    From: adam158 <a...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: jak to do konca z kosztami apelacji ?
    Date: Wed, 11 May 2005 16:07:17 +0200
    Cc: adam158 <a...@o...pl>

    Witam
    kilka tygodni wstecz rzucilem posta na liste z zapytaniem o zwrot
    kosztów apelacji ,ktora uchylila postanowienie i instancji i nakazala
    ponowne rozpatrzenie sprawy przez SR placilem za wniosek i pozniej
    tyle samo za apelacje
    W sadzie okregowym w sekretariacie stwierdzili ze poniewaz apelacja jest
    na moja korzysc to nalezy sie zwrot olaty od apelacji
    to samo odpowiedzieli mi tytaj na grupie ludzie udzielajacy porad
    W zwiazku z powyzszymi faktami wystapilem do SR o zwrot kosztów
    apelacji/obie oplaty pobral SR/
    dzisiaj otrzymalem postanowienie o oddaleniu mojego wniosku
    ponizej przytaczam jego uzasadnienie w pełnej tresci

    "
    Uzasadnienie
    Wnioskodawczyni domagając się zwrotu opłaty sądowej od apelacji
    podniosła, że w dniu 12.11.2002r wniosła opłatę sądową od wniosku o wpis w
    kwocie 220zł, po czym Sąd Rejonowy wydał niekorzystne postanowienie, które
    zostało przez nią zaskarżone apelacją. Od apelacji wnioskodawczyni wzniosła
    opłatę w kwocie 220zł. Sąd Okręgowy w następstwie rozpoznania apelacji
    uchylił zaskarżone postanowienie Sądu Rejonowego i nakazał ponowne
    rozpoznanie sprawy związku z czym zdaniem wnioskodawczyni wzniesiona
    opłata od apelacji winna być jej zwrócona.
    Wniosek nie zasługuje na uwzględnienie.
    Zgodnie z przepisem art. 5 ustawy o kosztach sądowych w
    sprawach
    cywilnych z dnia 13.06.1967r obowiązek ponoszenia kosztów sądowych
    spoczywa na stronie, która wnosi do sądu pismo podlegające opłacie lub
    powodujące wydatki. Takim pismem jest apelacja, od której wedle par. 20
    pkt 1
    rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 17.12.1996r w sprawie
    określenia wysokości wpisów w sprawach cywilnych w postępowaniu
    nieprocesowym pobiera się opłatę taką samą jak od wniosku wszczynającego
    postępowanie.
    Dla oceny zasadności wniosku nie ma znaczenia czy w
    przedmiotowej
    Sprawie apelacja była słuszna czy też nie. Ocenie może podlegać jedynie
    zasadność pobrania opłaty i jej wysokość. Analiza akta sprawy pozwala zaś
    stwierdzić, iż opłata sądowa od apelacji pobrana została w prawidłowy
    sposób i
    w wysokości zgodnej z obowiązującymi przepisami wyżej powołanymi.
    Z uwagi na powyższe wniosek podlega oddaleniu.

    rodzi sie teraz pytanie czy w krakowie bo tu rzecz sie dzieje w SR
    dla podgórza sedziami sa niedouki czy tez Sad okregowy i grupowicze nie
    znaja sie na prawie
    dodam ze mam od dzis 7 dni na zlozenie zazalenia
    oczekuje konstruktywnych wypowiedzi z gory dzieki
    pozdr.
    adam