  • 1. Data: 2005-05-11 14:07:17
    Temat: jak to do konca z kosztami apelacji ?
    Od: adam158 <a...@o...pl>

    Witam
    kilka tygodni wstecz rzucilem posta na liste z zapytaniem o zwrot
    kosztów apelacji ,ktora uchylila postanowienie i instancji i nakazala
    ponowne rozpatrzenie sprawy przez SR placilem za wniosek i pozniej
    tyle samo za apelacje
    W sadzie okregowym w sekretariacie stwierdzili ze poniewaz apelacja jest
    na moja korzysc to nalezy sie zwrot olaty od apelacji
    to samo odpowiedzieli mi tytaj na grupie ludzie udzielajacy porad
    W zwiazku z powyzszymi faktami wystapilem do SR o zwrot kosztów
    apelacji/obie oplaty pobral SR/
    dzisiaj otrzymalem postanowienie o oddaleniu mojego wniosku
    ponizej przytaczam jego uzasadnienie w pełnej tresci

    "
    Uzasadnienie
    Wnioskodawczyni domagając się zwrotu opłaty sądowej od apelacji
    podniosła, że w dniu 12.11.2002r wniosła opłatę sądową od wniosku o wpis w
    kwocie 220zł, po czym Sąd Rejonowy wydał niekorzystne postanowienie, które
    zostało przez nią zaskarżone apelacją. Od apelacji wnioskodawczyni wzniosła
    opłatę w kwocie 220zł. Sąd Okręgowy w następstwie rozpoznania apelacji
    uchylił zaskarżone postanowienie Sądu Rejonowego i nakazał ponowne
    rozpoznanie sprawy związku z czym zdaniem wnioskodawczyni wzniesiona
    opłata od apelacji winna być jej zwrócona.
    Wniosek nie zasługuje na uwzględnienie.
    Zgodnie z przepisem art. 5 ustawy o kosztach sądowych w
    sprawach
    cywilnych z dnia 13.06.1967r obowiązek ponoszenia kosztów sądowych
    spoczywa na stronie, która wnosi do sądu pismo podlegające opłacie lub
    powodujące wydatki. Takim pismem jest apelacja, od której wedle par. 20
    pkt 1
    rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 17.12.1996r w sprawie
    określenia wysokości wpisów w sprawach cywilnych w postępowaniu
    nieprocesowym pobiera się opłatę taką samą jak od wniosku wszczynającego
    postępowanie.
    Dla oceny zasadności wniosku nie ma znaczenia czy w
    przedmiotowej
    Sprawie apelacja była słuszna czy też nie. Ocenie może podlegać jedynie
    zasadność pobrania opłaty i jej wysokość. Analiza akta sprawy pozwala zaś
    stwierdzić, iż opłata sądowa od apelacji pobrana została w prawidłowy
    sposób i
    w wysokości zgodnej z obowiązującymi przepisami wyżej powołanymi.
    Z uwagi na powyższe wniosek podlega oddaleniu.

    rodzi sie teraz pytanie czy w krakowie bo tu rzecz sie dzieje w SR
    dla podgórza sedziami sa niedouki czy tez Sad okregowy i grupowicze nie
    znaja sie na prawie
    dodam ze mam od dzis 7 dni na zlozenie zazalenia
    oczekuje konstruktywnych wypowiedzi z gory dzieki
    pozdr.
    adam

  • 2. Data: 2005-05-11 21:02:08
    Temat: Re: jak to do konca z kosztami apelacji ?
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    adam158 napisał(a):

> [...]
    > znaja sie na prawie
    > dodam ze mam od dzis 7 dni na zlozenie zazalenia
    > oczekuje konstruktywnych wypowiedzi z gory dzieki

    Zwrot kosztów apelacji należy sie nie od sądu, lecz od drugiej strony
    procesu i sąd decyduje o tym w orzeczeniu kończącym postępowanie w danej
    instancji.

    --
    @ Johnson
    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 3. Data: 2005-05-11 21:22:48
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Johnson napisał(a):
    > Zwrot kosztów apelacji należy sie nie od sądu, lecz od drugiej strony
    > procesu i sąd decyduje o tym w orzeczeniu kończącym postępowanie w danej
    > instancji.

    tyle że odnoszę wrażenie że drugiej strony nie ma...

    KG

  • 4. Data: 2005-05-11 21:23:14
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    kam napisał(a):

    > tyle że odnoszę wrażenie że drugiej strony nie ma...

    To pech. Chodzi o wieczystoksięgowe? To chyba sąd rejonowy ma rację.

  • 5. Data: 2005-05-13 18:28:39
    Od: adam158 <a...@o...pl>

    Johnson napisał(a):

    > To pech. Chodzi o wieczystoksięgowe? To chyba sąd rejonowy ma rację.

    tak niewiedzialem ze to ma znaczenie wniosek byl o wpis do ksiag
    wieczystych
    ale generalnie to SR sknocil sprawe w pierwszej instancji bo w KW byly
    wpisane dwie dzialki a wniosek dotyczyl zmiany wlasciciela jednej z
    nich ,nie wiem jak sedzia czytal ta KW bo przeoczyczyl ze sa tam
    wpisane dwie dzialki i odrzucil wniosek /moze mial duzego kaca/
    dlatego tez wnioslem apelacje i po ponownym rozpatrzeniu w SR
    uzyskalem wpis do KW
    czy nie moge otrzymac zwrotu tej oplaty
    pozdro
    adam