    From: w...@g...com
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: forma dzialalnosci z zagranicznym partnerem
    Date: Fri, 23 Jan 2009 03:21:16 -0800 (PST)

    Witam,

    Mam taką zagwozdkę, mianowicie chcę rozpocząć biznes. Mam kontrahenta
    zagranicznego (w UE), który prowadzi z powodzeniem spółkę z o.o. i ma
    on chęć wejścia na rynek polski, oraz ogólnie zawiązać ze mną
    współpracę w innych dziedzinach. Partner wnosi technologię, wsparcie,
    markę a ja wnoszę - operacyjne działanie w Polsce (podpisywanie umów z
    klientami) rozliczanie faktur itp. oraz ogólny rozwój biznesowy w
    skali całej firmy (marketing, nowe produkty).

    Biznes działa w obszarze usług i wystarczy telefon, komputer, ew.
    samochód do jego prowadzenia, przynajmniej przez pierwsze 12 miesięcy.

    I teraz czas zdecydować się na rodzaj założonej działalności. Wszystko
    mi wskazuje na to, że powinienem założyć razem z partnerem spółke z
    o.o. - ale jest to armata na muchy.

    Spółki osobowe, takie jak jawna i cywilna, rozpatruję, ale tak na
    prawdę, z kontrahentem łączy mnie jedynie biznes, znamy się od roku,
    ale nawet na oczy się nie widzieliśmy. Czarny scenariusz - jeden z nas
    bierze kredyty, leasingi i 15 telefonów na firmę, a odpowiada drugi...

    Inne rozwiązanie, zakładam działalność jednoosobową i podpisujemy
    umowę agencyjną, i ja reprezentuje czyjąś firmę, ale w zamian za
    wynagrodzenie (umowa o dzieło). No ale, mój własny interes nie jest
    tutaj w ogóle zabezpieczony, tzn po pół roku zrobię swoje i zostaną
    po mnie tylko dobre pomysły. Chyba, że zostanę udziałowcem główne
    firmy - ale sam będąc właścicielem bym się na to nie zgodził.

    Podsumowując, idealnie byłoby założyć spółkę z o.o., bo wtedy ja mam w
    niej udziały (np. 40%) jestem dyrektorem generalnym, a współpracę z
    podmiotami i fakturowanie realizuję w ramach tejże spółki. No ale,
    zarząd, zgromadzenia, księgowość - wszystko dla obrotów na razie nie
    przekraczających pewnie 100tyś euro rocznie.

    Co radzicie.

    Btw kwestii spółki osobowej z osobą zagraniczną jeszcze nie
    analizowałem.

    Dywagacje na temat zaufania pomijam, bo jak wiadomo, umowy nie są w
    celu współpracy, tylko zabezpieczenia w sytuacji problemu.

    Pozdrawiam!