  • 1. Data: 2003-11-03 08:05:45
    Temat: faktura VAT
    Od: "Jarek" <j...@U...pl>

    W jaki sposób uzyskać od sprzedawcy fakturę VAT?
    Dodam, że zakupiłem w VIII 2003 u niego materiał i nie wziąłem od razu
    faktury VAT gdyż nie był kompletny i reszta miała być dostarczona później i
    wtedy miała być wystawiona faktura. Zapłaciłem jedynie za dostarczony
    materiał.
    Tego co miał dowieźć nie dowiózł i od kilku miesięcy staram się uzyskać
    fakturę na to co zostało dostarczone (interweniuję telefonicznie bo
    sprzedawca jest w innej miejscowości).
    W jaki sposób zmusić sprzedawcę aby przesłał mi fakturę VAT?

  • 2. Data: 2003-11-03 18:41:54
    Temat: Re: faktura VAT
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Niewystawienie faktury jest przestępstwem skarbowym. Jeśli możesz
    udowodnić, że towar pochodzi od niego to wezwanie pisemne do wystawienia
    faktury. I to jak najszybciej, bo coś mi się kołacze, że termin jakiś jest
    do tego wystawienia, a tamten gość będzie się pewnie upierał, że chciałeś
    paragon. W razie nieskuteczności wezwania chyba nie muszę wykładać dalszej
    drogi?

  • 3. Data: 2003-11-04 12:05:53
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Niewystawienie faktury jest przestępstwem skarbowym.
    > paragon. W razie nieskuteczności wezwania chyba nie muszę wykładać
    dalszej
    > drogi?

    A ja się chętnie dowiem.

  • 4. Data: 2003-11-04 15:50:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > A ja się chętnie dowiem.

    No cóż, jak w wypadku przeważającej większości przestępstw należy
    powiadomić organa ścigania.

  • 5. Data: 2003-11-04 17:03:41
    Od: kam <X...@X...plX>

    cef wrote:
    > A ja się chętnie dowiem.

    Spełniasz swój społeczny obowiązek i składasz zawiadomienie o
    popełnieniu przestępstwa (tylko na piśmie).
    Choć najczęściej będzie to wykroczenie...

    KG

  • 6. Data: 2003-11-04 18:40:18
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "kam" <X...@X...plX> napisał w wiadomości

    > Spełniasz swój społeczny obowiązek i składasz zawiadomienie o
    > popełnieniu przestępstwa (tylko na piśmie).
    > Choć najczęściej będzie to wykroczenie...
    >
    > KG

    A konkretniej?
    Tzn gdzie i kogo zawiadamiam.
    Prokuratura, komisariat policji, UKS?

  • 7. Data: 2003-11-05 00:33:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Z grubsza wszystko jedno.

  • 8. Data: 2003-11-05 00:40:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Osobiście jestem zdania, że odmowa wystawienia faktury w sytuacji, gdy
    kupujący o nią prosi i błaga wykroczeniem być nie może i zawsze będzie
    przestępstwem, no chyba że istnieją jakieś inne okoliczności uzasadniające
    uznanie, że niewydanie faktury było po prostu zbiegiem niekorzystnego
    splotu zdarzeń, a nie celowym działaniem sprawcy. Udało mi się nawet swego
    to czasu przekonać do mojego poglądu sąd, co prawda rejonowy jedynie, ale
    wyrok się uprawomocnił, bo skazany sprzeciwu nie wnosił. Za odmowę
    wystawienia faktury na zakup za bodaj 120 złotych gość dostał 6 miesięcy w
    zawiasach i jakąś tam nawiązkę na coś tam.

    Swoją tezę uzasadniam tym, że uchybienie podatkowe nie jest w ogóle
    znamieniem tego czynu zabronionego, a więc nie można tym wyznacznikiem
    posługiwać się przy ocenie szkodliwości czynu. Wszak co do zasady gość
    odmawiając wydania faktury może jednocześnie wydać na przykład paragon
    albo samą sprzedaż prawidłowo ująć w dochodach firmy. Przedmiotem ochrony
    tego przepisu jest bardziej pewność obrotu gospodarczego, a mniej
    zapewnienie wpływów do budrzetu. Jest zapewnienie możliwości prawidłowego
    rozliczenia drugiej strony transakcji, tak, by mogła udokumentować koszty.

  • 9. Data: 2003-11-05 17:12:19
    Od: kam <X...@X...plX>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > wystawienia faktury na zakup za bodaj 120 złotych gość dostał 6 miesięcy w
    > zawiasach i jakąś tam nawiązkę na coś tam.

    W takim razie kiedy będzie to wykroczenie?

    KG

  • 10. Data: 2003-11-06 17:18:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Załóżmy sprzedawca nie wystawił faktury, bo nie miał druku ani pieczątki,
    którą zabrał właściciel firmy. No miał obowiązek, ale nie mógł go
    dopełnić. A kupujący zamiast idąc na ugodę przyjść nazajutrz albo podać
    dane i oczekiwać przesłania faktury pocztą od razu poleciał na Policję.
    Formalnie czyn popełniono, ale istnieją okoliczności wskazujące na to, ze
    można go uznać za czyn mniejszej wagi. Wypadek mniejszej wagi jest to czyn
    zabroniony jako wykroczenie skarbowe, które w konkretnej sprawie, ze
    względu na jej szczególne okoliczności - zarówno przedmiotowe, jak i
    podmiotowe - zawiera niski stopień społecznej szkodliwości czynu, w
    szczególności gdy uszczuplona lub narażona na uszczuplenie należność
    publicznoprawna nie przekracza ustawowego progu, a sposób i okoliczności
    popełnienia czynu zabronionego nie wskazują na rażące lekceważenie przez
    sprawcę porządku finansowoprawnego lub reguł ostrożności wymaganych w
    danych okolicznościach, albo sprawca dopuszczający się czynu zabronionego,
    którego przedmiot nie przekracza kwoty małej wartości, czyni to z pobudek
    zasługujących na uwzględnienie. No i w tym wypadku można oceniać tę
    mniejszą wagę poprzez pryzmat rażącego lekceważenia porządku
    finansowoprawnego, ale nie przez pryzmat uszczuplenia podatkowego, które
    znamieniem czynu nie jest.

    Tak więc - moim zdaniem, do którego przychylił się również sąd - ważne są
    powody niewydania faktury. Jeśli odmowa wydania faktury była wynikiem
    uporu i złośliwości sprzedawcy, no to jest to przestępstwo. Zaś jeśli
    wynikiem jakiegoś nieopatrzenia, no to wykroczeniem. No bo w sumie co
    obchodzi nabywcę, że właściciel sklepu przez roztargnienie zabrał
    pieczątkę? No ale chyba wudzisz różnicę odmowy wystawienia faktury tak
    argumentowanej od odmowy argumentowanej "a co mi pan zrobisz, jak nie
    dam?".