eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › koszty przesylek a sprzedaż na odległość
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 1

  • 1. Data: 2004-02-08 20:44:37
    Temat: koszty przesylek a sprzedaż na odległość
    Od: "ag" <o...@g...pl>

    h'llo

    mamy taki artykuł w ustawie USTAWA z dnia 2 marca 2000 r.
    o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę
    wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

    Art. 11. 1. Umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny
    lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia.
    2. Umowa powinna określać miejsce i sposób składania reklamacji, nie
    powodujące nadmiernych trudności lub kosztów po stronie konsumenta.

    Nie wynika z niego wprost czy opłaty za przesyłkę kontrahent może żądać
    przed otrzymaniem świadczenia, ale też tego nie zabrania (opłata za
    przesyłkę którą świadczy firma pozostająca w oderwaniu od związku
    konsument-kontrahent nie jest w końcu ani ceną ani wynagrodzeniem); w
    praktyce spotkałem się z przypadkami gdzie było w ofercie napisane że koszty
    przesyłki wliczone w cenę produktu (wtedy raczej nie może żądać bo koszt
    przesyłi sam kontrahent określił jako cenę), spotkałem się też z opisem że
    koszty przesyłki (określona kwota) są doliczane do opłaty wnoszonej przy
    odbiorze przesyłki i tu już można żądać weług mnie takiej opłaty. I teraz -
    czy w przypadku gdy kontrahent umieści (w ofercie, w ulotce, na stronie www)
    informację że koszt przesyłki ( w zalezności od wagi i opłaty za pobranie)
    jest liczony weług cennika danej firmy kurierskiej/poczty polskiej, lub że
    wybór sposobu odbioru przesyłki określa klient przed realizacją zlecenia
    dysponując podaną przez producenta wagą paczki z opakowaniem i ceną
    >świadczenia< - czy w takim wypadku widzicie jakieś przeciwwskazania co do
    żądania dokonania przelewu (na konto wysyłającego) wyliczonej przez klienta
    kwoty i potwierdzonej przez kontrahenta (lub wyliczonej przez konrahenta i
    przyjętej do wiadomości przez klienta - z odpowiednim zapisem że poprzez
    wysłanie danej kwoty klient potwierdza że jest świadomy kosztów przesyłki)
    lub uiszczenia w inny sposób należności wobec firmy kurierskiej/poczty?
    Całość może zagmatwana - ale ważna w przypadku gdy jest przykładowo grupa
    osób (nie znana z nazwisk czy nawet miast zamieszkania właścicielowi
    firmy )chcąca poprzez składanie zamówień i zwracanie ich w terminie
    ustawowym sparaliżować działalność małej firmy - szczególnie gdy wytworzenie
    danej rzeczy wiąże się z dłuższym czasem ale nie podpada pod artykuł 10
    ustep 3 punkt 4 w/w ustawy :
    Art. 10.
    3. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy
    zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w wypadkach:
    4) świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez
    niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą,

    W sumie ja osobiście nie widze przeciwwskazań w samej ustawie do żądania
    opłat za przesyłkę (lub opłacenia samej przesyłki przez konsumenta w
    biurze/kasie odpowiedniej firmy) przed otrzymaniem świadczenia przez
    konsumenta;
    W samej ustawie jest tylko w jednym miejscu wyraźnie napisane kiedy koszty
    przesyłki ponosi kontrahent - Art.12 ust.3 i 4 :
    Art. 12.
    3. W wypadku gdy przedsiębiorca nie może wykonać zobowiązania z powodu
    choćby przejściowej niemożności spełnienia świadczenia o właściwościach
    zamówionych przez konsumenta, przedsiębiorca może, jeżeli zawarto takie
    zastrzeżenie w umowie, zwolnić się z zobowiązania przez spełnienie
    świadczenia zastępczego, odpowiadającego tej samej jakości i przeznaczeniu
    oraz za tę samą cenę lub wynagrodzenie, informując zarazem konsumenta na
    piśmie o jego prawie nieprzyjęcia tego świadczenia i odstąpienia od umowy,
    ze zwrotem rzeczy na koszt przedsiębiorcy.
    4. W wypadku, o którym mowa w ust. 3, konsument ma prawo odstąpić od umowy w
    sposób i na zasadach określonych w art. 7. Zwrot rzeczy następuje w takim
    wypadku na koszt przedsiębiorcy.

    Dalej skacząc po artykułach dowiadujemy się o zwrocie przedpłat (z
    odsetkami) dokonanych przez konsumenta w przypadku zwrotu świadczenia - ale
    weług mnie dotyczy to przedpłat na cenę towaru a nie opłaty za przesyłkę a w
    szczególności w wypadku gdy konsument sam podaje sposób dostarczenia
    przesyłki; Jedyną kwestią dyskusyjną według mnie może tu być dokonana
    przedpłata w sytuacji gdy np na stronie www występuje informacja - koszty
    przesyłki i _pakowania_ - {kwota}

    jak Wy się zapatrujecie na taką interpretację przytoczonych paragrafów? A
    może doszły jakies akty prawne precyzujące rzecz (oprócz nowelizacji z
    września zeszłego roku);

    pozdr.

    opyros


strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1