  • 1. Data: 2004-09-01 16:41:54
    Temat: czy można wstawić taką klauzulę?
    Od: "Tomasz Rudziński" <t...@g...pl>

    Witam,

    Chcę podpisać umowę o dzieło z osobą prywatną. Czy mogę wprowadzić do tejże
    umowy punkt mówiący o tym, że wykonawca zapłaci karę umowną wysokości 3%
    wynagrodzenia od każdego przekroczonego dnia wykonania umowy?
    Czy jest jakaś górna granica (procent całości) do której mogę wykonawcy uciąć
    wynagrodzenie o ile nie wywiąże się z umowy w terminie? Może to urosnąć nawet
    do 100%? I wreszcie czy w ogóle w umowie o dzieło z osobą prywatną można taką
    klauzulę wstawić?

    z góry dziękuję za odpowiedź
    Tomek

  • 2. Data: 2004-09-01 20:08:35
    Temat: Re: czy można wstawić taką klauzulę?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz Rudziński" <t...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:ch4u4i$587$1@inews.gazeta.pl...

    W umowach cywilnych obowiązuje dość szeroka dowolność. Skoro druga strona
    umowy na to przystanie, to nie ma problemu. No i nie ma żadnej granicy
    wielkości kwoty. Z tym, że zleceniobiorca może mieć opory przed dopłaceniem.

  • 3. Data: 2004-09-04 12:30:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Sep 2004, Tomasz Rudziński wrote:

> [...]
    >+ umowy punkt mówiący o tym, że wykonawca zapłaci karę umowną wysokości 3%
    >+ wynagrodzenia od każdego przekroczonego dnia wykonania umowy?

    IMHO możesz. A nie lepiej zastrzec obniżenie wynagrodzenia o 3,5% ? :>
    Oczywiście jak wolisz odprowadzić *jego* podatek, byle go "bardziej
    łupnąć" to czemu nie ;)

    >+ Czy jest jakaś górna granica (procent całości) do której mogę wykonawcy uciąć
    >+ wynagrodzenie

    To NIE JEST to samo co "kara umowna". IMO.

    >+ o ile nie wywiąże się z umowy w terminie? Może to urosnąć nawet do 100%?

    IMHO tak.
    Z zastrzeżeniem że jak chcesz więcej to to już muszą być "zawinione
    szkody" które musisz wykazać !
    Niemniej... jak będzie kara umowna i sięgnie 100% - to będzie ci
    musiał dopłacić 19% zaliczki na podatek :> - który musisz jednak
    zapłacić do US niezależnie czy ci wpłacił czy nie :]

    >+ I wreszcie czy w ogóle w umowie o dzieło z osobą prywatną można taką
    >+ klauzulę wstawić?

    Hm... a co by miało być przeszkodą ? :)

    pozdrowienia, Gotfryd