  • 1. Data: 2008-11-13 17:06:41
    Temat: darowizna - jak to jest?
    Od: NorthernDrifter <n...@g...com>

    Witam,

    Czy można najpierw dokonać przekazania kwoty stanowiącej darowiznę, a
    dopiero po tym fakcie zawrzeć akt notarialny dotyczący tej darowizny?
    Jeśli tak, to czy w takim przypadku obowiązek podatkowy powstaje z
    chwilą podpisania aktu notarialnego (jak jest napisane w ustawie), czy
    z chwilą przekazania pieniędzy obdarowanemu?

    nd

  • 2. Data: 2008-11-13 18:16:11
    Temat: Re: darowizna - jak to jest?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    NorthernDrifter wrote:
    > Witam,
    >
    > Czy można najpierw dokonać przekazania kwoty stanowiącej darowiznę, a
    > dopiero po tym fakcie zawrzeć akt notarialny dotyczący tej darowizny?

    Dobre pytanie. Nie wiem.
    Pytanie tylko po co skoro darowizna już miała miejsce.

    > Jeśli tak, to czy w takim przypadku obowiązek podatkowy powstaje z
    > chwilą podpisania aktu notarialnego (jak jest napisane w ustawie), czy
    > z chwilą przekazania pieniędzy obdarowanemu?

    jeśli przekazanie było wcześniej, to z chwilą przekazania pieniędzy.
    zakłdam oczywiscie, ze z czego jasno wynika cel przekazania tych pieniedzy.

  • 3. Data: 2008-11-13 18:58:58
    Od: NorthernDrifter <n...@g...com>

    witek wrote:

> [...]
    >

    > jeśli przekazanie było wcześniej, to z chwilą przekazania pieniędzy.
    > zakłdam oczywiscie, ze z czego jasno wynika cel przekazania tych pieniedzy.

    Może wyjaśnię. Chodzi mi konkretnie o art 6.1 ustawy ("Obowiązek
    podatkowy powstaje: [...] 4) przy nabyciu w drodze darowizny - z
    chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu
    notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej
    formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia") w kontekście
    przypadku, gdy darowizna jest np. pomiędzy osobami z I grupy
    podatkowej, przy czym czas, który upłynął od jej fizycznego
    przekazania jest > 30 dni, co powoduje, że obdarowany nie jest
    uprawniony do zwolnienia z podatku.

    Pytanie, czy gdyby w tej sytuacji został zawarty akt notarialny w
    późniejszym terminie, to czy terminem powstania obowiązku podatkowego
    będzie dalej termin spełnienia świadczenia, czy też zawarcia aktu
    notarialnego (co, w tym drugim przypadku, mogłoby dać możliwość
    wydłużenia okresu uprawniającego do zwolnienia ;-))?

    --
    nd

  • 4. Data: 2008-11-13 20:16:33
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    witek pisze:

    > Dobre pytanie. Nie wiem.
    > Pytanie tylko po co skoro darowizna już miała miejsce.

    Jeśli darowizna już miała miejsce, to aktu notarialnego nie trzeba.
    Jest on konieczny tylko w sytuacji, jeśli chcemy wyegzekwować dokonanie
    darowizny.

    art. 890
    § 1. Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu
    notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy
    staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

    Popieram.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2008-11-13 20:42:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    NorthernDrifter wrote:

> [...]
    > notarialnego (co, w tym drugim przypadku, mogłoby dać możliwość
    > wydłużenia okresu uprawniającego do zwolnienia ;-))?

    Świadczenie zostało spełnione, więc podatek się należy
    Żaden akt notarialny tutaj już nie pomoże.

    Chyba, że US się nigdy nie dowie, a wy zamachacie w US aktem notarialnym
    i szwindel się nigdy nie wyda.
    Natomiast nie sądzę aby notariusz na coś takiego poszedł.
    On wam pewnie może spisze umową, ale bez powiązania z poprzednią. To ,
    że jej nigdy nie wykonacie to wasza sprawa

  • 6. Data: 2008-11-13 20:43:48
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

    > Jeśli darowizna już miała miejsce, to aktu notarialnego nie trzeba.
    > Jest on konieczny tylko w sytuacji, jeśli chcemy wyegzekwować dokonanie
    > darowizny.

    właśnie napisał po co mu.
    Minęło 30 dni a darowizna nie została zgłoszona czyli podlega opodatkowaniu.
    Z aktem notarialnym zgłaszać by nie trzeba w ogóle było. Po to mu akt.
    Tylko, że teraz to już po rybkach.