  • 1. Data: 2003-05-08 01:21:30
    Temat: ciąża a zwolnienie z pracy
    Od: "Piotr" <p...@o...pl>

    Witam!

    Mam pytanie do szanownych grupowiczów. Jestem zwalniana z pracy - mam 3
    miesiące wypowiedzenia. W trakcie okresu wypowiedzenia okazało się, że
    jestem w ciąży. Czy pracodawca nadal ma prawo mnie zwolnić?

    Dzięki za odpowiedź,
    Kasia

  • 2. Data: 2003-05-08 06:24:46
    Temat: Re: ciąża a zwolnienie z pracy
    Od: "Serwiz" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr" <p...@o...pl> napisał w wiadomości:
> [...]
    > miesiące wypowiedzenia. W trakcie okresu wypowiedzenia okazało się, że
    > jestem w ciąży. Czy pracodawca nadal ma prawo mnie zwolnić?

    Jeśli masz 3 miesięczne wypowiedzenie to podejrzewam że miałaś umowę na czas
    nieokreslony, więc od dnia poczęcia do dnia zakończenia urlopu
    macierzyńskiego pracodawca nie może cię zwolnić. Aby wypowiedzenie było
    bezskuteczne musisz dostarczyć zaświadczenie lekarskie informujące o ciąży.

    Pozdrowienia
    Serwiz

  • 3. Data: 2003-05-08 16:39:53
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 8 May 2003 03:21:30 +0200, "Piotr" <p...@o...pl>
    zakodował:
    > Jestem zwalniana z pracy - mam 3
    >miesiące wypowiedzenia. W trakcie okresu wypowiedzenia okazało się, że
    >jestem w ciąży. Czy pracodawca nadal ma prawo mnie zwolnić?

    Piotrze, to technicznie nie możliwe ;)

    Ale jeżeli nawet tak, to pracodawca nie może Cię zwolnić (oczywiście
    przy umowie o pracę).

    KP
    Art. 177. § 1. Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwi?zać umowy o
    pracę w okresie ci?ży, a także w okresie urlopu macierzyńskiego
    pracownicy, chyba że zachodz? przyczyny uzasadniaj?ce rozwi?zanie
    umowy bez wypowiedzenia z jej winy i reprezentuj?ca pracownicę
    zakładowa organizacja zwi?zkowa wyraziła zgodę na rozwi?zanie umowy.

    § 2. Przepisu § 1 nie stosuje się do pracownicy w okresie próbnym, nie
    przekraczaj?cym jednego miesi?ca.

    § 3. Umowa o pracę zawarta na czas okre?lony lub na czas wykonania
    okre?lonej pracy albo na okres próbny przekraczaj?cy jeden miesi?c,
    która uległaby rozwi?zaniu po upływie trzeciego miesi?ca ci?ży, ulega
    przedłużeniu do dnia porodu.

    § 31. Przepisu § 3 nie stosuje się do umowy o pracę na czas okre?lony
    zawartej w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej
    nieobecno?ci w pracy.

    § 4. Rozwi?zanie przez pracodawcę umowy o pracę za wypowiedzeniem w
    okresie ci?ży lub urlopu macierzyńskiego może nast?pić tylko w razie
    ogłoszenia upadło?ci lub likwidacji pracodawcy. Pracodawca jest
    obowi?zany uzgodnić z reprezentuj?c? pracownicę zakładow? organizacj?
    zwi?zkow? termin rozwi?zania umowy o pracę. W razie niemożno?ci
    zapewnienia w tym okresie innego zatrudnienia, pracownicy przysługuj?
    ?wiadczenia okre?lone w odrębnych przepisach. Okres pobierania tych
    ?wiadczeń wlicza się do okresu zatrudnienia, od którego zależ?
    uprawnienia pracownicze.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 4. Data: 2003-05-09 00:56:40
    Od: "Piotr" <p...@o...pl>

    Cześć Kaizen,

    Dzięki za odpowiedź. U mojego męża Piotra jest to rzeczywiście niemożliwe,
    ale u mnie tak. Mam jeszcze małe pytanko, czy jeśli wypowiedzenie nastąpiło
    przed zajściem w ciążę, tzn. w czasie 3 miesięcznego okresu wypowiedzenia,
    to czy nadal ten artykuł obowiązuje i pracodawca nie może rozwiązać umowy.

    Pozdr.
    Kasia

  • 5. Data: 2003-05-09 07:25:10
    Od: Anna Hajduk <a...@m...pl>

    zalezy w ktorym miesiacu ciazy bylas w trakcie zwalniania ... jesli w 3-im
    albo pozniejszym to nie ma prawa, jesli we wczesniejszym stadium, to ma
    prawo

    pozdr,
    Moon

    Piotr napisa?(a):

  • 6. Data: 2003-05-09 09:43:46
    Od: "sqrczak" <j...@w...pl>

    Anna Hajduk a...@m...pl napisał :

    > zalezy w ktorym miesiacu ciazy bylas w trakcie zwalniania ... jesli
    > 3-im albo pozniejszym to nie ma prawa, jesli we wczesniejszym
    > stadium, to ma prawo

    oki
    to jeszce pytanie - jesli ma 3 miesiace wypowiedzenia , to kiedy musi
    byc w trzecim miesiacu ?
    wtedy kiedy wypowiedzenie sie rozpoczyna ?

  • 7. Data: 2003-05-09 10:57:50
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    > Mam pytanie do szanownych grupowiczów. Jestem zwalniana z pracy - mam 3
    > miesiące wypowiedzenia. W trakcie okresu wypowiedzenia okazało się, że
    > jestem w ciąży. Czy pracodawca nadal ma prawo mnie zwolnić?

    Nie Kasiu. Nie ma prawa.
    1) I nie ma tu znaczenia, w którym jesteś miesiącu. Jeśli masz umowę na czas
    nieokreślony, to jesteś pod ochroną od samego początku ciąży (bo dotyczy Cię
    § 1 a NIE §3 artykułu 177 kp- ten artykuł w całości już Ci cytowano)
    2) I nie ma wcale znaczenia, kiedy zaszłaś w ciążę. Mogłaś w nią zajść
    również będąc już dawno na wypowiedzeniu. Wynika to z dotyczącego Cię art.
    177 § 1- umowa nie może Ci się bowiem w tym czasie rozwiązać z woli
    pracodawcy.
    Żeby nie było w tej sprawie wątpliwości, wypowiedział się na ten temat Sąd
    Najwyższy:

    wyrok Sądu Najwyższego z 29.03.2001 r. (OSNP 2003/1/11)

    Pracownica, która początkowo nie kwestionowała wypowiedzenia jej umowy o
    pracę, może żądać uznania tej czynności za bezskuteczną, gdy po dokonaniu
    wypowiedzenia okazało się, że jest w ciąży lub GDY W OKRESIE WYPOWIEDZENIA
    ZASZŁA W CIĄŻĘ.

    Pozdrawiam serdecznie,
    MArta

  • 8. Data: 2003-05-09 11:11:44
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Anna Hajduk" <a...@m...pl> napisal w wiadomosci
    > zalezy w ktorym miesiacu ciazy bylas w trakcie zwalniania ... jesli w 3-im
    > albo pozniejszym to nie ma prawa, jesli we wczesniejszym stadium, to ma
    > prawo

    Nieprawda.
    Skoro Kasia ma 3 miesiace wypowiedzenia, to znaczy, ze ma umowe na czas
    nieokreslony, czyli dotyczy jej §1 a NIE §3 artykulu 177 kp.
    Ochrona obejmuje ja od poczatku ciazy i nie ma znaczenia, w którym miesiacu
    jest, ani tym bardziej, w którym byla w trakcie zwalniania, wtedy mogla
    nawet wcale nie byc w ciazy. Liczy sie tylko, czy zanim umowa nie ulegla
    rozwiazaniu, co nastapi dopiero po skonczeniu sie okresu wypowiedzenia,
    Kasia zaszla w ciaze, a zaszla.

    Pozdrawiam,
    MArta

  • 9. Data: 2003-05-09 11:15:53
    Od: "Serwiz" <r...@g...pl>

    Użytkownik "sqrczak" <j...@w...pl> napisał w wiadomości:
    [...]
    > to jeszce pytanie - jesli ma 3 miesiace wypowiedzenia , to kiedy musi
    > byc w trzecim miesiacu ?
    > wtedy kiedy wypowiedzenie sie rozpoczyna ?

    Teraz to już ja jestem skołowany a mianowicie: czy kobieta będąca w okresie
    (np 3 miesięcznego) wypowiedzenia zajdzie w ciążę to wypowiedzenie jest
    nadal aktualne czy ulega unieważnienie z racji ciąży? W przypadku umowy na
    czas nieokreślony nie jest wymagane 3 miesięczne zaawansowanie ciąży by
    chroniły kobietę przepisy KP.

    Przepis KP Art.177.§1 nie zezwala na wypowiadanie oraz rozwiązywanie umów o
    pracę z kobietami będącymi w okresie ciąży, wiec moim zdaniem w przypadku o
    którym pisałem wypowiedzenie umowy staje się nieskuteczne, poniewaz po
    okresie wypowiedzenia nastepuje rozwiązanie umowy co w przypadku kobiet w
    ciąży jest niedopuszczalne. Wiem że sam sobie odpowiedziałem ale to są moje
    przemyślenia i nie wiem czy faktycznie dany przepis ma takie zastosowanie.

    Pozdrowienia
    Serwiz

  • 10. Data: 2003-05-09 15:29:23
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Serwiz" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    moje
    > przemyślenia i nie wiem czy faktycznie dany przepis ma takie zastosowanie.

    Wyciągnąłeś słuszny wniosek. Ten sam pogląd wyraził Sąd Najwyższy, w wyroku,
    który już w tym wątku zacytowałam :)
    Pozdrawiam,
    MArta