  • 1. Data: 2002-11-14 21:49:51
    Temat: dowody cyfrowe (dowód w postaci zapisu na dysku)
    Od: "H" <h...@p...fm>

    Witam !

    Mam pytanie dotyczące następującej kwestii: czy są w Polsce jakieś akty
    prawne lub prawo wewnętrzne (okólniki, zalecenia itd) dotyczące
    zabezpieczania dowodów cyfrowych ? Chodzi mi o stwierdznie np jak można
    udowodnić posiadając czyjś dysk twardy, że użytkownik tego dysku wysłał lub
    odebrał jakieś materiały zabronione przez prawo (np. nielegalne
    oprogramowanie). Są tysiące sposobów przesyłania danych przez internet jak
    serwery FTP, programy p2p, strony www. Jakie procedury się stosuje przy
    zabezpieczaniu takich dowodów oczywiście przy zachowaniu standartów
    analogicznych jak w przypadku "normalnych" dowodów w postępowaniu karnym np
    przykładowego narzędzia zbrodni typu nóż czy pistolet. Pytanie w zasadzie
    nie odnosi się do zagadnienia jak to można udowodnić, tylko jak zabezpiecza
    takie dowody aby podejrzany o popełnienie tego typu przestępstw nie mógł
    odrzucić tego typu dowodu cyfrowego z powodu braku procedur dotyczących jego
    przechowywania. Każdy doskonale wie że na na dysku można w każdej chwili
    zmienić położenie pliku, nadpisać go itd. Kartki papieru lub śladu
    dykatloskopijnego nie da się zfałszować i jest pełno procedur dotyczących
    zabezpieczania takich typowych dowodów, a co z dowodami cyfrowymi - zapisem
    na dysku komputera ?

  • 2. Data: 2002-11-15 10:24:41
    Temat: Re: dowody cyfrowe (dowód w postaci zapisu na dysku)
    Od: "Marras" <m...@i...pl>

> [...]
    > dykatloskopijnego nie da się zfałszować i jest pełno procedur dotyczących
    > zabezpieczania takich typowych dowodów, a co z dowodami cyfrowymi -

    To nie jest pytanie do prawnika, ale raczej do kryminalistyka - informatyka.
    Pozdrawiam,
    Marek