  • 1. Data: 2008-05-29 05:00:21
    Temat: ciekawa sytuacja w sp. z o.o. (klincz 50/50)
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    Witam
    Wczoraj zwrocila sie do mnie znajoma takim problemem.
    Ma ona dokladnie polowe udzialow w spolce z o.o. pozostala czesc jest w
    rekach drugiego wspolnika, bedacego jednoczesnie prezesem i jedynym
    czlonkiem zarzadu.
    Od ilus lat nie sa robione bilanse, zaciagane sa dlugi, spolka zadluza
    sie mocno, etc.
    Prosila mnie o pomoc.
    Na poczatku uznalem sprawe za beznadziejna, ale po namysle przyszlo mi
    do glowy: brak bilansow = brak absolutorium = wygasniecie mandatu zarzadu.
    Wychodzi na to, ze od 2005 roku zarzad dziala bezprawnie, bez mandatu.

    Jakie podjac dalsze kroki w celu wyeliminowania biezacego, dzialajacego
    bez umocowania zarzadu?
    Wazne jest to, ze w przypadku paralizu spolki najwiecej traci wlasnie
    prezes, bo on z tej spolki zyje, mieszka (bezprawnie) w budynku
    nalezacym do spolki. Ot umoscil sobie w zyciu cieple gniazdko.

    Spolka, jak wiadomo nie moze nie miec zarzadu, wybory nowego zarzadu nie
    zostana rozstrzygniete (pol na pol). Rozumiem, ze nalezy zglosic do krs
    brak mozliwosci wylonienia nowego zarzadu.
    Co z czynnosciami prawnymi podjetymi przez prezesa w okresie, kiedy
    dzialal bez mandatu, czyli de facto prezesem nie byl? Wydaje mi sie, ze
    sa one nieskuteczne i niewazne.

    I co ciekawe: umowa spolki opiewa, iz spolke reprezentuje zarzad, na
    ktorego czele stoi DYREKTOR. Czy w tym przypadku dyrektor z umowy =
    prezes z khs? Czy jest to jakis wybieg prawny majacy na celu
    niezastosowanie przepisow ksh (wszak wyraznie mowia o "prezesie")?

    MarcinJM
    ____________________________
    gg: 978510, Skype: marcin.jm

  • 2. Data: 2008-05-29 06:20:35
    Temat: Re: ciekawa sytuacja w sp. z o.o. (klincz 50/50)
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    MarcinJM pisze:
> [...]
    > czlonkiem zarzadu.
    > Od ilus lat nie sa robione bilanse, zaciagane sa dlugi, spolka zadluza
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    I zarząd nie poszedł jeszcze z torbami jako odpowiedzialny za
    prowadzenie ksiąg, sporządzanie sprawozdań itp?
    Przecież to pod KKS podpada.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2008-05-29 20:15:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "MarcinJM" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

    Tak na szybkiego, to plan jest taki. Zwołać walne zgromadzenie. Przy
    głosowaniu nad absolutorium członek zarządu będzie musiał się wyłączyć. No
    to znajoma ma 100% :-)

  • 4. Data: 2008-05-29 20:54:27
    Od: Kuba <c...@o...pl>

    MarcinJM pisze:
> [...]
    > prezes z khs? Czy jest to jakis wybieg prawny majacy na celu
    > niezastosowanie przepisow ksh (wszak wyraznie mowia o "prezesie")?

    Niezły kwiatek z tego Prezesa. Zaczynając od najprostszego: Jak zwał tak
    zwał Dyrektor czy Prezes, decydujące znaczenie będzie miał zakres jego
    kompetencji.

    Co do kwestii umocowania pana Dyrektora wel Prezesa to decydująca będzie
    umowa spółki. Napisałeś:
> [...]
    zarzadu.
    > Wychodzi na to, ze od 2005 roku zarzad dziala bezprawnie, bez mandatu.

    Z lektury art. 202 ksh, który traktuje o mandacie członka zarządu,
    wynika jasno, że decydująca jest tu umowa spółki i twoje równianie nie
    musi już być takie oczywste. Chodzi mi o to, że mandat członka zarządu
    nie musi być uzależniony od zatwierdzenia sprawozdania finansowego.
    Umowa spółki może te kwestię normować inaczej i wcale bym się zdziwił
    gdyby przedsiębiorczy prezes zabezpieczył się w ten sposób, że mandat
    nie może wygasnąć, a jego odwołanie z funkcji jest niemożliwe przy
    obecnym układzie sił na zgromadzeniu wspólników.

    Piszesz jeszcze o konsekwencjach braku umocowania zarządu do pełnienia
    funkcji. Gdyby faktycznie okazało się, że zarząd nie ma mandatu to wtedy
    wchodzi w grę art. 39 KC.

    Tak sprawa się przedstawia z mojego punktu widzenia.

  • 5. Data: 2008-05-30 09:18:39
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 29 May 2008 22:15:11 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Tak na szybkiego, to plan jest taki. Zwołać walne zgromadzenie. Przy
    > głosowaniu nad absolutorium członek zarządu będzie musiał się wyłączyć.
    > No to znajoma ma 100%

    Pytanie jaką większością powoła nowego ;-)

    Częściowo odpowiedź na pytanie można znaleźć tu:

    http://tinyurl.com/5blpx6

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    czytej Lege Artis ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==