  • 1. Data: 2003-11-21 09:04:44
    Temat: in solidum - co to?
    Od: "bronek" <b...@g...pl>

    Czy mógłby mi ktoś w skrócie powiedzieć na czym polega odpowiedzialność in
    solidum?
    Ewentualnie jakiś przykładzik..

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 2. Data: 2003-11-21 09:52:34
    Temat: Re: in solidum - co to?
    Od: "miRO" <m...@1...pl>

    In solidum jest to solidarność niewłaściwa dłużników.
    Przykład:
    Ubezpieczony w zakładzie ubezpieczeń ulega wypadkowi spowodowanemu przez
    osobę trzecią.
    Odpowiedzialność ponosi zakład ubezpieczeń i osoba trzecia - każdy z innej
    podstawy.
    Tak więc wierzyciel może dochodzić zaspokojenia wierzytelności z dwóch
    tytułów.Zaspokojenie wierzyciela przez jednego a dłużników umarza dług
    pozostałych.

    Ola

  • 3. Data: 2003-11-21 09:58:48
    Od: "Lookasik" <l...@o...wytnijto.pl>

> [...]
    > Tak więc wierzyciel może dochodzić zaspokojenia wierzytelności z dwóch
    > tytułów.Zaspokojenie wierzyciela przez jednego a dłużników umarza dług

    hihiihi akademicki przyklad... zawsze wszyscy ten podaja :):):):):)

    pozdrawiam goraco
    Lukasz

  • 4. Data: 2003-11-21 10:32:14
    Od: "NoMAD" <l...@W...TO.op.pl>

    Użytkownik "bronek" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Czy mógłby mi ktoś w skrócie powiedzieć na czym polega odpowiedzialność in
    > solidum?
    > Ewentualnie jakiś przykładzik..

    Konstrukacja in solidum jest nieznana polskiemu ustawodawcy. Z tego co sie
    orientuje przyszla z prawa francuskiego. Jest wielce uzyteczna w praktyce.
    Cechy:
    1-istnieje kilka odrebnych zobowiazan
    2- wierzycielem jest ten sam podmiot
    3- Kazdy z dluznikow ma spelnic TAKIE samo (nie TO samo) swiadczenie
    4- spelnienie jednego ze siwadczen zwalnia pozostalych dluznikow
    5- miedzy dluznikami nie ma odpowiedzialnosci solidarnej

    Kwestia dyskusyjna w doktrynie jest czy mozna zastosowac miedzy D przepisy o
    regresie

    Przyklad:

    W zawiera umowe przechowania z D1. Zlodziej D2 kradnie rzecz bedaca
    przedmiotem umowy przechowania. Powstaje odpowiedzialnosc in solidum miedzy
    D1 i D2.