  • 1. Data: 2004-06-09 11:47:56
    Temat: dowód z ksero listu
    Od: "idiom" <i...@w...pl>

    Jak to jest w Polsce ? Czy jeśli mąż został zdradzony, żona opisała to z
    detalami (łącznie z informacją, że nie chce z mężem już życ, bo się
    zakochała w tym drugim) przyjaciółce (list analogowy), a mąż jest w
    posiadaniu kserokopii listu to czy może to wykorzystać w sądzie, w przypadku
    sprawy rozwodowej ? Czy jest możliwe zrobienie expertyzy graf. z xero?
    Żona przyprawiła mężowi rogi w ubiegłe wakacje, mąż chciał jej wybaczyć, ale
    żona ma w nosie to małżeństwo (pamiętacie, opisywałam sytuację faceta, który
    wrócił z pracy i znalazł nieprzytomną zażyganą żonę i obcych ludzi w domu)
    i chce tylko pieniędzy (nie pracuje). Zagroziła, że w przypadku rozwodu
    oskubie go z kasy i uniemożliwi kontakty z córką.
    Czy taki list (jego kopia) może mu pomóc?
    Dzięki za ew. sugestie
    pozdr

    Monika

  • 2. Data: 2004-06-09 12:23:03
    Temat: Re: dowód z ksero listu
    Od: "M" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > oskubie go z kasy i uniemożliwi kontakty z  córką.
    > Czy taki list (jego kopia) może mu pomóc?

    Na pewno moze - kazdy dowod popycha sprawe do przodu. Problem w tym miejscu
    bedzie polegal na dopuszczeniu takiego dowodu przez sad, gdyz w tej kwestii
    sad ma pewien luz decyzyjny co do tego, czy dowod dopuscic czy nie.

    Ten "luz" jest jeszcze wiekszy w przypadku tzw. dowodow nienazwanych - takim
    dowodem bylaby wlasnie kserokopia listu czy tez czegokolwiek innego. Co prawda
    dowod z kserokopii przeprowadza sie na zasadach dododu z dokumentu, ale
    kserokopia (w rozumieniu kpc) dokumentem sama w sobie nie jest. Zobacz art.
    308 kpc - "sąd MOŻE dopuscic dowod z [...] fotokopii [...]".

    Jednak nawet w przypadku niedopuszczenia dowodu przez sad - najlepiej jest
    ponownie zlozyc wniosek o jego dopuszczenie. jest to mozliwe a istnieje
    prawdopodobienstwo ze w koncu sad jednak ten wnioskowany dowod dopusci (np. w
    miare rozwoju postepowania moze jednak dojsc do wniosku ze ten wnioskowany
    dowod moze cos wniesc do sprawy).

    Z powyzszego wniosek, ze:

    1. warto powolac kazdy dowod, ktory moze sprawe przspieszyc i pomoc w jej
    wygraniu, a moim zdaniem omawiany list / kserokopia do takich nalezy

    2. najlepiej by bylo zeby to jednak byl oryginal - to bedzie wtedy dokument, a
    z takowym latwiej w post. dowodowym (trudniej go podwazyc niz kserokopie, a
    poza tym dokument - w tym wypadku prywatny - korzysta z domniemania prawnego -
    zob. art. 245 kpc)

  • 3. Data: 2004-06-12 11:35:11
    Od: Tobi <t...@p...onet.pl>

    To kserokopia może być jakimkolwiek dowodem? Dziwne. Przecież, żeby taki
    "dowód" spreparować wystarczy domowy komputer i drukarka.

    --
    Tobi
    t...@p...onet.pl

    Masz stronę WWW? Koniecznie odwiedź http://pp.aukcje24.pl !

  • 4. Data: 2004-06-12 12:52:00
    Od: "M" <t...@c...onet.pl>

    > To kserokopia może być jakimkolwiek dowodem? Dziwne. Przecież, żeby taki
    > "dowód" spreparować wystarczy domowy komputer i drukarka.

    Jak juz powiedzialam - moze byc dowodem. Natomiast co do spreparowania... tak
    samo sprawa wyglada z oryginalem dokumentu - tez mozna go podrobic (np. jezeli
    dokument zostal sporzeadzony na komputerze i tylko podpis jest wlasnoreczny -
    tez wystarczy komputer, drukarka i odrobina talentu w podrabianiu podpisu).

    I dlatego dopuszczenie dowodu do przeprowadzenia w postepowaniu dowodowym nie
    oznacza jeszcze jego uznania 9stwierdzenia jego prawdziwosci). W post.
    dowodowym mozliwe jest podwazenie prawdziwosci dokumentu / kserokopii / innych
    dowodow. Oczywiscie ciezar udowodnienia tego, ze taki dowod jest nieprawdziwy,
    bedzie spoczywal (zgodnie z ogolna zasada wyrazona w art. 6 kc) na tym, kto z
    tego faktu wywodzi skutki prawne.

  • 5. Data: 2004-06-12 21:59:47
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    M wrote:
> [...]
    > bedzie spoczywal (zgodnie z ogolna zasada wyrazona w art. 6 kc) na tym, kto z

    z dokumentami jest czasem trochę inaczej

    KG