  • 1. Data: 2002-12-17 12:56:22
    Temat: dane osobowe - ustawa
    Od: "mateusz" <m...@w...pl>

    hej
    jak wyglada naruszenie ustawy o ochronie danych osobowych
    a dokladnie zostalem poinformowany przez urzednika (ktoremu zarzucilem
    ujawnienie moich danych osob)
    ze ten takiego "przestepstwa" nie popelnil gdyz nie ujawnil moich wszystkich
    danych osobowych tylko ich czesc
    dzieki za info
    pzdr
    mateusz

  • 2. Data: 2002-12-17 20:10:48
    Temat: Re: dane osobowe - ustawa
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

    Moim zdaniem, ta ustawa jest na tyle "skopana", że możliwa jest
    każda jej interpretacja. Stosując wprost definicję zawartą w jej art. 6, to
    nie dałoby się wysłać listu, bo na kopercie przecież trzeba zawrzeć dane
    adresata, inaczej nie dojdzie.
    W samej rzeczy, to najważniejsze jest, nie tyle jaką część Twoich
    danych ujawnił urzędnik, tylko po co to uczynił. Jeśli było to konieczne dla
    biegu postępowania, to trudno. Zresztą generalnie chronione są dane
    pozwalające na ustalenie tożsamości. Jak się podpisuję Robert Tomasik na tym
    forum, to w ten sposób raczej trudno jest ustalić, o którą osobę chodzi, bo
    w Polsce jest kilka takich osób. Ale jeśli ktoś złoży na ciebie doniesienie,
    że się głośno zachowujesz po 22:00 i tym kimś jest Jan KOWALSKI, a ty masz
    sąsiada Jana KOWALSKIEGO, to choć zakres danych nie uległ zmianie, to i tak
    już wiadomo o kogo chodzi.
    Generalnie ja ustawę o ochronie danych osobowych rozumiem jako
    zabezpieczenie przed przekazywaniem danych w jakiś zbiorach. Znany mi jest
    wyrok sądu karnego za przypadkowe wyrzucenie zbędnych już umów z klientami
    sieci komórkowej przez jednego z dealerów. Dostał 1 rok w zawieszeniu na 3
    lata. Osobiście innych wyroków skazujących nie widziałem.
    W opisanym przez Ciebie przypadku mógłby mieć ewentualnie
    zastosowanie art. 51 tej ustawy:

    Art. 51. 1. Kto administrując zbiorem danych lub będąc obowiązany do ochrony
    danych osobowych udostępnia je lub umożliwia dostęp do nich osobom
    nieupoważnionym, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.
    2. Jeżeli sprawca działa nieumyślnie, podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do roku.

    Orzecznictwo sądowe w takich sprawach raczej bogate nie jest. Z tego
    co znalazłem, to ochronie podlegają tylko takie dane, których przeznaczeniem
    jest umieszczenie w zbiorze danych. A więc na przykład ujawnienie danych
    wnoszącego pismo do urzędu nie wypełnia zna tego czynu, bo przecież dane
    nie miały być umieszczane w zbiorze. Natomiast ujawnienie danych z wniosku o
    wydanie paszportu wypełniałoby te znamiona. Na mój rozum jest to dość
    kontrowersyjna penalizacja tego zagadnienia, ale nie mnie to osądzać.

    W Twoim przypadku może mieć jednak zastosowanie zupełnie inny
    przepis - art. 231 kodeksu karnego:

    Art. 231. § 1. Funkcjonariusz publiczny, który, przekraczając swoje
    uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu
    publicznego lub prywatnego,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
    § 2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 w celu osiągnięcia
    korzyści majątkowej lub osobistej,
    podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.
    § 3. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 działa nieumyślnie i wyrządza
    istotną szkodę,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.
    § 4. Przepisu § 2 nie stosuje się, jeżeli czyn wyczerpuje znamiona czynu
    zabronionego określonego w art. 228.

    Nie znam szczegółów, ale jeśli sprawcą miałby być urzędnik, to
    należy zbadać, czy miał on prawo ujawnić jakiekolwiek dane osobowe. To
    zależy od tego, komu i z jakiego powodu je ujawnił. Jeśli innej stronie
    postępowania, to takie prawo miał, albowiem strona postępowania
    administracyjnego ma generalnie prawo do przeglądania akt, więc sama mogłaby
    te dane odczytać. Ale jeśli informacji udzielono osobie postronnej, to już
    gorzej. No i wykazania wymagałby fakt ewentualnej szkody. Nie musi to być
    szkoda materialna, ale jednak musi to być szkoda.

  • 3. Data: 2002-12-17 23:09:28
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <ato6ab$84c$2@news.tpi.pl>, Robert Tomasik wrote:
    > każda jej interpretacja. Stosując wprost definicję zawartą w jej art. 6, to
    > nie dałoby się wysłać listu, bo na kopercie przecież trzeba zawrzeć dane
    > adresata, inaczej nie dojdzie.

    No ale przecież tak właśnie jest :) Jeśli jesteś osobą prywatną to wolno
    ci na potrzeby własne gromadzić dane osobowe a więc i adresować listy. W
    innym przypadku (poza paroma wyjątkami) wymagana jest zgoda
    zainteresowanego na przetwarzanie jego danych.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2002-12-18 18:31:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

    Świetnie. Nie wyrażam zgody na przetwarzanie moich danych przez elektrownię,
    gazownię, telekomunikację i jeszcze paru gości i pozbywam się kłopotu z
    rachunkami, bo nie mogą ich przysłać, żeby nie ujawnić moich danych
    osobowych. I to jest normalne Twoim zdaniem?

  • 5. Data: 2002-12-18 23:17:47
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <atqfd5$hcu$1@news.tpi.pl>, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > rachunkami, bo nie mogą ich przysłać, żeby nie ujawnić moich danych
    > osobowych. I to jest normalne Twoim zdaniem?

    Tak bo nikt Cię nie zmusza do korzystania z ich usług. Nie chcesz mieć
    prądu, gazu, telefonu - Twoje niezaprzeczalne prawo. Chcesz mieć - godzisz
    się na przetwarzanie danych. Co w tym nienormalnego? Ta ustawa nie
    wrowadza jakiś bardzo kłopotliwych dla osoby prywatnej ograniczeń.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2002-12-19 21:36:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

    W gruncie rzeczy muszę Ci przyznać rację. Tylko, że ustawa moim zdaniem jest
    przede wszystkim dlatego ułomna, że "wylewa dziecko z kąpielą". Zauważ, że w
    normalnym życiu wprowadziła sporo zamieszania, a w gruncie rzeczy przed
    niczym nas nie chroni. Reklamy w skrzynce są, jak były.

  • 7. Data: 2002-12-20 09:31:55
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <atthib$4ft$4@news.tpi.pl>, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > normalnym życiu wprowadziła sporo zamieszania, a w gruncie rzeczy przed
    > niczym nas nie chroni. Reklamy w skrzynce są, jak były.

    Imienne? A nieimienne chyba są dozwolone w sensie, że chodzi typ jeden z
    drugim i wrzuca każdemu. Zamieszania owszem, troche wprowadzila, ale mimo
    wszystko wydaje mi sie ze więcej z niej pożytku niż z kłopotów.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2002-12-20 12:15:29
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

    A co za różnica, czy imienne, czy nie imienne. W gruncie rzeczy ani jedne
    ani drugie mi nie przeszkadzają. Jak nie mam ochoty ich czytać, to wyrzucam
    bez otwierania. Lista niedogodności jest o wiele dłuższa:
    - zniknęły listy lokatorów i napisy na domofonach - więc czasem trudno
    trafić do znajomego;
    - nie można potwierdzić danych kontrahenta, bo większość urzędów
    nadinterpretuje tę ustawę;
    - nie można sprawdzić do kogo należy działka budowlana, która nam się
    podoba i chcielibyśmy ją zakupić;
    - nie można sprawdzić, czyj jest zakupywany właśnie samochód;