  • 1. Data: 2006-01-14 12:23:08
    Temat: dobrowolne poddanie się karze a przewód sądowy
    Od: "Mumio123" <m...@p...onet.pl>

    Szanowni grupowicze!Oskrażony sporządził razem ze swoim obrońcą wniosek o
    dobrowolne poddanie się karze i został on zaakceptowany przez prokuraturę.
    Podczas pierwszej rozprawy nie stawiła się jedna osoba i sprawę odwołano, nie
    otworzono przewodu sądowego. Na następnej sprawie okazało się, że zmienił się
    prokurator i rząda nieco innych kar. Podczas rozprawy prokuratorka i sąd
    zapytał się czy ktoś się nie zgadza i osoby, które nie wyraziły zgody na taki
    wyrok opuściły salę do odrębnego postępowania. Przewód sądowy został otworzony.
    Jak można rozumieć takie przyjęcie wniosku? Czy jest to równoznaczne z tym, że
    jeżeli już przewód sądowy został otwarty to sąd ani prokuratora nie może
    zmieniać już kary? Z kk wynika, że takie wnioski składa się po złożeniu
    wyjaśnień przez oskarżonych. Czy sąd może po złożeniu wyjaśnień jednak odrzucic
    wnioski bądź je zmienić? Jak rozumieć wykluczenie pozostałych oskarżonych przez
    sąd do obrębnego postępowania w związku z nie wyrażeniem zgody na takie kary?
    Będę wdzięczny za każdą pomoc w tej sprawie.
    Artur

  • 2. Data: 2006-01-14 13:15:53
    Od: "iza" <i...@e...pl>

    > Jak można rozumieć takie przyjęcie wniosku?

    Sąd przyjął wniosek zmodyfikowany przez prokuratora

    Czy jest to równoznaczne z tym, że jeżeli już przewód sądowy został otwarty
    to sąd ani prokuratora nie może zmieniać już kary?

    Prokurator zajął już stanowisko, jego rola w dyktowaniu czegokolwiek już się
    skończyła. Sąd jak najbardziej może zmienić zdanie (vide art. 387 p. 2 -
    musi uznać cele postępowania za osiągnięte, nie może sprzeciwić się temu
    ewentualny pokrzywdzony etc.)

    Z kk wynika, że takie wnioski składa się po złożeniu wyjaśnień przez
    oskarżonych. Czy sąd może po złożeniu wyjaśnień jednak odrzucic wnioski
    bądź je zmienić?

    Taki wniosek składa się do "chwili zakończenia pierwszego przesłuchania
    wszystkich oskarżonych" - DO a nie jak napisałeś - PO
    Dopuszczalne są oczywiście swego rodzaju negocjacje sądu z oskarżonym i
    prokuratorem który musi na taki wniosek wyrazić zgodę. Może taki wniosek
    także odrzucić (z wielu powodów)

    Jak rozumieć wykluczenie pozostałych oskarżonych przez
    > sąd do obrębnego postępowania w związku z nie wyrażeniem zgody na takie
    > kary?

    Oskarżony który złożył wniosek będzie "załatwiony" szybciej - nie trzeba
    przeprowadzać pełnego postępowania dowodowego, no i wyrok będzie na pewno
    skazujący - zgodny z ustalonym finalnie wnioskiem. Inni oskarżeni muszą
    przejść po prostu dłuższą drogę do wyroku w postępowaniu które będzie się
    toczyć odrębnie.

    Iza

  • 3. Data: 2006-01-14 13:26:07
    Od: "Mumio123" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > skończyła. Sąd jak najbardziej może zmienić zdanie (vide art. 387 p. 2 -
    > musi uznać cele postępowania za osiągnięte, nie może sprzeciwić się temu

    Dziekuje za szybką odpowiedź. Dobrowolne poddanie sie karze było możliwe dzięki
    zgodzie poszkodowanych a co za tym idzie naprawieniem szkody na co oskrażeni
    zgodzili się. Z postępowania wynika, że wszyscy odmawiają zeznań i podtrzymują
    swoje stare zeznania, przyznając się oczywiście w całości do winy. Czy sąd
    zapoznaje sie ze sprawą podczas czytania takich akt, czy też robi to o wiele
    wcześniej? Przy takim rozwoju sprawy można liczyć się z tym, że kary nie
    zostaną zmienione? Jeżeli oskrażony nie zgodzi się na inną karę to czy
    postępowania toczy się wtedy od nowa, czy też dostaje wyrok wyższy od
    proponowanego przez siebie i może go ratować tylko apelacja?

    Pozdrawiam serdecznie

  • 4. Data: 2006-01-14 14:14:43
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    iza napisał(a):

> [...]
    > skończyła. Sąd jak najbardziej może zmienić zdanie (vide art. 387 p. 2 -
    > musi uznać cele postępowania za osiągnięte, nie może sprzeciwić się temu

    Prokurator też może zmienić zdanie. Czemu niby nie może?

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Nie należy lekceważyć drobnostek, bo od nich zależy doskonałość."

  • 5. Data: 2006-01-14 14:46:10
    Od: "iza" <i...@e...pl>

    Czy sąd zapoznaje sie ze sprawą podczas czytania takich akt, czy też robi
    to o wiele wcześniej?

    No coż, sąd zapoznaje się z aktami przed pierwszą rozprawą. Wcześniej tzn
    jak rozumiem na etapie postępowania przygotowawczego? Nie, wtedy sprawą
    zajmuje się tylko i wyłacznie prokurator i policja.

    Przy takim rozwoju sprawy można liczyć się z tym, że kary nie
    > zostaną zmienione?

    To jest akurat pewne - sąd uznając wniosek wydanie wyroku skazującego jest
    od tej chwili związany wymiarem kary objętym finalnym wnioskiem. I tu
    prostuję to co wcześniej napisałam - sąd nie może w wyroku skazać
    oskarżonego na karę wyższą niż to przewidziane było we wniosku.

    Jeżeli oskrażony nie zgodzi się na inną karę to czy
    > postępowania toczy się wtedy od nowa, czy też dostaje wyrok wyższy od
    > proponowanego przez siebie i może go ratować tylko apelacja?

    Jeżeli oskarżony nie godzi się na karę określoną w owym zmodyfikowanym
    wniosku to jego sprawa toczy się innym torem - pełne postępowanie dowodowe -
    np przesłuchiwanie świadków etc. Czy dostanie wyzszy wyrok? Nie sądzę,
    chociaż dla niego w odróżnieniu od oskarżonego który zostanie skazany na
    podstawie wniosku to jednak do samego końca będzie wielka niewiadoma -
    wszystko zależy od uznania sądu.

    Pozdrawiam

    Iza

  • 6. Data: 2006-01-14 14:48:00
    Od: "iza" <i...@e...pl>

    > Prokurator też może zmienić zdanie. Czemu niby nie może?

    A czemu niby może ? ;) Podstawa prawna kolego?

    Iza

  • 7. Data: 2006-01-14 15:00:29
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "iza" <i...@e...pl> napisał w wiadomości

    > A czemu niby może ? ;) Podstawa prawna kolego?

    Co nie jest zabronione, jest dozwolone.

    Pzdr
    Leszek

  • 8. Data: 2006-01-14 15:42:15
    Od: "iza" <i...@e...pl>

    > Co nie jest zabronione, jest dozwolone.

    Jest powiedziane że prokurator musi wyrazić zgodę na taki wniosek, wiec
    skoro juz ją wyraził wprowadzając do tegoż wniosku swoje poprawki to nie
    wiem po co miałby zmieniać zdanie. Wniosek został dopuszczony, więc że się
    tak wyraże - wszystko już "pozamiatane" ;)

    Iza

  • 9. Data: 2006-01-14 15:49:47
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    > Jest powiedziane że prokurator musi wyrazić zgodę na taki wniosek, wiec skoro
    > juz ją wyraził wprowadzając do tegoż wniosku swoje poprawki to nie wiem po co
    > miałby zmieniać zdanie.

    Bo pojawiły się nowe okoliczności np.
    Cofa zgodę i sprawa będzie miała normalny bieg.

    --
    Pzdr
    Leszek

  • 10. Data: 2006-01-14 16:03:03
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    iza napisał(a):

    > A czemu niby może ? ;) Podstawa prawna kolego?

    Bo nie ma przepisu który by mu to zabraniał (art. 116 kpk) Na tej samej
    zasadzie oskarżony może się rozmyślić.
    Gdy jakaś czynność procesowa jest nieodwołalna to ustawa tak stanowi, na
    przykład art.12 parg 3 kpk.
    Jakby prokurator nie mógłby zmienić zdania to po co jego udział byłby
    obowiązkowy, gdy sąd tak zarządzi: tylko po to by mógł sie wypowiedzieć
    i ewentualnie zmienić zdanie, gdy uzna że jest to uzasadnione, albo
    wniosek jest błędny (co często się zdarza).