  • 1. Data: 2002-04-20 12:39:10
    Temat: hipoteka zwykła a odsetki -b. długie ale ciekawe
    Od: "Kazik C." <k...@p...onet.pl>

    Chcę zakupić nieruchomość obciążąną hipoteką zwykłą w wysokości 50 000zł.
    Sprzedający zgadza się na pomniejszenie zapłaty o wysokość hipoteki.
    Mam jednak pewne wątpliwości wynikające z art.69 Ustawy o księgach wiecz. i
    hipotece:
    Księga wieczysta nie zawiera żadnych wpisów dotyczących odsetek anie innych
    należności ubocznych.
    W jakim przypadku ew. roszczenia wierzyciela hipotecznego (banku) do
    zaspokojenia z nieruchomości mogą być powiększone o odsetki? Nie mam w tej
    kwestii jasności, zwłaszcza że wierzytelność nie dotyczy kredytu a dosyć
    nietypowo określonej wierzytelności.
    Podstawą wpisu jest akt notarialny o ustanowieniu hipoteki, gdzie
    wierzytelność jest określona mniej w. tak: par.3" Bank X nabył od Spółki Y
    wierzytelność wobec Kowalskiego w wysokości 248 000 DEM" - i nic więcej,
    żadnego wskazania tytułu wierzytelności ani udokumntowania tejże przed
    notariuszem. I dalej par. 5 "Kowalski na zabezpieczenie wierzytelności
    wskazanej w par. 3 ustanawia na rzecz Banku X hipoteką zwykłą na
    nieruchomości Z w kwocie 50 000zł"
    Wg mnie to jest jakieś kuriozum, ale to moja osobista opinia. Wg Kowalskiego
    podpisał on umowę liesigu na ciężarówkę ze spółką Y, na którą owa spółka
    wziąła kredyt w banku X i nakłoniła Kowalskiego do poręczenia owego kredytu.
    Nóż się w kieszeniu otwiera na takie kombinacje i wykorzystywanie ludzkiej
    naiwności, bo przecież samochód pozostawał prawną własnością spółki, a
    Kowalski jedynie go użytkował w liesingu! Kowalski wypowiedzał umowę
    liesingu, samochód zdał protokołem spółce, ale ta nadal żąda od niego rat, a
    bank nie chce zdjąć hipoteki i odgraża się, że Kowalski jest mu winien 248
    000 DEM, chociaż nie może uzyskać żadnej wymagalności hipoteki.
    Wracając do rzeczy - czy pomniejszenie zapłaty za dom o rzeczone 50 000 zł
    gwarantuje mi bezpieczeństwo w przypadku ew. pojawienia się wymagalności
    hipoteki?

  • 2. Data: 2002-04-20 18:05:55
    Temat: Re: hipoteka zwykła a odsetki -b. długie ale ciekawe
    Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > Sprzedający zgadza się na pomniejszenie zapłaty o wysokość hipoteki.
    > Mam jednak pewne wątpliwości wynikające z art.69 Ustawy o księgach wiecz.

    Jeśli zdecyduję się Pan na kupno tej nieruchomości to należy mieć
    świadomość, że wierzyciel hipoteczny będzię mógł domagać się zaspokojenia
    swojej wierzytelności (do wysokości 50.000zł) i może wytoczyć w tym celu
    postępowanie egzekucyjne.(Art. 75 ustawy o księgach wieczystych i hipotece)

    pozdr.
    Tomek

  • 3. Data: 2002-04-20 21:53:31
    Od: "Kazik C." <k...@p...onet.pl>

    Na zaspokojenie 50 000zł jestem oczywiście w pełni przygotowany, dlatego też
    sprzedający obniża cenę zapłaty o tę sumę.
    Jeżeli wierzyciel wystąpi z wymagalnością na tę sumę jestem gotów
    natychmiast ją wpłacić.
    Problem polega na ryzyku powiększenia tej kwoty o odsetki. Czy w opisanej
    sytuacji takie ryzyko zachodzi?

  • 4. Data: 2002-04-21 12:38:30
    Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kazik C." <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > natychmiast ją wpłacić.
    > Problem polega na ryzyku powiększenia tej kwoty o odsetki. Czy w opisanej

    Obojętnie czego wierzyciel by nie dochodził to nie może przekroczyć kwoty 50
    000.

    pozdr.
    T.

  • 5. Data: 2002-04-21 19:26:36
    Od: "Kazik C." <k...@p...onet.pl>

    Dziękuję za odpowiedź. Nie znam praktyki funkcjonowania przepisu art.69
    Ustawy o ks.w. i hipotece. Czy mógłby mi Pan wyjaśnić jakich sytuacji ten
    przepis dotyczy? Też mi się oczywiście wydaje, że wszelkie roszczenia z
    nieruchomości mogą się ograniczać wyłącznie do wysokości objętej hipoteką
    (to jest przecież sens i istota hipoteki), jednakże niektórzy notariusze
    odstraszają mnie od tej transakcji właśnie z powodu możliwości roszczenia
    odsetek ponad wysokość hipoteki. Nie wykluczam, że chcą po prostu się mnie
    pozbyć tak na wszelki wypadek, z racji swojej ew. odpowiedzialności, chociaż
    byłaby ona mało prawdopodobna.
    Użytkownik Tomasz <t...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:a9ubq9$n1h$...@n...tpi.pl...