  • 1. Data: 2006-04-05 19:48:49
    Temat: bzdura administracyjna
    Od: "mieszkaniec" <...@p...pl>

    Spójrzmy na mapę administracyjną powiatu włocławskiego
    http://www.uwoj.bydgoszcz.pl/img/mapy/wloclawek.gif
    a szczególnie na tę małą kropkę na północy 'Lisek'
    http://www.powiat.wloclawski.pl/fotka.php?id=101
    to enklawa!! gminy Fabianki
    http://www.bip.fabianki.lo.pl
    "(sołectwo Lisek jest oddzielną enklawą, położoną ok. 2 km w linii
    prostej od granicy całej gminy i otoczone jest sołectwami gmin Lipno i
    Bobrowniki)"
    kto to wymyslił, jak to w ogóle może funkcjonować??
    Nie uważacie tego za bzdurę?

  • 2. Data: 2006-04-05 20:57:11
    Temat: Re: bzdura administracyjna
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    mieszkaniec [###...@p...pl.###] napisał:

    Ale takich rzeczy w kraju jest więcej. Proponuję zapoznanie się z
    obszarem gminy Chełmiec w województwie małopolskim, gdzie gmina jest w
    trzech kawałkach. Terytorialnych. Stało się tak, bowiem pobliski Nowy
    Sącz pochłaniał okoliczne miejscowości kosztem Chełmca w związku z
    poprzednią reformą (49 województw). No i Chełmiec obejmuje teren wokół
    Nowego Sącza, z jego wyłączeniem. Myślę, że i w tamtym wypadku pewnie
    jest to związane z jakimiś historycznymi zaszłościami.

  • 3. Data: 2006-04-05 23:12:51
    Od: "mieszkaniec" <...@p...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:e11avq$ccp$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > Nowego Sącza, z jego wyłączeniem. Myślę, że i w tamtym wypadku pewnie
    > jest to związane z jakimiś historycznymi zaszłościami.

    Faktycznie miejscowość Kunów "sterczy"
    http://www.chelmiec.sacz.pl/?id=527&location=f&msg=1
    tak samo jak w poprzednim przykładzie. Nie wiem dlaczego nie została
    wchłonięta przez Sącz.

  • 4. Data: 2006-04-06 17:26:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    mieszkaniec [###...@p...pl.###] napisał:

    > Faktycznie miejscowość Kunów "sterczy"
    > http://www.chelmiec.sacz.pl/?id=527&location=f&msg=1
    > tak samo jak w poprzednim przykładzie. Nie wiem dlaczego nie została
    > wchłonięta przez Sącz.

    Na mapce nie widać wszystkiego. Zajrzyj do atlasu samochodowego. Nie
    ma możliwości przykładowo przejechania z Chełmca do Wielopola inaczej,
    niż przez Nowy Sącz, bo po granicy północno wschodniej miejscowości
    Rdziostów i Marcinkowice płynie Dunajec i jedyny most w tej okolicy
    jest właśnie w Nowym Sączu. Zresztą w ogóle to są góry i układ
    komunikacyjny jest taki, że drogi niejako splotem wychodzą z Nowego
    Sącza. Tak więc z Wielogłów do Naściszowej przykładowo też się jeździ
    przez Sącz, tak samo jak z Naściszowej do Piątkowej. Ale tam
    przynajmniej jakby się ktoś uparł, to może przejechać polnymi drogami.
    reasumując, to biorąc pod uwagę uwarunkowania drogowe gmina Chełmiec
    składa się z 5 kawałków, do których dojeżdża się z Nowego Sącza.

    Taka, a nie inna sytuacja jest wynikiem reformy z 1975 roku bodajże
    (49 województw). Zgodnie z tą reformą na miasta wojewódzkie wyznaczano
    miejscowości o bodajże większej, niż 50 tyś. mieszkańców. Sącz tyle
    nie miał, ale żadne inne miasto regionu tyle nie miało (w grę
    wchodziła Limanowa i Nowy Targ). No to podłączano okoliczne wsie.
    Skutki można obserwować do dziś. Wjeżdżając od strony Piątkowej do
    Nowego Sącza (kierunek Grybów) napotyka się granicę miasta tak na oko
    z 4-5 kilometrów przed zabudową. Dopiero teraz po 30 latach tam
    zaczynają wzdłuż drogi powstawać domy, a i to na pierwszym kilometrze
    jest słownie 1, a na kolejnym może kolejnych 10. Podobnie sytuacja
    wygląda od strony Kunowa, gdzie do zabudowań tak na oko jest 2-3
    kilometry przez zagajnik. Na tej mapce tego nie ma. Od strony innej
    sąsiedniej gminy - Nawojowej (od strony południowej) - dołączono
    również tzw. Małą Porębę, na terenie której do dziś zabudowa jest
    luźniejsza, niż w niejednej wsi. Taka ciekawostka.

  • 5. Data: 2006-04-06 19:08:18
    Od: "mieszkaniec" <...@p...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:e13j0m$ero$1@inews.gazeta.pl...
    > Taka, a nie inna sytuacja jest wynikiem reformy z 1975 roku bodajże
    > (49 województw). Zgodnie z tą reformą na miasta wojewódzkie wyznaczano
    > miejscowości o bodajże większej, niż 50 tyś. mieszkańców.

    Rzeczywiście ciekawe, ale jak już wchłaniano, to można było zrobić tak,
    żeby cała gmina stała się dzielnicą miasta, a nie dziwnie szatkować, tak
    jak to opisałeś.
    Z ciekawostek, to nie zawsze największe miasto w regionie było stolicą
    województwa z podziału 1975, Stalowa Wola była większa od Tarnobrzegu

  • 6. Data: 2006-04-06 19:21:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    mieszkaniec [###...@p...pl.###] napisał:

> [...]
    tak,
    > żeby cała gmina stała się dzielnicą miasta, a nie dziwnie szatkować,

    Nie dało. To są góry Kolego! Specyfka terenu.

  • 7. Data: 2006-04-06 22:47:01
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > tak,
    > tak
    >
    > Nie dało. To są góry Kolego! Specyfka terenu.

    No ale co mają góry do przynależności terenu do tej czy innej gminy?

    p. m.

  • 8. Data: 2006-04-06 23:47:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    mvoicem [###m...@g...com.###] napisał:

    > No ale co mają góry do przynależności terenu do tej czy innej gminy?

    Na nizinach przeważnie jest tak, że każda miejscowość jest połączona z
    każdą sąsiednią lepszą lub gorszą drogą. Mamy układ przykładowo taki
    (literki, to miejscowości):

    A---------B
    / \ / \
    / \ / \
    / \ / \
    / \ / \
    C---------D--------E
    \ / \ /
    \ / \ /
    \ / \ /
    \ / \ /
    F---------G

    Zakładając, że w C i E mamy siedziby gmin miejscowości pozostałe bez
    problemu w zasadzie mogą należeć do którejkolwiek z tych gmin. Niby A
    ma bliżej do C, ale jak komuś przypasuje E, to w sumie wielkiego
    protestu z tego nie będzie.

    W górach sprawa się komplikuje, bo drogi bywają prowadzone zgodnie z
    konfiguracją terenu. Mamy przykładowo coś takiego:

    A---------B
    /
    /
    /
    /
    C---------D--------E
    \ /
    \ /
    \ /
    \ /
    F---------G

    No i teraz Przynależność D, F i G jest z grubsza obojętna, ale próba
    przyporządkowania B do w sumie bliższej przecież gminy E spowoduje
    protesty, bo mieszkańcy musieli by jeździć tam trasą B - A - C - D - E
    a to dwa razy dalej.

    I byś mi nie mówił, że teoretyzuję, to pierwszy z brzegu przykład jaki
    mi przychodzi do głowy: z miejscowości Podbukowiec gm. Piwniczna do
    Piwnicznej jest około 4-5 km. Do Szczawnicy, która jest również gminą
    jest również gdzieś 3-4 kilometrów i możesz to rowerem przejechać w
    kilkanaście minut, no może kilkadziesiąt, bo kawałek do Jaworek
    jedziesz ścieżkami. Ale samochodem do Szczawnicy jest około 90 km, bo
    musisz jechać przez Stary Sącz. Z tego też powodu Podbukowiec należy
    do gminy Piwniczna, choć teoretycznie jest bliżej Szczawnicy. Spróbuj
    go przyporządkować do Szczawnicy, a górale powykopują z ogródków
    ciupagi :-)

    Teraz rozumiesz co mają do tego góry?

  • 9. Data: 2006-04-07 07:00:35
    Od: "mieszkaniec" <...@p...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:e149j8$k33$1@nemesis.news.tpi.pl...

    Ciekawe rysunki, ale chcesz mi powiedzieć, że z tego Kunowa jest bliżej
    górami do Chełmca, niż do Sącza, który przecież go całego otacza?!

  • 10. Data: 2006-04-07 19:47:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    mieszkaniec [###...@p...pl.###] napisał:
> [...]
    bliżej
    > górami do Chełmca, niż do Sącza, który przecież go całego otacza?!

    Nie. Nawet drogi tak nie ma i muszą przez centrum Nowego Sącza
    jeździć. Kunów jest akurat skutkiem wyłączenia z Gm. Chełmiec i
    przyłączenia do Nowego Sącza południowej części miejscowości Piątkowa.

    Natomiast rysunki były ogólnie poglądowe i odnosiły się do skutków
    terenu górzystego na przyporządkowanie miejscowości do Gmin. Jeśli
    chodzi o Kunów, to najrozsądniej akurat było by go przyłączyć do Gminy
    Kamionka Wielka, która to miejscowość gminna z tą miejscowością
    graniczy.