  • 1. Data: 2004-11-10 08:44:35
    Temat: część domu jako spadek po matce ?
    Od: "Pegaz" <k...@p...onet.pl>

    Witajcie,

    i podpowiedzcie co robić:

    Ojciec i matka wybudowali dom. Matka zmarła w 1997 roku. Nie zostawiła
    testamentu
    i nie miała rozdzielności majątkowej z ojcem. Ojciec, kilka lat po
    śmierci matki,
    aktem notarialnym darował dom mojej siostrze. Siostra nie mówi nic o
    spłaceniu mnie w związku z tym że stała się właścicielem domu. Mam
    postanowienie sądu o nabyciu praw do 1/3 spadku po matce. W księdze
    wieczystej domu: 1-szym właścicielem był ojciec, a 2-gim jest teraz
    siostra.

    Czy część domu należy mi się jako spadek po matce ?
    Jeśli tak, to jak dochodzić tego spadku i od kogo ?

    Pozdrawiam
    Pegaz.

    -----
    Z polską polityką jest jak z gównem.
    Należy trzymać się z daleka, bo inaczej można się pobrudzić.

  • 2. Data: 2004-11-10 12:41:52
    Temat: Re: część domu jako spadek po matce ?
    Od: "MFY" <n...@n...au>

    "Pegaz" <k...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > siostra.
    >
    > Czy część domu należy mi się jako spadek po matce ?
    > Jeśli tak, to jak dochodzić tego spadku i od kogo ?

    Jeśli na początku dom był zapisany na matke i ojca 50%-50% to po śmierci
    matki jej 50% powinno zostać podzielone pomiędzy ojca(jej męża) i dzieci.
    Czyli w takim przypadku właśnie ta 1/3 części matki jest twoja. Ojciec mógł
    podarować córce jedynie swoją część, tak więc córka ma to 50%, które
    należało do ojca plus te 2/3 spadku po matce (1/3 swoją i 1/3 ojca). Tak
    więc to, co odziedziczyłeś ty po matce jest dalej twoje, stało się twoje po
    śmierci matki i nikt tego nie odebrał.

  • 3. Data: 2004-11-10 13:30:43
    Temat: moje (bo spadek) czy siostry (bo ma akt notarialny) ?
    Od: "Pegaz" <k...@p...onet.pl>

    Wyjaśnijcie mi jeszcze kilka spraw:

    > Ojciec mógł
    > podarować córce jedynie swoją część, tak więc córka ma to 50%, które
    > należało do ojca plus te 2/3 spadku po matce (1/3 swoją i 1/3 ojca).
    czyli 1/6 domu jest moja, jako spadek po matce.
    Jak to ma się do faktu, że siostra figuruje jako właściciel domu w
    księdze wieczystej ?
    Jestem właścicielem 1/6 domu ?

    > Tak więc to, co odziedziczyłeś ty po matce jest dalej twoje,
    > stało się twoje po śmierci matki i nikt tego nie odebrał.
    Nikt nie odebrał - fajnie. Nie mieszkam w tym domu. Nie jestem tam
    zameldowany.
    Jak mogę rozporządzać spadkiem po matce ?
    Jak mogę go "skonsumować" jeśli siostra nie zamierza spłacić mnie ?

    pozdrawiam
    Pegaz.

    -----

  • 4. Data: 2004-11-10 14:06:10
    Temat: Re: moje (bo spadek) czy siostry (bo ma akt notarialny) ?
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Pegaz pisze:

> [...]
    >
    > -----
    > Z polską polityką jest jak z gównem.
    > Należy trzymać się z daleka, bo inaczej można się pobrudzić.

    PRZEDE wszystkim nalezy rozstrzygnac CZYJ byl dom.
    Piszesz, ze wlascicielem wg KW byl OJCIEC..
    Poniewaz dom nie wchodzi "z urzedu" do wspolnosci majatkowej
    BYC MOZE,
    ze jedynym wlascicielem domu BYL ojciec.
    WTEDY mogl darowac komu chcial SWOJA wlasnosc..

    Jesli Matka TEZ byla wspolwlascicielka, to jakopisano wyzej dziedziczycz PO
    NIEJ 1/3 spadku... JESLI mama jest w KW, to po przeprowadzeniu sprawy
    spadkowej
    tam Cie "po prostu" dopisza....

    Pozatym zwroc sie do specjalisty jak w TYM przypadku wyglada
    sprawa ed zachowku.. bo darowizna niby zalicza sie ,
    ale do konca nie wiem KOMU, czy tylko obdarowanemu, czy pozostalym tez..

    Boguslaw

  • 5. Data: 2004-11-15 08:51:01
    Temat: czyje mieszkanie ?
    Od: "Pegaz" <k...@p...onet.pl>

    > PRZEDE wszystkim nalezy rozstrzygnac CZYJ byl dom.
    IMHO, dom BYŁ własnością rodziców, bo został wybudowany w trakcie
    TRWANIA małżeństwa i rodzice mieli wspólność ustwową.
    Czy mam prawo domagać się od siostry spłacenia mnie ?
    Kiedy na pewno nie mógłbym się domagać takiej spłaty od siostry ?

    -----