  • 1. Data: 2004-03-19 10:35:28
    Temat: jeszcze raz o doreczeniach (meczy mnie to strasznie)
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    KPA
    Art. 41. [Skuteczność doręczenia] § 1. W toku postępowania strony oraz ich
    przedstawiciele i pełnomocnicy mają obowiązek zawiadomić organ administracji
    publicznej o każdej zmianie swego adresu.
    § 2. W razie zaniedbania obowiązku określonego w § 1 doręczenie pisma pod
    dotychczasowym adresem ma skutek prawny.

    A jak bedzie ze skutecznoscia doreczenia gdy na poczatku postepowania
    jego adres jest bledny tzn. dana osoba nie ma miejsca zamieszkania pod
    adresem znanym organom?
    Organ moze skorzystac ze znanego mu z ewidencji miejsca meldunku.
    Czy adresat ponosi zatem konsekwencje procesowe niedopelnienia obowiazku
    meldunkowego (tzn.
    jest zameldowana w X ale w rzeczywistosci miejsce zamieszkania wg. KC ma
    teraz
    gdzie indziej) w postaci uznania skutecznosci doreczenia ??

    W ogolnosci: Jak w praktyce wyglada kwestia doreczania, tak na gruncie kpc
    jak i kpa zawiadomien,pism.. jesli zaistnieja problemy z lokalizacja
    adresata? Przeciez przedstawiciela, kuratora ustanawia sie niezwykle rzadko.

    A taka np. kwestia:

    Art. 43 KPA (po wykladni) i art. 138 KPC - nie mozna doreczyc zastepczo
    domownikowi adresata, jesli jest jego przeciwnikiem w sprawie. No ale, do
    licha, doreczyciel chyba
    o tym nie wie..Wiem na ile wadliwe takie doreczenie moze pozniej byc?

    Czy adresat moze dowodzic, iz doreczyciel zastepczy (domownik itp.) nie
    przekazal mu pisma
    badz nie przekazal w terminie?

    Ostatnio przeczytalem:
    " Jakis czas temu Polityka opisywala jak wyglada praktyka takich doreczen.
    Z doswiadczenia (marnego, ale zawsze) wiem, ze mozesz podac w sprawie
    cywilnej adres zamieszkania drugiej strony praktycznie jak Ci sie
    podoba.
    Sad dwukrotnie probuje doreczac pisma - w momencie gdy listonosz odesle
    je z adnotacja "nie zastano adresata" - sad uznaje za doreczone.
    Listonosz moze tez napisac "nie mieszka", ale jesli podanym adresem
    bedzie pustostan lub nikogo pod wskazanym adresem dwukrotnie nie
    zastanie (a jest szansa bo listonosz czesto chodzi jak ludzie sa w
    pracy) to takie dorecznie jest skuteczne. "

    Jak to sie miescie w procedurze?

    Pytania moge miec dla praktykow smieszny charakter, ale nie daja mi od dawna
    spokoju, wiec
    bardzo prosilbym o opinie.

    Jesli ktos z Panstwa zna jakis artykul, opracowanie, PRAKTYCZNE na temat
    doreczen prosze o namiary..

    z pozdrowieniami i nadzieja na rozwianie watpliwosci

    Mdr

  • 2. Data: 2004-03-19 20:00:48
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Czy te dwa orzeczenia nie sa ze soba sprzeczne?

    97.02.12 wyrok NSA U I SA/Łd 163/96 niepublikowane
    w Łodzi

    Okoliczność, iż dorosły domownik nie doręczył w stosownym czasie przyjętego
    pisma do rąk adresata (dopiskek moj: kot podarl pismo a matka bala sie
    powiedziec - przyczyny niezalezne od adresata) , nie ma wpływu na bieg
    terminu do wniesienia odwołania.

    Dz.U.80.9.26: art.43; art.129

    ------------------------------------

    96.04.03 wyrok NSA U SA/Ka 1312/95 niepublikowane
    w Katowicach

    Przewidziane w art. 43 i 44 kpa zastępcze formy doręczenia pism rodzą
    domniemanie prawne, że pismo zostało doręczone adresatowi. Domniemanie to
    może zostać obalone, gdy adresat udowodni, że mimo zastosowania zastępczej
    formy doręczenia pismo nie zostało mu doręczone z przyczyn od niego
    niezależnych. Do takich przyczyn można m.in. zaliczyć nieobecność z powodu
    choroby i spowodowaną tym niemożność odebrania przesyłki złożonej w urzędzie
    pocztowym. Obalenie domniemania o doręczeniu pisma rodzi prawo do
    przywrócenia stronie terminu do dokonania określonej czynności prawnej.

    Dz.U.80.9.26: art.43; art.44; art.58

    pozdrawiam
    mdr