    From: "Irex" <o...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: kredyt-weksel-windykacja
    Date: Fri, 10 Sep 2004 09:12:40 +0200

    Witam wszystkich!
    Jestem "lejek" w tych sprawach, więc proszę o rozjaśnienie problemu.
    Zaciągnąłem w banku kredyt na zakup samochodu. Zabezpieczeniem kredytu był
    weksel "in-blanco" z klauzulą "bez protestu". Samochód był zarejestrowany na
    bank. Po pewnym czasie przestałem
    spłacać kredyt. Bank pogadał ze mną telefonicznie na ten temat (bez żadnych
    oficjalnych pism). Powiedziałem, teraz nie mogę płacić, więc bank - w ramach
    spłaty zadłużenia - oddawaj samochód (umowa to dopuszczała). Ale ja chwilowo
    nie
    mogłem oddać samochodu. Bank wypełnił weksel (na kwotę zgodną z długiem) i
    przysłał pisemko, że mam czas na wykupienie do wtedy i wtedy. Nie wykupiłem
    w terminie, ale dwa tygodnie po upływie terminu. Wpłaciłem całą kwotę na ich
    konto, wysłałem potwierdzenie. Po kolejnych 10 dniach samochód znalazł się
    na ich parkingu (odprowadził ktoś, kto nie wiedział, że wykupiłem weksel).
    Bank zrobił wycenę auta i sprzedał je. Oczywiście pieniądze ze sprzedaży
    chce mi oddać, bo weksel jest wykupiony.
    Mam następujące wątpliwości co do postępowania banku: czy po wykupieniu
    weksla bank mógł dalej prowadzić windykację i sprzedać samochód, tłumaczą
    mi, że ponieważ nie wykupiłem weksla w terminie nie można było wstrzymać
    windykacji (weksel nie był jeszcze odsprzedany firmie windykacyjnej). Czy w
    momencie wykupu weksla automatycznie nie wygasa umowa kredytowa i moje
    zobowiązania, ja staję się właścicielem samochodu i dalsza windykacja jest
    bezprawna. Samochód sprzedano w sumie miesiąc po wykupieniu weksla przeze
    mnie. I co oznacza to "bez protestu" przy wekslu.
    Z góry dziękuję, pozdrawiam,
    IO