  • 1. Data: 2005-03-14 10:39:27
    Temat: działalność gosp. a prawo spadkowe ?
    Od: "Piter" <m...@p...onet.pl>

    Kilka lat temu znajomy wystąpił do UM o dzierżawę lokalu na działalność gospodarczą.
    Otrzymał paskudny lokalik do remontu i zaproponował mi, abym założył swoją
    działalność a on w zamian za mój wkład finansowy w remont i adaptację, podnajmie
    mi kilka metrów w tym pomieszczeniu. Zawarliśmy na tę okoliczność stosowną umowę
    pisemną i tak sobie działaliśmy, jeden drugiemu nie wchodząc w paradę. Niestety,
    niedawno znajomy miał tragiczny wypadek, którego nie przeżył. Obecnie jego
    małżonka nosi się z zamiarem odpłatnego przepisania prawa do dzierżawy lokalu
    osobie trzeciej i nie wyraża zainteresowania rozliczeniem się ze mną z tytułu
    poniesionych kosztów. Nadmienię, że umowa precyzyjnie reguluje kwestie
    wysokości poniesionych przez strony kosztów adaptacji lokalu, oraz mówi, że w
    przypadku gdy jedna ze stron umowy ją zerwie lub wycofa się z interesu, druga
    strona jest zobowiązana do wyrównania poniesionych kosztów.
    Nie wiem jak ma się do tego prawo spadkowe, bo chyba ono ma tutaj zastosowanie.
    Ale jeżeli małżonka ma prawo zbyć odpłatnie prawo dzierżawy, to chyba również
    ponosi koszt wynikających z umowy zobowiązań?