyzni zamieszczeni na fotografii
    jako ilustracja tekstu o gejach - nie musza wnikac w wewnetrzne relacje
    (zatwierdzanie tekstow, fotografii itp.) gazety. Pozywaja oni gazete, ktora
    reprezentowac bedzie redaktor naczelny.

    Redaktor naczelny bedzie mogl wyciagnac konsekwencje w jego gazecie
    (szczegolnie wtedy gdy gazeta bedzie musiala wyplacic odszkodowanie) i np.
    zwolnic osobe odpowiedzialna za zatwierdzanie zdjec do artykulow. I tylko
    wtedy gdy ta osoba odwola sie do sadu pracy - sad bedzie badal
    odpowiedzialnosc konkretnych ludzi wewnatrz gazety.

    pozdrawiam, bj

  • 4. Data: 2004-11-25 18:54:13
    Od: "TP <WROC>" <y...@y...beep.pl>

> [...]
    >
    > Czy wyslanie zdjec do agencji fotograficznej jest rownoznaczne z
    > publikacja? Serwisy agencyjne sa dostepne dla duzej liczby osob.

    chyba zalezy od tego, kto jaki ma "dupochron"
    ..jesli fotograf podpisze oswiadczenie, ze "posiada pozwolenie
    fotografowanych osob na publikacje ich wizerunku"...
    to fotograf...t.j. osoby te moga wprawdzie zaskarzyc gazete
    ...ale ta w przypadku rozprawy zrzuca cala odpowiedzialnosc
    na fotografa...