  • 1. Data: 2004-01-08 16:31:41
    Temat: jak to jest ?
    Od: Zenek<n...@p...onet.pl>

    W ostatnich wyborach samorządowych byłem przewodniczącym
    społecznego komitetu wyborców. Komitet nie prowadził żadnej
    kampani. Po prostu sąsiad startował na radnego i żeby go
    zarejestrować musiał, być komitet. Po wyborach z gminy przyszły kwity
    w postaci sążnistych formularzy do wypełnienia, gdzie trzeba było
    wypełniać wysokość subwencji, dotacji, środki obrotowe, mienie
    ruchome, inwentaż własny. Oczywiście to odpuściłem, bo pomyślałem,
    że to chodzi o jakieś poważne komitety dotyczące urupowań
    partyjnych. Aż tu nagle słyszę w tv, że bedą karać za niezłożenie
    sprawozdań. Szybko skombinowałem druki, wpisałem w nie same zera
    i wysłałem po wskazany adres, ale o jeden dzień za późno. I co,
    okazuje się, że jestem przestępcą wraz z 18 innymi osobami z
    powiatu. Wezwanie, przesłuchanie, odciski palców, poniżające pytania
    na policji o nr. buta, kształt nosa, tatuaże itp. Sąd grodzki skazał
    mnie na karę grzywny pokrycie kosztów postępowania za naruszenie
    przepisów ordynacji wyborczej. To chyba jakaś paranoja. Jaki tu jest
    stopień społecznego niebezpieczeństwa czynu, żaden. Oczywiście się
    odwołałem i czekam na rozprawę. Czy my żyjemy w państwie prawa.
    Może ktoś z Państwa miał takie doświadczenia. Chętnie wysłucham
    opinii, rad i prognoz na temat finału tej sytuacji.

    Pozdrawiam Wszystkich
    Zenek

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2004-01-08 17:07:27
    Temat: Re: jak to jest ?
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Zenek wyskrobał(a):
> [...]
    > Może ktoś z Państwa miał takie doświadczenia. Chętnie wysłucham
    > opinii, rad i prognoz na temat finału tej sytuacji.

    Tak to jest jak optyka (punkt widzenia) zależy od punktu siedzenia...
    Złamałeś prawo czy nie? Przyjrzyj się tak uczciwie swojej sytuacji i
    stwierdź, że złamałeś. W związku z tym powinieneś ponieść karę.

    Wiesz co by było, gdyby takie sprawozdanie olał, tak jak Ty, komitet
    wyborczy np. SLD czy PiS? Byłaby chryja na całą Polskę, pierwsza strona w
    wydaniu Gazety Wyborczej i Rzeczpospolitej bankowo, do tego w najbliższych z
    wydań Wprost, Newsweeka i Polityki minumum 2 strony na ten temat. A Ty
    pewnie byś najgłośniej krzyczał o nielegalnym finansowaniu partii, o
    ukrywaniu środków na kampanię wyborczą, o malwersacjach finansowych no i
    oczywiście, że wybory są nieważne z tego powodu.

    Z punktu widzenia prawa nie ma różnicy czy komitet jest duży, mały czy
    średni. Każdy ma obowiązek złożyć sprawozdanie. Stopień społecznej
    szkodliwości - wysoki, bo próbowałeś ukryć źródła finansowania w kampanii
    wyborczej. Zresztą popatrz sobie na wątek o bilecie sprzed kilku dni. Tam
    też ktoś nie może się pogodzić z "niesprawiedliwością" prawa...

    --
    Bartek Gliniecki

  • 4. Data: 2004-01-08 18:10:00
    Od: Zenek<n...@p...onet.pl>

    Ale zaraz, przecież ja nic nie ukrywałem, wysłałem sprawozdanie z
    pustymi rubrykami (nie było żadnych środków) z jednodniową zwłoką.
    Czy jednodniowy brak takiego dokumentu miał jakiekolwiek
    negatywne skutki, czy wartości z tego dokumentu miały wpływ na
    sprawozdanie zbiorcze. Jeżeli w podobny sposób zachowało się 18
    innych niekaranych osób w powiecie, a w całej Polsce może kilkaset, to
    czy to nie świadczy, że z tym przepisem prawnym jest coś nie tak. Po
    co komisarzowi wyborczemu dokument z pustymi rubrykami. Po to
    żeby przepinać z teczki w teczkę i potęgować biurokrację. Przecież
    stopień społecznego niebezpieczeństwa czynu odnosi się do
    określonych okoliczności, gdzie w tych okolicznościach są przesłanki o
    zamiarze ukrycia źródeł finansowania, gdzie dowody. W ostatnich
    wyborach samorządowych było średnio około 10 kandydatów na jeden
    mandat. I takich komitetów jak mój chyba sporo. Ludzie gremialnie to
    olewali bo myśleli, że dotyczy to poważnych komitetów a nie jakichś
    tam społecznych. W mojej opini taka reakcja społeczna powinna być
    sygnałem do nowelizacji prawa a nie do ślepego i bezwzględnego jego
    stosowania. Przepis nie powinien dotyczyć społecznych komitetów i
    komitetów obracających minimalnymi środkami, powinny być
    wprowadzone progi finansowe, decydujące o obowiązku składania
    sprawozdania. Za taką nowelizacją przemawiają chociażby względy
    ekonomiki w postępowaniu. Czy osoby, które zostały ukarane chętniej
    będą uczestniczyć w wyborach, a pozostali członkowie tych komitetów.
    Czy takie ukaranie przyniesie pozytywne skutki społeczne. Przepis
    prawny jest bardzo dobry dla prokuratury i policji bo tanio i skutecznie
    reperuje ich statystykę i o to w tym wszystkim chodzi.

    Pozdrawiam i czekam na kolejne opinie.

  • 5. Data: 2004-01-08 18:33:51
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Zenek wyskrobał(a):
> [...]
    > co komisarzowi wyborczemu dokument z pustymi rubrykami. Po to
    > żeby przepinać z teczki w teczkę i potęgować biurokrację. Przecież

    Dokument jest potrzebny nawet jak widnieją w nim same zera dlatego, żeby
    było wiadomo, że nie mieliście żadnych środków, a nie dlatego, że coś
    ukrywacie albo nie umiecie się wyliczyć.

> [...]
    > prawny jest bardzo dobry dla prokuratury i policji bo tanio i skutecznie
    > reperuje ich statystykę i o to w tym wszystkim chodzi.

    Ale niezależnie czy komitet jest duży czy mały, to kandydaci, których
    popierają mają podobne szanse w zostaniu wybranymi. I o to w sumie tutaj
    chodzi: o absolutną jasność przeprowadzanych wyborów. Nie sądzisz, że jest
    to powód, dla którego warto jest poświęcić tą biurokrację i takie sankcje
    jakie Cię dotknęły? Bo ja myślę, że warto...

    --
    Bartek Gliniecki

  • 6. Data: 2004-01-08 19:46:43
    Od: Zenek<n...@p...onet.pl>

    Bartek, w swojej opinii uwzglednij okoliczności w których mój czyn
    został popełniony a nie kieruj się uogólnieniami i wirtualnymi
    wyobrażeniami.

  • 7. Data: 2004-01-12 19:55:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Jan 2004, Zenek wrote:
    [...]
    >+ partyjnych. Aż tu nagle słyszę w tv, że bedą karać za niezłożenie
    >+ sprawozdań. Szybko skombinowałem druki, wpisałem w nie same zera
    >+ i wysłałem po wskazany adres, ale o jeden dzień za późno.

    Pewnie marne pocieszenie, ale wiedz że jak przedsiębiorca
    pośle za późno np. deklarację VAT (choćby była "zerowa")
    to też ma niemal pewny mandat.
    [...]
    >+ odwołałem i czekam na rozprawę. Czy my żyjemy w państwie prawa.

    LITERA prawa została naruszona :(
    BTW: Mało kto z domagających się podwyższania kar widzi również
    uboczne skutki takich "działań".

    pozdrowienia, Gotfryd