  • 1. Data: 2011-01-11 23:50:08
    Temat: alkohol na kredyt - orzecznictwo
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Witam,

    czy koledzy i koleżanki mogliby pomóc i sprawdzić w swoich bazach
    prawniczych, czy mają dostępne jakieś orzeczenia do art. 15 ustawy o
    wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi -

    - chodzi mi przede wszystkim o orzeczenia dotyczące zakazu sprzedaży
    alkoholu na kredyt.

    Czy takie zagadnienia występują w praktyce? Co sądy twierdzą o tym co to
    jest kredyt, w rozumieniu tej ustawy? Czy płatność kartą kredytową to
    jest sprzedaż na kredyt? itp. itd.

    Jeśli nie ma żadnych orzeczeń w bazie, to też poproszę o informację ;)

    --
    Liwiusz

  • 2. Data: 2011-01-12 00:01:42
    Temat: Re: alkohol na kredyt - orzecznictwo
    Od: Paul <e...@e...com>

    > jest kredyt, w rozumieniu tej ustawy? Czy płatność kartą kredytową to
    > jest sprzedaż na kredyt? itp. itd.

    Jako sprzedawca nie jesteś w stanie odróżnić karty kredytowej od innych
    kart.

  • 3. Data: 2011-01-12 00:04:09
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-01-12 01:01, Paul pisze:

    > Jako sprzedawca nie jesteś w stanie odróżnić karty kredytowej od innych
    > kart.

    Bardziej mnie interesuje zagadnienie jak mam rozumieć użyte w ustawie
    słowo "kredyt", które wszak z definicji tyczy się tylko banków (a tym
    samym sklep monopolowy na żaden kredyt niczego sprzedawać nie może).

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2011-01-12 00:08:11
    Od: Paul <e...@e...com>

    W dniu 2011-01-12 01:04, Liwiusz pisze:

    > Bardziej mnie interesuje zagadnienie jak mam rozumieć użyte w ustawie
    > słowo "kredyt", które wszak z definicji tyczy się tylko banków (a tym
    > samym sklep monopolowy na żaden kredyt niczego sprzedawać nie może).

    Płatność kartą kredytową nie jest sprzedażą na kredyt.
    To bank udziela kredytu.
    Tak samo jak mogę wziąć kredyt gotówkowy i się upić za te pieniądze.
    Pomijając to, i tak nie byłbyś w stanie odróżnić karty kredytowej od
    innych kart, więc musiałbyś odmawiać płatności jakimikolwiek kartami.

    Tyle jeśli chodzi o karty kredytowe, co do reszty to się nie wypowiadam,
    bo się nie znam.

  • 5. Data: 2011-01-12 00:11:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/11/2011 6:04 PM, Liwiusz wrote:

    > Bardziej mnie interesuje zagadnienie jak mam rozumieć użyte w ustawie
    > słowo "kredyt", które wszak z definicji tyczy się tylko banków (a tym
    > samym sklep monopolowy na żaden kredyt niczego sprzedawać nie może).

    ze to sprzedawca udziela kredytu kupującemu.

  • 6. Data: 2011-01-12 00:11:56
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/11/2011 6:08 PM, Paul wrote:
    > Pomijając to, i tak nie byłbyś w stanie odróżnić karty kredytowej od
    > innych kart, więc musiałbyś odmawiać płatności jakimikolwiek kartami.

    jestes.

  • 7. Data: 2011-01-12 00:12:15
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-01-12 01:08, Paul pisze:

    > Płatność kartą kredytową nie jest sprzedażą na kredyt.
    > To bank udziela kredytu.

    Czyli:

    nie mogę przyjść do sklepu i kupić alkohol na kredyt,

    ale mogę wziąć kolegę Zenka, który zobowiąże się zapłacić za mój alkohol
    za X dni, a ja mu oddam za 100dni (bo tak działa karta kredytowa)

    ?

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2011-01-12 00:13:10
    Od: Paul <e...@e...com>

    W dniu 2011-01-12 01:11, witek pisze:

    > jestes.

    To bardzo ciekawe co mówisz. Jakbyś mnie jeszcze oświecił w jaki sposób
    to byłoby super.

  • 9. Data: 2011-01-12 00:13:46
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > ze to sprzedawca udziela kredytu kupującemu.

    Raczej nie, ponieważ kredyt to pojęcie zarezerwowane tylko dla
    instytucji bankowej.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2011-01-12 00:16:28
    Od: Paul <e...@e...com>

    W dniu 2011-01-12 01:12, Liwiusz pisze:

> [...]
    >
    > ale mogę wziąć kolegę Zenka, który zobowiąże się zapłacić za mój alkohol
    > za X dni, a ja mu oddam za 100dni (bo tak działa karta kredytowa)

    Tak nie działają karty kredytowe.
    To, że pieniądze masz dopiero po paru dniach, to jest Twoja umowa z
    dostawcą terminala i kupującego to nie obchodzi.