  • 1. Data: 2005-12-06 20:04:21
    Temat: art. 286 §1 kk, czy Policja ma obowiązek pobrać odciski palców?
    Od: "Iwona Drogowska" <y...@g...pl>

    Mój znajomy jest podejrzany o przęstępstwo z art. 286 §1 kk. Policja upiera
    się, aby pobrać jego odciski palców, sfotografować i umieścić w kartotece.
    Wiem, że Policja ma do tego prawo, ale czy zastosowanie takiego środka jest
    obowiązkowe? Zgłasza się na każde wezwanie, jest osobą o nieposzlakowanej
    opinii, niekaraną wcześniej. Art. 74 par. 2 pkt 1 kpk stwierdza, że od
    podejrzanego wprawdzie wolno pobrać odciski palców itp., ale nigdzie, w całym
    kpk nie ma sformułowania, że czynności te są obligatoryjne. Na jakiej
    podstawie Policja dopuszcza zastosowanie tego środka? Znajomy nie przyznał się
    do winy i odmówił składania wyjaśnień.

  • 2. Data: 2005-12-06 22:25:13
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "Iwona Drogowska" <y...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    ale nigdzie, w całym
    > kpk nie ma sformułowania, że czynności te są obligatoryjne.

    Ale skoro Policja ma prawo pobrac odciski, to ma prawo - i korzysta z niego,
    nie tlumaczac sie po co. Niestety. Pobieraja nawet od nietrzezwych
    kierowcow.

    Pozdrawiam
    SDD
    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2005-12-06 23:08:11
    Temat: Re: art. 286 §1 kk, czy Policja ma obowiązek pobrać odciski palc
    Od: " jb" <j...@N...gazeta.pl>

    Art. 20 ustawy o Policji.

  • 4. Data: 2005-12-06 23:44:15
    Od: "Norbert" <a...@w...gazeta.pl>

    Swoja droga odciski to archaizm, malo zreszta dokladny jak sie okazuje. Mimo
    wszystko lepiej ciac nic DNA i robic jakies bazy z tym.

    --
    Pozdrawiam Norbert :-)

  • 5. Data: 2005-12-06 23:57:25
    Od: "Iwona Drogowska" <y...@N...gazeta.pl>

    > Ale skoro Policja ma prawo pobrac odciski, to ma prawo - i korzysta z niego,
    > nie tlumaczac sie po co. Niestety. Pobieraja nawet od nietrzezwych
    > kierowcow.

    Żyjemy w wolnym demokratycznym państwie i policja również ma przepisy do
    których powinna się stosować. Np. istnieje Rozporządzenie Ministra
    Sprawiedliwości z 9 stycznia 1999 roku; Dz..U. z 2&0.1.1999 r. nr 7, póz. 63 w
    sprawie szczegółowych warunków i sposobu dokonywania badań oskarżonego i
    podejrzanego, które określa sytuacje w jakich można zastosować takie środki.
    Interesują mnie kompetentne wypowiedzi osób zorientowanych w temacie.

  • 6. Data: 2005-12-07 00:25:33
    Od: "Iwona Drogowska" <y...@N...gazeta.pl>

    > Art. 20 ustawy o Policji.

    Art. 20 ust. 2
    "Policja może pobierać, gromadzić i wykorzystywać w celach wykrywczych i
    identyfikacyjnych odciski linii papilarnych zdjęcia oraz inne dane o osobach
    podojrzanych o popełnienie przestępstw umyślnych, ściganych z oskarżenia
    publicznego, a także o osobach o nie ustalonej tożsamości lub usiłujących
    ukryć swoją tożsamość."

    Właśnie w celach wykrywczych i identyfikacyjnych. Jednak w tym wypadku
    tożsamość podejrzanego nie budzi wątpliwości.

  • 7. Data: 2005-12-07 16:32:02
    Od: "Zbig.T" <t...@i...pl>

    Użytkownik "Norbert" <a...@w...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:dn57od$7v0$1@inews.gazeta.pl...
    > Swoja droga odciski to archaizm, malo zreszta dokladny jak sie
    > okazuje. Mimo wszystko lepiej ciac nic DNA i robic jakies bazy z tym.
    Pozdrawiam Norbert :-)

    A mógłbyś rozszerzyć wątek tego "archaizmu" i co takiego się okazało,
    że jest mało dokładny. Wydaje mi się, że póki co, to ślady linii
    papilarnych i identyfikacja osób dokonana na ich podstawie jest nie do
    podważenia. Chyba, że masz na myśli zasadę "jak cie złapią za rękę, mów
    że to nie twoja ręka". Pzdr.

  • 8. Data: 2005-12-07 16:57:33
    Od: "Norbert" <a...@w...gazeta.pl>

    > A mógłbyś rozszerzyć wątek tego "archaizmu"

    http://www.google.pl/search?hl=pl&q=fingerprints+mis
    takes&spell=1

    Dlatego to jest archaizm. Po drugie nie zawsze da sie je znalezc na miejscu
    zbrodni.

    --
    Pozdrawiam Norbert :-)

  • 9. Data: 2005-12-08 15:27:15
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

    > Dlatego to jest archaizm.

    Troche herezje glosisz, moim zdaniem. Bledy w badaniach linii papilarnych w
    wiekszosci wypadkow wynikaja tylko i wylacznie z bledu ludzkiego. Wiekszosc
    tych bledow da sie skorygowac powtornym badaniem materialu dowodowego.
    Pozostale bledy mozna liczyc w promilach ogolu - w takich wypadkach
    ratunkiem dla niesprawiedliwie skazanego pozostaje jeszcze badanie DNA. No
    chyba, ze to ten jeden przypadek na X milionow, w ktorym linie papilarne
    dwojga ludzi sa niemal identyczne, ale w tej sytuacji tez mozna sie ratowac
    analiza mikrouszkodzen itd... Poczytaj troche na temat daktyloskopii, to
    przekonasz sie, ze nie jest to taka zla metoda, jak sadzisz.

    Pozdrawiam,

    Tiger

  • 10. Data: 2005-12-08 20:23:50
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

> [...]
    >
    > Właśnie w celach wykrywczych i identyfikacyjnych. Jednak w tym wypadku
    > tożsamość podejrzanego nie budzi wątpliwości.

    W czym problem ? Pisze przeciez ze w celach wykrywczych i identyfikacyjnych
    albo ("a takze") o osobach o nieustalonej tozsamosci (...) Czyli nie ma tu
    koniunkcji, lecz alternatywa. Nie kazda osoba o nieustalonej tozsamosci musi
    byc osoba podejrzana i na odwrot.

    Zwracam uwage na fakt, ze nie ma tu mowy o "podejrzanym" lecz o "osobie
    podejrzanej" z wszelkimi tego konsekwencjami z kpk.

    Cezar