  • 1. Data: 2004-03-18 14:58:32
    Temat: kapitał zaladowy spólki
    Od: "jan22" <j...@p...gazeta.pl>

    Witam.
    Moje pytanie jest następujące:

    Czy Kapitałem Zakładowym Spółki Akcyjnej po jego podwyższeniu,
    można swobodnie obracać tzn.. czy można z niego korzystać np. kupować
    materiały do produkcji, spłacać zaległe faktury itp.
    czy musi on być w całości nienaruszony i ulokowany na specjalnym koncie w
    banku?
    Proszę o odpowiedź, sprawa pilna.

    Pozdrawiam Jurek

  • 2. Data: 2004-03-18 17:41:07
    Temat: Re: kapital zaladowy spolki
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 3/18/2004 3:58 PM, jan22 wrote:
> [...]
    > materiały do produkcji, spłacać zaległe faktury itp.
    > czy musi on być w całości nienaruszony i ulokowany na specjalnym koncie w

    Zazwyczaj kapitał podwyższa sie po to, by dokapitalizować spółkę - to są
    jej pieniądze na to, co robi - gdyby miały leżeć i nie byc ruszane, to
    równie dobrze mogłoby ich nie być.

    Pzdr: Catbert

  • 3. Data: 2004-03-18 19:12:37
    Temat: Odp: kapital zaladowy spolki
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Catbert <v...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:c3cmvg$bm9$...@k...task.gda.pl...

    > Zazwyczaj kapitał podwyższa sie po to, by dokapitalizować spółkę - to są
    > jej pieniądze na to, co robi - gdyby miały leżeć i nie byc ruszane, to
    > równie dobrze mogłoby ich nie być.
    >
    > Pzdr: Catbert

    oczywiscie mozna nimi swobodnie obracac

    pozdrawiam
    mdr

  • 4. Data: 2004-03-18 20:25:47
    Od: "jan22" <j...@p...gazeta.pl>

    >:

    > oczywiscie mozna nimi swobodnie obracac
    >
    > pozdrawiam
    > mdr

    Dzięki za odpowiedź i dalszy ciąg pytania.

    > Czy tzn. , że można dokapitalizować
    spółkę np. do 2.000.000 zł a na koncie
    mieć tylko 5.000zł. i zobowiązań wobec wierzycieli np. 5.000.000zł .To po
    co podwyższa się kapitał?

    Pozdrawiam Jurek

  • 5. Data: 2004-03-19 10:15:09
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 3/18/2004 9:25 PM, jan22 wrote:

> [...]
    > spółkę np. do 2.000.000 zł a na koncie
    > mieć tylko 5.000zł. i zobowiązań wobec wierzycieli np. 5.000.000zł .To po

    Dokapitalizowanie służy fizycznemu zwiększeniu ilości psiadanych środków
    - tak, by spółka mogła np. zatrudnić nowych pracowników, zakupić
    surowce/towary etc. Może też byc potrzebne na pokrycie straty bilansowej
    lub służyć zwiększeniu płynności (gdy np. bilansowo jest zysk, a brak
    fizycznych środków, ze względu np. na długie terminy płatności).

    Jeżeli suma zobowiązań przekracza możliwosci ich uregulowania teraz i w
    przyszłości, to mamy do czynienia ze stanem wymagającycm ogłoszenia
    upadłości - w takiej sytuacji podwyższanie kapitału nie zapewniające
    zmiany tego stanu rzeczy jest bezcelowe i ekonomicznie bezsensowne - bo
    podwyższenie wejdzie do masy upadłościowej - może służyć jednakże
    uniknięciu odpowiedzialności zarządu za niezgłoszenie upadłości w czasie
    właściwym, co w ostateczności może skutkować odpowiedzialnością karną
    i egzekucją z mienia osobistego członków zarządu.

    Podwyższenie bez wpłaty fizycznej (lub natychmiastowe "wycofanie")
    wskazuje na szwindel - może np. wynikać z wymogu banku mającego udzielić
    kredytu pod zastaw nieruchomości, ale pod warunkiem, że akcjonariusze
    "się dołożą" czyli zwiększą kapitał. Wyprowadzenie kasy wskazuje na
    ucieczke z majątkiem spod egzekucji w związku z przewidywaną upadłością,
    chęć wyłudzenia kredytu i/lub jego przywłaszczenia i/lub wydatkowanie go
    niezgodnie z przeznaczeniem etc.

    Za mało danych (np. relacja zarząd - akcjonariusze), by coś pewnego
    wywnioskować.

    Pzdr: Catbert