  • 1. Data: 2010-11-02 21:30:45
    Temat: deweloper i zadatek
    Od: Michał Pysz <p...@w...pl>

    Deweloper pisze w umowie przedwstępnej, że:
    3. Cena za przedmiot niniejszej umowy, obliczona jak powyżej,
    płatna jest
    w następujący sposób:
    - kwota ......... zł (słownie: ...........00/100) płatna jest w dniu zawarcia
    niniejszej umowy i stanowi zadatek w rozumieniu i ze skutkiem zawartym w
    Kodeksie Cywilnym,
    Pozostała część ceny za przedmiot niniejszej umowy, czyli: ......... zł (
    słownie: ....00/100) będzie wpłacona do dnia .... 2010 roku.

    Równocześnie w kolejnym punkcie podaje:
    4. W przypadku nie wykonania zobowiązań określonych w niniejszej umowie
    a w szczególności zaś z nie wywiązania się z uregulowania zobowiązań
    finansowych na zasadach i terminach określonych niniejszą umową "
    Zobowiązanym do sprzedaży" przysługuje prawo natychmiastowego
    odstąpienia od niniejszej umowy z prawem zatrzymania wpłacanego przez
    "Zobowiązanych do kupna" zadatku określonego w umowie.

    Pytanie:
    jak wygląda sprawa gdy bank nie udzieli mi kredytu?
    paragraf 3 art. 394 KX mówi:
    W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a obowiązek
    zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo dotyczy wypadku, gdy
    niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze
    stron nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą
    odpowiedzialność obie strony.

    Czy więc jeśli nie zakupię nieruchomości z powodu odmowy udzielenia
    kredytu zadatek mi przepadnie?
    Jak się przed tym zabezpieczyć? Tzn przed sytuacją gdy mimo mojej dobrej
    woli i współpracy z bankiem ten odmawia mi kredytu??

    mp.

  • 2. Data: 2010-11-02 23:14:31
    Temat: Re: deweloper i zadatek
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 02-11-2010 22:30, Michał Pysz pisze:
> [...]
    > "Zobowiązanych do kupna" zadatku określonego w umowie.
    >

    > Pytanie:
    > jak wygląda sprawa gdy bank nie udzieli mi kredytu?

    Deweloper zatrzyma zadatek, bo nieuiszczenie należnej części ceny w
    terminie jest spowodowane okolicznościami, które leżą po Twojej stronie.

    > Jak się przed tym zabezpieczyć? Tzn przed sytuacją gdy mimo mojej dobrej
    > woli i współpracy z bankiem ten odmawia mi kredytu??

    Zrobić umowę warunkową, tj. uzależnić jej wejście w życie od pozytywnej
    decyzji kredytowej wydanej przez bank - tak w skrócie.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2010-11-03 13:56:56
    Od: Michał Pysz <p...@w...pl>

> [...]
    >
    > Zrobić umowę warunkową, tj. uzależnić jej wejście w życie od pozytywnej
    > decyzji kredytowej wydanej przez bank - tak w skrócie.
    deweloper zgodził się wstępnie na rozbicie I wpłaty na:
    - zadatek jakieś 3% wpłacanej kwoty
    - zaliczka 97% wpłaty

    Czyli w razie odmowy banku zostawiam deweloperowi te 3% a 97% odzyskuje.
    Choć zakładam jednak, że bank kredyt przyzna i nie trzeba będzie
    korzystać z tych zabezpieczeń.

    mp.

  • 4. Data: 2010-11-04 16:30:56
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Michał Pysz wrote:
> [...]
    > odstąpienia od niniejszej umowy z prawem zatrzymania wpłacanego przez
    > "Zobowiązanych do kupna" zadatku określonego w umowie.

    po pierwsze idź do dewelopera i z nim negocjuj... nie sadze aby obecnie pod
    biurem stała kolejka chętnych na mieszkania czy domy z walizkami pełnymi
    pieniędzy, wiec sądzę że developer pójdzie na ustępstwa w umowie.

  • 5. Data: 2010-11-04 21:37:32
    Od: "Tomy M." <t...@a...com>

    W dniu 2010-11-04 17:30, Marek Dyjor pisze:

    > po pierwsze idź do dewelopera i z nim negocjuj... nie sadze aby obecnie
    > pod biurem stała kolejka chętnych na mieszkania czy domy z walizkami
    > pełnymi pieniędzy, wiec sądzę że developer pójdzie na ustępstwa w umowie.

    No raczej tylko frajerzy tam stoją ...
    ... "Owce trzeba strzyc" :-)

    Tomy M.