  • 1. Data: 2011-04-29 08:13:32
    Temat: fundacja (długie)
    Od: Krzysztof Piszczek <j...@s...org>

    Witam

    Pytam tutaj, gdyż ciężko znaleźć konkretne informacje w internecie.

    Wraz z grupa przyjaciół zajmujemy się pewna tematyka społecznie i jak
    dotąd działaliśmy całkowicie nieformalnie. Niestety, w związku z faktem,
    ze nasze działania wiążą się z coraz większymi wydatkami, a pojawili się
    chętni chcący nas dofinansować, postanowiliśmy sformalizować grupę jako
    stowarzyszenie bądź fundacje. I tak pojawiło się kilka problemów.

    Jako stowarzyszenie zwykłe, pozbawiamy się praktycznie pozyskiwania
    środków zewnętrznych (poza własnymi pieniędzmi).
    Stowarzyszenie rejestrowe jest kosztownym rozwiązaniem (głównie z powodu
    prowadzenia skomplikowanej księgowości)

    Ostatnią opcją, o którą chcę właśnie Was zapytać, jest fundacja. Jednak,
    muszę dokładniej wyjaśnić podstawowe założenia.
    Otóż grupa nasza, własnymi środkami skonstruowała pewne urządzenie, które
    mamy zamiar rozprowadzać wśród wolontariuszy, pobierając opłatę będącą
    równowartością kosztu wytworzenia - nie mamy zamiaru zarabiać na tym
    przedsięwzięciu, zaś jakakolwiek nadwyżka pieniężna ma być przekazana
    wyłącznie na takie sprawy jak koszt utrzymania serwera, bądź
    dofinansowanie naszego sprzętu dla odbiorców z biedniejszych krajów.
    Powtarzam jeszcze raz - nikt z naszej grupy nie zamierza osiągać
    jakichkolwiek zysków.

    I teraz właściwe pytanie.
    Czy fundacja może sprzedawać opisany wcześniej sprzęt oraz gromadzić
    środki z innych źródeł, bez konieczności opłacania ZUS'ów (nie ma
    zatrudnionych) i bez skomplikowanej księgowości.

    Zdaję sobie sprawę, że pytanie o "skomplikowaną księgowość) jest trochę
    zbyt ogólne, ale tutaj polegam na Waszej domyślności :)

    Pozdrawiam i dzięki za odpowiedzi

    Krzysiek

  • 2. Data: 2011-04-29 08:57:24
    Temat: Re: fundacja (długie)
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Piszczek" <j...@s...org> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:ipdrvc$fkj$...@n...onet.pl...

    w sumie to bardziej pytanie chyba na podatki ;)

    z tego co wiem to można założyć fundację będącą jednocześnie vatowcem i
    mogąca trudnić się sprzedażą, ale to wiąże się z normalną księgowością, nie
    wiem jak ona tam dla ciebie jest skomplikowana

  • 3. Data: 2011-04-29 12:05:30
    Od: grzech <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > środków zewnętrznych (poza własnymi pieniędzmi).
    > Stowarzyszenie rejestrowe jest kosztownym rozwiązaniem (głównie z powodu

    Niby dlaczego nie możecie założyć normalnego stowarzyszenia?
    Stowarzyszenie i fundacja prowadzą niemal taką samą księgowość. Weź
    ustawę i zobacz co potrzeba do założenia fundacji. Jest to twór dosyć
    skomplikowany.

  • 4. Data: 2011-04-29 12:12:45
    Od: "ChrissP." <k...@o...pl>

    On Fri, 29 Apr 2011 14:05:30 +0200, grzech wrote:

> [...]
    > Stowarzyszenie i fundacja prowadzą niemal taką samą księgowość. Weź
    > ustawę i zobacz co potrzeba do założenia fundacji. Jest to twór dosyć

    No, tu jest też problem, że potrzeba minimum 15 członków do założenia
    stowarzyszenia, fundacja tylu nie potrzebuje.

    Co oznacza "niemal taką samą księgowość"?
    Obiło mi się o uszy, że jeśli fundacja wydaje wszystkie przychody na cele
    statusowe, w oczach urzędu skarbowego nie prowadzi działalności
    gospodarczej... Czy to prawda i co to znaczy w aspekcie księgowości?

    Właśnie o takie uproszczenia (m.in.) mi chodzi...

    Pozdrawiam

    Krzysiek

  • 5. Data: 2011-04-29 12:17:43
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-04-29 14:12, ChrissP. pisze:

> [...]
    > gospodarczej... Czy to prawda i co to znaczy w aspekcie księgowości?
    >
    > Właśnie o takie uproszczenia (m.in.) mi chodzi...

    Trudno to nazwać uproszczeniem - aby urzędowi udowodnić że nic nie
    wydajesz poza celami statutowymi jako fundacja musisz prowadzić tzw.
    pełną księgowość. :(

    --
    spp

  • 6. Data: 2011-04-29 13:05:07
    Od: grzech <s...@p...onet.pl>

    > Trudno to nazwać uproszczeniem - aby urzędowi udowodnić że nic nie
    > wydajesz poza celami statutowymi jako fundacja musisz prowadzić tzw.
    > pełną księgowość. :(

    Nie dość, że prowadzisz księgowość to jeszcze musisz pisać coroczne
    sprawozdania i mieć kapitał początkowy. Piszesz, że prowadzisz
    działalność z kilkoma osobami. Czy zgromadzenie 15 osob jest aż takim
    wielkim problemem?

  • 7. Data: 2011-04-29 13:21:36
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "grzech" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości grup

    > Nie dość, że prowadzisz księgowość to jeszcze musisz pisać coroczne
    > sprawozdania i mieć kapitał początkowy.

    jeśli nic się w przepisach nie pozmieniało, to akurat kapitał to nie
    problem, bo nie jest on określony

    a coroczne sprawozdania, to w naszej rzeczywistości śmiech na sali, jeśli
    nie jest fundacją zbierającą miliony to szanse na jakąkolwiek kontrolę są
    zerowe

  • 8. Data: 2011-04-29 14:17:47
    Od: grzech <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-04-29 15:21, szerszen pisze:

> [...]
    >
    > a coroczne sprawozdania, to w naszej rzeczywistości śmiech na sali,
    > jeśli nie jest fundacją zbierającą miliony to szanse na jakąkolwiek

    Wszystko się zgadza. Nie zmienia to faktu, że fundacja jest upierdliwą
    formą prowadzenia małej działalności społecznej. Jest za to idealna do
    dużych przekrętów.

  • 9. Data: 2011-04-29 15:59:05
    Od: "ChrissP." <k...@o...pl>

    On Fri, 29 Apr 2011 15:05:07 +0200, grzech wrote:
    > Czy zgromadzenie 15 osob jest aż takim
    > wielkim problemem?

    W zasadzie tak. Choć jest nas trochę więcej niż 15 osób, ale jesteśmy
    rozsiani po całym kraju (i nie tylko). Dodatkowo, część "z towarzystwa"
    nie chce się formalnie rejestrować, odpowiada im działanie jako "wolni
    strzelcy" bez zobowiązań.
    Odchodzimy od tematu, prosiłbym o odpowiedzi merytoryczne, dotyczące
    fundacji, czyli:
    1. Czy fundacja "z definicji" zatrudnia kogokolwiek (więc ZUS'y itd)?
    2. "Trudno to nazwać uproszczeniem - aby urzędowi udowodnić że nic nie
    wydajesz poza celami statutowymi jako fundacja musisz prowadzić tzw.
    pełną księgowość." - czy to prawda?

    No i wreszcie:

    1. Czy jest inny sposób, aby wymienione w pierwszym poście "sprzedawać"
    wolontariuszom, nie będąc zaangażowanym w prowadzenie pełnej księgowości?

    Z góry dzięki za dalszą pomoc.

    Pozdrawiam

    Krzysiek

  • 10. Data: 2011-04-29 20:14:01
    Od: grzech <s...@p...onet.pl>

    > 1. Czy fundacja "z definicji" zatrudnia kogokolwiek (więc ZUS'y itd)?

    Fundacja z definicji nie zatrudnia nikogo. Jeśli jednak zatrudni to
    płaci ZUS-y itd

    > 2. "Trudno to nazwać uproszczeniem - aby urzędowi udowodnić że nic nie
    > wydajesz poza celami statutowymi jako fundacja musisz prowadzić tzw.
    > pełną księgowość." - czy to prawda?

    Jeśli masz wpływy i wydatki to prowadzisz księgowość.

    > No i wreszcie:
    >
    > 1. Czy jest inny sposób, aby wymienione w pierwszym poście "sprzedawać"
    > wolontariuszom, nie będąc zaangażowanym w prowadzenie pełnej księgowości?

    Jeśli coś sprzedajesz i robisz to regularnie to prowadzisz działalność
    gospodarczą z wszelkimi konsekwencjami. Czy osiągasz zyski czy straty to
    już twój problem.