  • 1. Data: 2009-01-26 20:37:26
    Temat: czy grzywna jest długiem spadkowym
    Od: animinka <a...@o...pl>

    Witam forumowiczów,
    mam pewien problem, w sierpniu 2008r. zmarł mój ojciec. Pozostawił po
    sobie niewiele, pół samochodu jako współwłasność z byłą żoną ( gdyż po
    rozwodzie nie było sprawy o podział majątku). Ale ojciec miał też
    zasądzoną grzywnę w sprawie karnej o prowadzenie samochodu po pijanemu,
    której nie zapłacił i ścigał go komornik, jednak ten z powodu
    niemożności ściągnięcia długu, przekazał sprawę ściągnięcia tego długu
    spowrotem do sądu jeszcze przed jego śmiercią. I moje pytanie, czy wobec
    tego ta grzywna wraz z odsetkami i kosztami tamtej sprawy karnej staje
    się długiem spadkowym i czy my jego dzieci - spadkobiercy bedziemy
    musieli płacic jego długi, czy wraz z jego śmiercią grzywna ta zostaje
    anulowana? Bo zastanawiamy się czy w tym wypadku odrzucić spadek, bo nie
    stać nas na spłacanie długów naszego ojca, czy pozostawić tę sprawę
    swojemu biegowi.

    Z góry dziekuję za odpowiedz
    Magda

  • 2. Data: 2009-01-26 21:57:55
    Temat: Re: czy grzywna jest długiem spadkowym
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    animinka wrote:
> [...]
    > anulowana? Bo zastanawiamy się czy w tym wypadku odrzucić spadek, bo nie
    > stać nas na spłacanie długów naszego ojca, czy pozostawić tę sprawę

    Nie, grzywny tego typu nie dziedziczy się.

  • 3. Data: 2009-01-26 22:35:44
    Od: animinka <a...@o...pl>

    witek pisze:

    > Nie, grzywny tego typu nie dziedziczy się.

    Dziekuje za odpowiedz, a czy moge prosic o podanie aktów prawnych ktore
    o tym mowia, bo przewertowalam kodeks karny i kodeks postepowania
    karnego i nigdzie nie znalazlam informacji o tym. Gdzie wobec tego
    znajde taka informacje, ze zasadzona grzywna zostaje anulowana wraz ze
    smiercia tego ktory ow grzywne otrzymal.

    Jeszcze raz dziekuje

  • 4. Data: 2009-01-26 22:51:52
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    animinka pisze:

    > Dziekuje za odpowiedz, a czy moge prosic o podanie aktów prawnych ktore
    > o tym mowia, bo przewertowalam kodeks karny i kodeks postepowania
    > karnego

    @2009 Johnson
    Tak wielka jest twa wolność, jak wielkie twe opanowanie.

  • 5. Data: 2009-01-27 01:57:56
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    animinka wrote:

> [...]
    > znajde taka informacje, ze zasadzona grzywna zostaje anulowana wraz ze
    > smiercia tego ktory ow grzywne otrzymal.

    najciemniej pod latarnią

    par 922.2 KC

    § 2. Nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z
    jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na
    oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami.

    Grzywna ma charakter dyscyplinarny a nie cywilnoprawny i nie podlega
    dziedziczeniu. Wyjątkiem jest prawo podatkowe, więc zaległy podatek
    trzeba będzie zapłacić.

  • 6. Data: 2009-01-27 10:08:29
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > animinka wrote:

    > Grzywna ma charakter dyscyplinarny a nie cywilnoprawny i nie podlega
    > dziedziczeniu. Wyjątkiem jest prawo podatkowe, więc zaległy podatek trzeba
    > będzie zapłacić.

    No wiec wlasnie - sa wyjatki, cytowany przez Ciebie artykul jasno ich nie
    okresla, dlatego tez jeszcze trzeba przywolac art. 15par 1 kkw
    Sąd umarza postępowanie wykonawcze w razie przedawnienia wykonania kary,
    śmierci skazanego lub innej przyczyny wyłączającej to postępowanie.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2009-01-27 10:47:53
    Temat: Re: czy zalegla oplata jest długiem spadkowym
    Od: animinka <a...@o...pl>

    SDD pisze:

> [...]
    > Sąd umarza postępowanie wykonawcze w razie przedawnienia wykonania kary,
    > śmierci skazanego lub innej przyczyny wyłączającej to postępowanie.

    Dziekuje wszystkim za odpowiedzi.
    A jesli ojciec byl osobą bezrobotną zarejestrowaną w urzędzie pracy, to
    chyba zadnego zaleglego podatku miec nie bedzie? I czy wobec tego to my
    mamy zlozyc za niego rozliczenie podatkowe za 2008 rok, czy nic nie
    trzeba z tym robic? Ojciec byl po rozwodzie, orzeczonym w trakcie roku
    2008, czy ma go wobec tego rozliczyc byla żona?

    I jeszcze jedna sprawa: dowiedzialam się ze ojciec dostal 2 lata temu
    pismo ze nie placil abonamentu radiowo-TV i nakaz zaplaty 600zł + jakies
    odsetki. Pisal w zwiazku z tym odwolanie ( nie mamy na to zadnego
    potwierdzenia) i nie wiadomo co sie dalej z tym stalo, gdyz w
    miedzyczasie ojciec zmienil adres dostarczania jego korespondencji i nie
    wiemy czy dostawal w zwiazku z tym inne pisma. Od 2007 roku jak ojciec
    dostal kare nasza mama zarejestrowala odbiorniki rad-telewiz na siebie i
    od tego czasu ona placi abonament. Czy w zwiazku z tym ze to te same
    odbiorniki pod tym samym adresem ona moze zostac obciazona zaleglymi
    oplatami? Czy zalegla kara przechodzi jako spadek na jego dzieci i
    bedziemy musieli placic te kare, czy tez przepada w zwiazku ze smiercia
    abonenta?
    Magda

  • 8. Data: 2009-01-27 14:17:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    animinka wrote:
> [...]
    > trzeba z tym robic? Ojciec byl po rozwodzie, orzeczonym w trakcie roku
    > 2008, czy ma go wobec tego rozliczyc byla żona?

    Dobre pytanie. Ggdyby nie było rozwodu to rozliczała by go żona.
    Tak zapewne spadkobiercy, ale zapytajcie w US.

> [...]
    > oplatami? Czy zalegla kara przechodzi jako spadek na jego dzieci i
    > bedziemy musieli placic te kare, czy tez przepada w zwiazku ze smiercia

    Ona nie zostanie obciążona, kara nie jest na odbiornik tylko osobę.
    Kara też przepadnie.