  • 1. Data: 2004-02-10 23:58:58
    Temat: gwarancja/rekojmia jak to sensownie rozegrac?
    Od: JFK <j...@o...pl>

    witam
    okolo 2 miesiecy temu zakupilem monitor LCD NEC 1760nx
    jest to dla mnie wydatek niemaly(ponad 2000 PLN)ale podyktowany wzgledami
    zdrowotnymi zdecydowalem sie na ten krok(jak wiadomo lcd nie mecza wzroku)
    jakiez bylo moje zdziwienie kiedy okazalo sie ze wspomniany monitor ma
    moim zdaniem gorsza jakosc obrazu niz moj poprzedni zwykly monitor.
    okazalo sie bowiem ze wbrew temu co wszedzie jest napisane o technologii
    lcd powyzszy monitor ma niestabilny obraz owa niestabilnosc objawia sie
    podobnymi "odswierzaniami obrazu" jak na kiepskiej jakosci monitorze
    kineskopowym(CRT) przy odswierzaniu rzedu 75Hz Wyglada to jak
    przebiegajace z gory na dol ciemniejsze paski. Dluzsza praca w takich
    warunkach bardzo meczy. powoduje bol oczu i inne podobne przykrosci.
    Na poczatku nie przejalem sie tym za bardzo. Napisalem maila do firmy
    zajmujacej sie serwisowaniem owcyh monitorow. Odpowiedziano mi grzecznie
    ze oczywiscie przyjma monitor do naprawy. Co tez nastpilo. Wyslalem
    monitor firma kurierska (gwarancja w systemie door-to-door) wraz z opisem
    problemu (plus jeszcze jednego ktory wystapil -piszczenie modulu
    zasilajacego). Przed uplywem ustalonego czasu monitor zostal dostarczony
    do mnie. I tu niesteyty zaczynaja sie schody. Okazalo sie bowiem ze o ile
    piszczenie usunieto o tyle migotanie nadal pozostalo. W karcie
    gwarancyjnej mam wpisana wymiane modulu zasilajacego i inwertera. Nie
    napisano ktorego. Podejrzewam ze lamp podswietlajacych, ale to nie one sa
    przeciez problemem.
    Podejrzewam ze wyslalbym monitor znow do naprawy gwarancyjnej gdyby nie to
    ze w miedzy czasie spotkalem sie z kolega ktory w podobnym terminie
    zakupil identyczny model (kupowal w innym sklepie) i ma identyczne
    problemy(oba - co sugeruje bledna cala serie). I tu pojawia sie pytanie.
    co powinienem zrobic? zakladam ze kazda kolejna naprawa gwarancyjna nie
    przyniesie poprawy. Czy po ktorejs takiej naprawie przysluguje mi ustawowo
    zwrot pieniedzy/wymiana monitora (przyznam ze wole to pierwsze)? Czy moge
    w jakikolwiek sposob skorzystac z rekojmi (rowniez najchetniej w celu
    odzyskania pieniedzy) jesli tak to na co sie powolac(strona federacji
    konsumentow jest w tym punkcie bardzo niejasna). Dodam ze problem jest o
    tyle nietypowy ze spora czesc ludzi nie jest w stanie owej niestabilnosci
    w ogole zobaczyc. Ja mam dosc wyczulony wzrok i jestem w stanie odroznic
    bez wiekszych problemow odswierzanie monitora crt 85Hz od 100Hz. Jestem w
    stanie udowodnic wystepowanie zjawiska poprzez np filmowanie obrazu
    monitora.Kamera jak wiadomo rejestruje obraz duzo rzadziej i przezz to
    paski zaczynaja byc wyraznie widoczne dla kazdego. Podobny efekt widac na
    monitorach kineskopowych pokazywanych w TV. Natomias obraz z LCD filmowany
    zawsze wyglada idealnie stabilnie niestety poza moim monitorem.
    Przepraszam za to ze troche sie rozpisalem ale chcialem by problem byl
    naswietlony mozliwie wielowatkowo. W razie jakichkolwiek niejasnosci bede
    staral sie uscislac.
    Z gory dziekuje za kazda pomoc
    --
    JFK (Jakub F. Kasica)

  • 2. Data: 2004-02-11 01:46:15
    Temat: Re: gwarancja/rekojmia jak to sensownie rozegrac?
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <p...@o...pl>, JFK wrote:
> [...]
    > przyniesie poprawy. Czy po ktorejs takiej naprawie przysluguje mi ustawowo

    Nic ustawowo nie przysługuje - gwarancja nie jest w ogóle obowiązkowa..
    Jeśli skorzystałeś z gwaracji, to TWoje prawa powinien zawierać dokument
    gwarancyjny.

    > zwrot pieniedzy/wymiana monitora (przyznam ze wole to pierwsze)? Czy moge
    > w jakikolwiek sposob skorzystac z rekojmi (rowniez najchetniej w celu

    Jeśli zakup był prywatny to instytucja rękojmi dla takiego zakupu już nie
    istnieje. Teraz nazywa się to to "niezgodność z umową". Zresztą co do
    możliwości "przeskoku" w ramach tej samej usterki z rękojmii na gwarancje
    jest trochę kontrowersji.

> [...]
    > bez wiekszych problemow odswierzanie monitora crt 85Hz od 100Hz. Jestem w

    Pytania:
    - czy jest to zgodne ze specyfikacją modelu?
    - czy jest to zgodne z zapewnieniami sprzedawcy?

    Jeśli na któreś z tych pytań odpowiedź brzmi "nie", to są jakieś podstawy
    do dalszych działań. Jeśli serwis będzie się upierał, że wszystko jest ok,
    to widzę jedynie szanse w najęciu rzeczoznawcy. Skontaktuj się z jakimś
    lokalnym oddziałem Federacji Konsumentów, powinni pomóc bardziej
    konkretnie.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2004-02-11 10:35:09
    Od: JFK <j...@o...pl>

    On Wed, 11 Feb 2004 09:46:15 +0800, Marcin Debowski wrote:
    tawowo nie przysługuje - gwarancja nie jest w ogóle obowiązkowa..
    > Jeśli skorzystałeś z gwaracji, to TWoje prawa powinien zawierać dokument
    > gwarancyjny.

    tego sie obawialem
    w akrcie niestety nic nie ma:(
    moge sie jedynie upierac z skoro wystapila niemoznosc naprawy to musza mi
    zwrocic pieniadze badz identyczny nowy sprzet wolny od wad bo tyle mam
    zapisane w gwaracji
    ale tu znow nie wiem jak sesnownie sie o to wyklocac skoro np nie ma
    mozliwosci nie przyjecia towaru (kurier go przynosi i czesc)

    > Pytania:
    > - czy jest to zgodne ze specyfikacją modelu? - czy jest to zgodne z
    > zapewnieniami sprzedawcy?

    sprzedawcy tak - ten nie mowil zupelnie nic :)
    specyfikacji - nie wiem na oczy nie widzialem zadnej powaznej specyfiacji
    jesli chodzi o stabilnosc obrazu musze co prawda wczytac sie jeszcze w
    norme iso poniewaz jej podelga ow monitor ale ogolnie obawiam sie ze
    nikomu do glowy nie przyszlo ze mozna cos az tak spie..... zeby pozbyc
    sie najwiekszej (jedynej waznej) zalety lcd. a wyglada na to ze wtopili z
    cala powazna seria. jesli nie ze wszystkimi
    tylko ze prosciej jest zwodzic tych kilku klientow niz przyznac sie do
    bledow. Co prawda na razie jest to opinia nie poparta powaznymi dowodami
    wiec czysto subiektywna, ale powaznie sie obawiam ze tak sytuacja bedzie
    wygladac :(
> [...]
    > wszystko jest ok, to widzę jedynie szanse w najęciu rzeczoznawcy.
    > Skontaktuj się z jakimś lokalnym oddziałem Federacji Konsumentów,
    pewnie na tym sie skonczy
    mam jednak jeszcze jedno pytanie
    na oficjalnej stronie internetowej jest specyfikacja techniczna tego
    modelu i ma on zapisane ze posiada system 6-axis powyzej jest ladnie
    wytlumaczone czym ow system jest
    czytalem te specyfikacje jeszce przed zakupem
    bardzo mnie to ucieszylo bo choc nie bylo to najwaznijesze to jednak
    moglo mi sie jako fotgrafowi-amatorowi przydac
    okazalo sie ze monitor nie ma tej funkcji
    nie zamrtwilo mnie to o tyle ze kolory wyswietlal tak czy siak duuzo
    lepiej niz inne lcd. teraz zastanawiam sie czy moge ich wychaczyc o
    niezgodnosc reklamy z stanem faktycznym
    z tym ze nec moze sie bronic ze obecna wersja strony www nie jest
    identyczna z tym co bylo wtedy
    obecna kopie na dysku juz mam
    owczesnej nie . Da si jakos sprawe rozegrac?
    pozdrawiam jeszcze raz
    --
    JFK (Jakub F. Kasica)

  • 4. Data: 2004-02-12 03:35:15
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <p...@o...pl>, JFK wrote:
> [...]
    > ale tu znow nie wiem jak sesnownie sie o to wyklocac skoro np nie ma
    > mozliwosci nie przyjecia towaru (kurier go przynosi i czesc)

    No i oni raczej nie powiedza ze nastapila niemoznosc naprawy a pewnie
    stwierdza ze usterka nie wystepuje.

> [...]
    > identyczna z tym co bylo wtedy
    > obecna kopie na dysku juz mam
    > owczesnej nie . Da si jakos sprawe rozegrac?

    Moim zdaniem musisz miec jakis przekonujacy dowod ze w czasie gdy to
    kupowales, ten model byl reklamowany z tym czyms o czym piszesz.
    Strona www jest tu dosyc nieporeczna, tym bardziej ze sam nie jestes
    pewien czy tak bylo faktycznie. A w prasie jakiejs, komputerowej np., nie
    bylo tych ogloszen? Moze warto sie przejsc do jakiejs biblioteki? Gazeta
    bedzie juz mocnym dowodem.
    A z drugiej strony, skoro uwazasz ze usterka jest dosc oczywista, to serio
    namawiam na FK. Maja swoich/zaprzyjaznionych rzeczoznawcow i maja
    doswiadczenie. Ich porady sa nieodplatne. Byc moze rzeczoznawca tez bedzie
    nieodplatny o ile bedzie to ktos od nich.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2004-02-12 16:45:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Feb 2004, JFK wrote:
    [...]
    >+ kineskopowym(CRT) przy odswierzaniu rzedu 75Hz Wyglada to jak
    >+ przebiegajace z gory na dol ciemniejsze paski. Dluzsza praca w takich
    >+ warunkach bardzo meczy. powoduje bol oczu i inne podobne przykrosci.

    Erm... a ja w sprawie technicznej, czyli OT acz NNTG :)
    Czy próbowałeś to z tą samą kartą grafiki i na tych samych ustawieniach
    na których testowałeś monitor CRT ?
    Jaka jest szybkość owych "pasków" i czy dobierając częstotliwość
    odswieżania (może jakiegoś PowerStripa przetstujesz ? :))
    jesteś w stanie spowodować żeby to było wolne przesuwanie ?

    Zwięźle się wyrażając - nie wykluczałbym możliwośi interferencji
    miedzy jasnością oświetlenia a obrazem lub innymi czynnikami:
    [...]
    >+ gwarancyjnej mam wpisana wymiane modulu zasilajacego i inwertera. Nie
    >+ napisano ktorego. Podejrzewam ze lamp podswietlajacych, ale to nie one sa
    >+ przeciez problemem.

    Tego nie wiesz. Oczywiście jeśli nie świecą one "równo" (tylko
    dają 100 Hz migotania :)) to jest to jakaś usterka.

    >+ Podejrzewam ze wyslalbym monitor znow do naprawy gwarancyjnej

    ...może (*może*) być tak że jakiś czynnik u ciebie wpływa
    na migotanie, tak że w warsztacie nie są w stanie tego
    powtórzyć :(
    To oczywiście NIE ZNACZY że monitor jest w zupełności OK,
    tego nie mówię. Masz możliwość sprawdzenia INNEGO monitora
    (inny model) z tymi samymi parametrami ?
    Niemniej... z tego co piszesz to może być wina twojego środowiska
    a nie monitora !

    [...]
    >+ w ogole zobaczyc. Ja mam dosc wyczulony wzrok i jestem w stanie odroznic
    >+ bez wiekszych problemow odswierzanie monitora crt 85Hz od 100Hz.

    Możliwe. Najłatwiej z... kiepską kartą grafiki :), przez interferencję
    śladowego pulsowania napięcia w PC (impulsowość zasilacza nic nie
    rozwiązuje, a im słabszy zasilacz tym 'lepszy') z obrazem :]

> [...]
    >+ paski zaczynaja byc wyraznie widoczne dla kazdego. Podobny efekt widac na

    Ale to są paski z interferencji częstotliwości klatek (24..25 Hz)
    i odświeżania ! Widoczna jest różnica lub różnica wielokrotności
    częstotliwości (np. kamera 25 Hz, monitor 75 Hz - to *3), ze
    wzgledu na to ze częstotliwości kamery i karty będą się różnić
    wystąpi wolne "płynięcie" obrazu od tej różnicy !
    NEC podaje dla tego monitora "czas reakcji matrycy" 16 ms. Czyli
    niby więcej niż okres odświeżania. Ale przecież obraz nie "zanika"
    impulsowo, tylko płynnie ! Znaczy: w 5 ms zauważalnie opadnie...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-02-12 22:53:43
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    Przedpisca napisal cos takiego:

    "w miedzy czasie spotkalem sie z kolega ktory w podobnym terminie
    zakupil identyczny model (kupowal w innym sklepie) i ma identyczne
    problemy(oba - co sugeruje bledna cala serie)."

    To u kolegi tez musialby byc ten czynnik zewnetrzny :)

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2004-02-12 23:27:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Feb 2004, Marcin Debowski wrote:
    [...]
    >+ To u kolegi tez musialby byc ten czynnik zewnetrzny :)

    A prawda :) (choć wykluczone nie jest)
    Na podstawie "opisu przez sieć" to sobie możemy tylko
    podywagować. Niemniej... dobrze by było żeby nim strzeli
    z jakiejś armaty najpierw na 100% upewnił się że to
    jest wyłączna "zasługa" monitora (a choćby sprawdzić
    w innym miejscu niż u kolegi :)) żeby w razie czego
    samemu nie wystawić się na ripostę !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2004-02-13 10:19:04
    Od: JFK <j...@o...pl>

    no dobra konkretnie technicznie procedura testowa:
    4 rozne karty grafiki (obecnie radeon 7500 - oryginalny ATI) trzy rozne
    kable z czego dwa analogowe (jeden oryginalny dostarczony z monitorem)i
    jeden DVI. Wielogodzinna zabawa zegarem i faza przy kablach analogowcyh
    nie przyniosla poprawy, przy DVI nie ma takiej mozliwosci i potrzeby.
    Kilka roznych miejsc podlaczenia w calym domu i w calym domu kumpla.
    podlaczne zgodne z instrucja do odpowiedniego dniazdka z bolcem i ta sama
    faza co komputer ( w instruckjisie uparli ze faza ma byc po lewej stronie
    - sprawdzilem jest). No sprawdzany byl u mnie i u kolegi. Niby nadal
    gdynia ale jakis czlowiek z poludnia raportowal to samo na pl.comp.pecet
    wiec to chyba szersza akcja.
    Co do filmowania kamera to wlansie o ta interfernecje chodzi na sprawnym
    lcd efekt jest niezauwazalny przy nie zmienianym obrazie na moim jest
    widoczny doskonale Co do sprawdzania na tych samych parametrach to moge
    tylko na crt ustawic te same co na lcd wtedy jest normalnie ale oczywiscie
    nie nadaje sie to do pracy. W druga strone sie nie da poniewaz lcd nigdy
    nie wyciagnie 100Hz i tez nie ma takiej potrzeby(przynajmniej w sprawnym
    modelu).
    Co do samego problemu zanim pierwszy raz wyslalem monitor do naprawy
    gwarancyjnej skonsultowalem sie z serwisem mailem i zapytalem czy owa
    wysylka jest konieczna czy moze powinienem probowac cos jeszcze robic we
    wlasnym zakresie. Powiedzieli ze juz nic wiecej nie wymysle i mam slac oni
    sprawdza i naprawia.
    Wspomniana grupa pl.comp.pecet tez juz nic wiecej nie wymyslila. Ale jesli
    ktos mialby jeszce jakies pomysly to chetnie poczytam i poprobuje wiec
    zapraszam :)
    pozdrawiam
    --
    JFK Jakub F. Kasica
    jfk (malpa)okg{tocka}gdynia{kropka}pl

  • 9. Data: 2004-02-13 23:49:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Feb 2004, JFK wrote:
    [...]
    >+ - sprawdzilem jest). No sprawdzany byl u mnie i u kolegi. Niby nadal
    >+ gdynia ale jakis czlowiek z poludnia raportowal to samo na pl.comp.pecet
    >+ wiec to chyba szersza akcja.

    No to nie mam pytań :(

    pozdrowienia, Gotfryd