  • 1. Data: 2011-07-13 11:33:41
    Temat: darowizna z osobistą służebnością mieszkania
    Od: cyklista <c...@i...pl>

    Witam!

    Matka przekazała córce w darowiźnie dom i ustanowiła na swoją rzecz
    osobistą służebność mieszkania polegającą na dożywotnim prawie
    BEZPŁATNEGO korzystania z 4 pokoi (dom ma 5 pokoi, kuchnię łazienkę,
    strych i piwnicę), kuchni i łazienki oraz prawie swobodnego poruszania
    się po terenie posesji.
    Jak to bywa, między kobietami doszło do zatargu.
    W związku z tym mam kilka pytań:

    Czy koszty mediów zużytych przez matkę ponosi matka, czy córka?

    Czy córka będąc właścicielem domu może przeprowadzać" remonty (np.
    wymianę okien) w pomieszczeniach użytkowanych przez matkę i czy ma w
    ogóle do nich prawo wstępu?

    Skoro w umowie nie określono dokładnie które pokoje są przedmiotem
    służebności (a raczej którego pokoju ta służebność nie dotyczy), to jak
    to ustalić? Czy matka powinna przekazać córce na piśmie informację
    które pokoje "rezerwuje" dla siebie?

    Pozdrawiam

    Przemek

  • 2. Data: 2011-07-13 17:35:57
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Użytkownik "cyklista" <c...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > służebności (a raczej którego pokoju ta służebność nie dotyczy), to jak to
    > ustalić? Czy matka powinna przekazać córce na piśmie informację które

    Czy słuzebność ustanowiono w akcie notarialnym;- trudno uwierzyć, ze nie
    sprecyzowano tam zakresu służebności (jakie pokoje, jaka ich powierzchnia
    itp.) , chocby z tego powodu, że zapewne pokoje sa różnej wielkości, co
    wpływa na wartość służebności, która trzeba ustalić do celów podatkowych i
    taksy notarialnej.

  • 3. Data: 2011-07-13 20:25:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Jul 2011, cyklista wrote:

> [...]
    > W związku z tym mam kilka pytań:
    >
    > Czy koszty mediów zużytych przez matkę ponosi matka, czy córka?

    Chyba mylisz służebność z dożywociem.
    Moim zdaniem, w takim przypadku rozsądnie było ze strony matki
    zawrzeć umowę dożywocia.
    Ale skoro ustanowiono służebność, to ona dotyczy *tylko* nieruchomości,
    a nie innych świadczeń!
    Natomiast przy dożywociu "utrzymanie" stanowi integralną część
    świadczenia.
    Stąd podejrzewam że z jakiegoś opisu znasz dożywocie właśnie
    i nie pasuje Ci do opisywanego przypadku.
    Jeśli opis jest ścisły, to słusznie nie pasuje - to jest
    inna umowa.

    > Skoro w umowie nie określono dokładnie które pokoje są przedmiotem
    > służebności

    ??? :O (to już napisał p 47)

    A jest aby ta służebność *nieodpłatna*, wg umowy?
    (nie, służebność co do zasady NIE JEST nieodpłatna! Jeśli w umowie
    nie ma zastrzeżenia, zobowiązany do udostępniania może żądać
    zapłaty - w końcu korzysta się z jego własności, prawda?)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2011-07-14 06:13:49
    Od: cyklista <c...@i...pl>

    W dniu 13.07.2011 19:35, p 47 pisze:

    > Czy słuzebność ustanowiono w akcie notarialnym;-
    TAK. W ramach umowy darowizny (nie dożywocia)

    trudno uwierzyć, ze nie
    > sprecyzowano tam zakresu służebności (jakie pokoje, jaka ich
    > powierzchnia itp.)
    Jest tylko to , co napisałem w poprzednim poście. Bez wyszczególnienia,
    o które pokoje chodzi.

    , chocby z tego powodu, że zapewne pokoje sa różnej
    > wielkości, co wpływa na wartość służebności, która trzeba ustalić do
    > celów podatkowych i taksy notarialnej.

    "Strony określiły wartość darowizny na kwotę X w tym wartość budynku
    mieszkalnego na kwotę y. Roczną wartość świadczeń z tytułu osobistej
    służebności mieszkania strony określiły na kwotę z, co przy wieku
    uprawnionej... daje skapitalizowaną wartość tego świadczenia-polecenia w
    kwocie..."
    Więcej na temat służebności nie ma nic napisane.

  • 5. Data: 2011-07-14 06:34:02
    Od: cyklista <c...@i...pl>

    > Chyba mylisz służebność z dożywociem.
    Dlaczego? Matka dysponuje praktycznie całym mieszkaniem z wyjątkiem 1
    pokoju. Skoro dysponuje, to zużywa energię, wodę itd. Nie da się raczej
    korzystać z mieszkania nie używając wody i prądu. Skoro ma prawo do
    BEZPŁATNEGO korzystania to zasadne jest pytanie, czy bezpłatne
    korzystanie z mieszkania obejmuje również bezpłatne korzysdtanie z mediów?
    > Moim zdaniem, w takim przypadku rozsądnie było ze strony matki
    > zawrzeć umowę dożywocia.
    Pewnie tak, tylko to jest już niemożliwe, bo zawarła już umowę darowizny.

    > Ale skoro ustanowiono służebność, to ona dotyczy *tylko* nieruchomości,
    > a nie innych świadczeń!
    > Natomiast przy dożywociu "utrzymanie" stanowi integralną część
    > świadczenia.

    To jest jasne, ale ja nie pytam o utrzymanie, w sensie zapewniania
    opieki, wyżywienia itd, tylko o same media.

    > Stąd podejrzewam że z jakiegoś opisu znasz dożywocie właśnie
    > i nie pasuje Ci do opisywanego przypadku.
    > Jeśli opis jest ścisły, to słusznie nie pasuje - to jest
    > inna umowa.
    Opis jest ścisły Zacytowałem fragmenty umowy darowizny.

    > A jest aby ta służebność *nieodpłatna*, wg umowy?
    Tak przecież napisałem.

    Pozdrawiam

    Przemek

  • 6. Data: 2011-07-14 09:47:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Jul 2011, cyklista wrote:

    > Dlaczego?

    Dlatego, że przy dożywociu integralną częścią umowy są *inne*
    świadczenia, polegające na "zapewnieniu utrzymania" - w całości
    lub części: IMVHO nie musi być "w całości", więc wersja bardzo
    dobrze pasuje do pytania o opłaty za ogrzewanie.

    > Matka dysponuje praktycznie całym mieszkaniem z wyjątkiem 1 pokoju.
    > Skoro dysponuje, to zużywa energię, wodę itd.

    Ale to jej sprawa!

    > Nie da się raczej korzystać z mieszkania nie używając wody i prądu.
    > Skoro ma prawo do BEZPŁATNEGO korzystania

    Z mieszkania.
    Nie z usług powiązanych.

    Popatrz na to tak: jak ktoś ma ustanowioną służebność przejazdu,
    to czy ma prawo żądać, aby zobowiązany go woził od płota do
    płota? W końcu trudno jest przejeżdżać jak się akurat idzie
    piechotą, a prawo (przejeżdżać) ma ;)
    (fakt powiązania [zazwyczaj] z prawem do przejścia jest drugorzędny,
    mieszkać "na zimno" też można).

    Może jeszcze inaczej: zajrzyj do Kodeksu cywilnego.
    O tu:
    _117.html
    +++
    art. 302
    [...]
    § 2. Do wzajemnych stosunków między majšcym służebnoœć mieszkania
    a właœcicielem nieruchomoœci obcišżonej stosuje się odpowiednio
    przepisy o użytkowaniu przez osoby fizyczne.
    [...]
    art. 260
    § 1. Użytkownik obowišzany jest dokonywać napraw i innych nakładów
    zwišzanych ze zwykłym korzystaniem z rzeczy.[...]
    ---

    Jako rzekłeś, ogrzewanie i woda są "zwykłym korzystaniem".

    > to zasadne jest pytanie, czy bezpłatne korzystanie z mieszkania
    > obejmuje również bezpłatne korzysdtanie z mediów?

    IMO - nie.

    > Pewnie tak, tylko to jest już niemożliwe, bo zawarła już umowę darowizny.

    Jasne.

    > To jest jasne, ale ja nie pytam o utrzymanie, w sensie zapewniania opieki,
    > wyżywienia itd,

    A woda niby pod to nie podpada?

    > tylko o same media.

    Jak myślisz, dlaczego przy dożywociu jest jawnie wymienione
    "zapewnienie opału"?

    > Tak przecież napisałem.

    Przepraszam, pisałem odpowiedź "w kawałkach" (w przerwach między
    robieniem czego innego) i mi umknęło :)
    No to przynajmniej w tym zakresie (matka) może odetchnąć, że
    córka nie każe jej płacić za podarowane mieszkanie...

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2011-07-14 13:40:47
    Od: cyklista <c...@i...pl>

    Podsumowując:
    Umowa dożywocia jest umową typu "coś za coś", czyli Ja Ci daję
    mieszkanie, a Ty mi za to zapewnisz byt (wikt, opierunek, ciepełko i
    opiekę w przypadku choroby lub niedołęstwa). W przypadku gdy nie
    wywiązujesz się z tych obowiązków to z tego co wiem, umowę można rozwiązać).
    Darowizna jest umową jednostronną, w której ktoś komuś coś daje i nie
    koniecznie dostaje coś w zamian. Służebność można ustanowić oddzielnym
    aktem notarialnym i w tym wypadku córka nie ma z tego tytułu wobec matki
    żadnych obowiązków z wyjątkiem oddania do jej dyspozycji tych
    pomieszczeń(oraz ewentualnie obowiązku alimentacyjnego, ale to inna bajka).

    Dobra. Przyjmijmy więc że matka ma sama ponosić koszty zużywanych
    przez siebie mediów. Powstaje jednak inny problem: Córka też korzysta z
    tych mediów. Jak się mają rozliczać?

    I druga sprawa: Czy córka ma prawo wstępu do pomieszczeń użytkowanych
    przez matkę i czy ma prawo przeprowadzać w nich remonty?

    I trzecia sprawa: Co z oznaczeniem poszczególnych pokoi? Kto komu i w
    jakiej formie ma wyznaczyć, o które pomieszczenia chodzi?

    Pozdrawiam

    Przemek

  • 8. Data: 2011-07-14 14:46:18
    Od: gacek <g...@w...pl>

    On 2011-07-14 15:40, cyklista wrote:
    > I druga sprawa: Czy córka ma prawo wstępu do pomieszczeń użytkowanych
    > przez matkę i czy ma prawo przeprowadzać w nich remonty?

    A jak jest rozwiązana kwestia łazienki/kuchni?

    Jeśli tam może, to czy pokoje są jakoś inaczej oznaczone (np. 'wyłączne
    wykorzystanie')?

    gacek

  • 9. Data: 2011-07-14 15:22:00
    Od: cyklista <c...@i...pl>

    W dniu 14.07.2011 16:46, gacek pisze:

    > A jak jest rozwiązana kwestia łazienki/kuchni?
    >
    > Jeśli tam może, to czy pokoje są jakoś inaczej oznaczone (np. 'wyłączne
    > wykorzystanie')?
    Jest tylko to, co napisałem w 1. poście. Nie ma tam słów "wyłączne
    korzystanie", tylko "prawo dożywotniego korzystania z ..." itd.

  • 10. Data: 2011-07-15 21:59:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Jul 2011, cyklista wrote:

    > Podsumowując:

    Mi tak właśnie wychodzi.
    Mało korzystnie dla matki.

    > Dobra. Przyjmijmy więc że matka ma sama ponosić koszty zużywanych przez
    > siebie mediów. Powstaje jednak inny problem: Córka też korzysta z tych
    > mediów. Jak się mają rozliczać?

    To jest dokładnie ten sam problem, co w bloku w którym nie ma rozliczania
    któregoś z mediów "na liczniki".

    > I druga sprawa:
    <wykonuję unik :)>

    > I trzecia sprawa: Co z oznaczeniem poszczególnych pokoi? Kto komu i w jakiej
    > formie ma wyznaczyć, o które pomieszczenia chodzi?

    Skoro same się nie dogadają to pewnie sąd.
    Przyznam że również dziwi mnie to o co zahaczył "to" - że nie ma takich
    regulacji w akcie.

    pzdr, Gotfryd