  • 1. Data: 2006-07-15 11:40:49
    Temat: czy nalezy sie zwrot kosztów procesowych i sadowych?
    Od: "tomek" <t...@p...onet.pl>

    witam serdeczenie!
    gdzies na necie (hoga.pl?) poczytalem o kosztach sadowych i
    procesowych i zaczalem zastanwiac sie nad kwestia jak w temacie,
    tzn. czy strona przegrana w procesie cywilnym moze zostac przez sad
    zobligowna do zwrotu kosztów sadowych oraz kosztów zastepstwa
    procesowego poniesionych przez strone wygrana?
    Ogólnie wydaje mi sie ze tak, chyba przegrany musi pokryc koszty
    zastepstwa procesowego jakie poniósl wygrany (no nie?), ale czy
    przegrany bedzie takze obciazony zwrotem kosztów wpisów sadowych
    ?

    Jesli ktos sadzi sie np. w sprawie zwiazanej z mieszkaniem, to
    roszczenia moga byc znaczne (moze nawet kilkaset tys.) a wtedy
    koszty wpisów sadowych moga byc horrendalne, nawet wieksze niz
    faktury z kancelarii za zastepstwo procesowe...
    Dlatego niefajnie byloby gdyby koszty sadowe nie byly zwracane.

    Czy ktos wie, jak wylicza sie koszty zastepstwa procesowego? Czy z
    tabel wzietych z ustaw/rozporzadzen, czy na podstawie realnych
    kosztów (rachunków/faktur z kancelarii) ?

    Pozdr,
    togru.

  • 2. Data: 2006-07-15 11:58:06
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    tomek napisał(a):
> [...]
    > zastepstwa procesowego jakie poniósl wygrany (no nie?), ale czy
    > przegrany bedzie takze obciazony zwrotem kosztów wpisów sadowych

    tak, art.98 i nast. kodeksu postępowania cywilnego

    > Czy ktos wie, jak wylicza sie koszty zastepstwa procesowego? Czy z
    > tabel wzietych z ustaw/rozporzadzen, czy na podstawie realnych
    > kosztów (rachunków/faktur z kancelarii) ?

    mogą być realne, ale nie więcej niż z rozporządzeń - Dz.U. z 2002 nr
    163, poz.1348 i 1349)
    najczęściej minimalna z rozporządzeń

    KG