  • 1. Data: 2011-01-11 19:19:57
    Temat: Student >26 lat i NFZ
    Od: "Rev" <r...@o...pl>

    Hej,
    Jestem studentem niepublicznej szkoły wyższej, który ukończył 26 lat (w
    marcu ubiegłego roku) i zwyczajnie nie wiedział, że obowiązek zgłoszenia do
    NFZ jeśli chodzi o ubezpieczenie zdrowotne jest obowiązkowe. Zgłosiłem już
    "dobrowolna chęć" ubezpieczenia się poprzez uczelnię, ale nie uzyskałem
    wystarczających informacji (bądź są sprzeczne bądź niepełne z tym, co czytam
    w internecie).

    1. "Ubezpieczenie to dobrowolna chęć uczelni" - rozumiem, ale kto wtedy
    płaci?
    2. "Osoba ubezpieczająca się dobrowolnie a posiadająca przerwę w
    ubezpieczeniu zdrowotnym jest zobligowana do uiszczenia jednorazowej opłaty
    za okres nieskładkowy" - no tak, ale gdzie indziej czytam, że taka sytuacja
    zaistnieje wtedy, gdy rezygnuję z komercyjnego ubezpieczenia.

    Dodatkowe informacje:
    Pobieram jedynie zarobki z tytułu umowy o dzieło.

    Ktoś podpowie?

    --
    Zdrowia,
    Rev

  • 2. Data: 2011-01-11 19:38:08
    Temat: Re: Student >26 lat i NFZ
    Od: Rysio <o...@p...pl>

    W dniu 2011-01-11 20:19, Rev pisze:
> [...]
    >
    > Dodatkowe informacje:
    > Pobieram jedynie zarobki z tytułu umowy o dzieło.

    Moze cie ubezpieczyc ktos z rodziny.

  • 3. Data: 2011-01-11 19:59:15
    Od: "Rev" <r...@o...pl>

    Rysio wrote:

    > Moze cie ubezpieczyc ktos z rodziny.

    Nawet wtedy? Coś mi nie pasuje.

    "Obowiązek zgłoszenia młodego człowieka do ubezpieczenia mają także rodzica,
    ale pod warunkiem, że student nie posiada umowy o pracę ani własnej
    działalności gospodarczej i do tego nie przekroczył 26. roku życia"
    http://www.ubezpieczenie.com.pl/ubezpieczenie_zdrowo
    tne_studenta/66,1076.html

    Powiedzmy, że moi rodzice są już na emeryturze (bądź rychło zbliżają się do
    niego). Jak to stawia mnie w takiej sytuacji?

    --
    Pozdrawiam,
    Rev

  • 4. Data: 2011-01-12 09:08:28
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    On 11 Sty, 20:19, "Rev" <r...@o...pl> wrote:
> [...]
    > wystarczaj cych informacji (b d s sprzeczne b d niepe ne z tym, co czytam
    > w internecie).
    >
    > 1. "Ubezpieczenie to dobrowolna ch uczelni" - rozumiem, ale kto wtedy
    > p aci?
    > 2. "Osoba ubezpieczaj ca si dobrowolnie a posiadaj ca przerw w
    > ubezpieczeniu zdrowotnym jest zobligowana do uiszczenia jednorazowej op aty
    > za okres niesk adkowy" - no tak, ale gdzie indziej czytam, e taka sytuacja
    > zaistnieje wtedy, gdy rezygnuj z komercyjnego ubezpieczenia.
    >
    > Dodatkowe informacje:
    > Pobieram jedynie zarobki z tytu u umowy o dzie o.

    nie komplikuj...
    ukończyłeś 26 lat ucząc się - nie podlegasz pod ubezpieczenie
    rodziców, możesz ubezpieczyć się sam, udając się do NFZ i podpisując
    umowę o dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne (trochę ponad 300 PLN
    miesięcznie), możesz formę zarobkowania zmienić na taką, która rodzi
    obowiązek ubezpieczenia (etat, działalność, umowa-zlecenie), możesz
    ożenić się z kobietą pracującą (lub ubezpieczoną dobrowolnie) i
    podlegać pod jej ubezpieczenie...
    uczelnia i fakt pobierania nauki nie ma w twoim przypadku znaczenia i
    nie może być stroną ani pośrednikiem w ubezpieczeniu
    BTW jeśli długo byłeś nieubezpieczony, to przy dobrowolnym w NFZ
    będziesz musiał zapłacić jednorazową opłatę... możesz postulować o jej
    obniżenie lub zniesienie, fakt innego obowiązku ubezpieczenia na jakiś
    czas (patrz wyżej) pozwoli ci tego uniknąć

    pozdrawiam
    s_13

  • 5. Data: 2011-01-12 10:59:52
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 12.01.2011 10:08, s_13 pisze:
> [...]
    > obowiązek ubezpieczenia (etat, działalność, umowa-zlecenie), możesz
    > ożenić się z kobietą pracującą (lub ubezpieczoną dobrowolnie) i

    Może też zarejestrować się jako bezrobotny.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

    Słowo ciałem się stało i zamieszkało wśród nas, i ujrzeliśmy chwałę Jego
    (J 1,14)

  • 6. Data: 2011-01-12 15:33:48
    Od: " " <k...@W...gazeta.pl>

    s_13 <s...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > podlega=E6 pod jej ubezpieczenie...
    > uczelnia i fakt pobierania nauki nie ma w twoim przypadku znaczenia i
    > nie mo=BFe by=E6 stron=B1 ani po=B6rednikiem w ubezpieczeniu
    > BTW je=B6li d=B3ugo by=B3e=B6 nieubezpieczony, to przy dobrowolnym w NFZ
    > b=EAdziesz musia=B3 zap=B3aci=E6 jednorazow=B1 op=B3at=EA... mo=BFesz postu=
    > lowa=E6 o jej
    > obni=BFenie lub zniesienie, fakt innego obowi=B1zku ubezpieczenia na jaki=
    > =B6
    > czas (patrz wy=BFej) pozwoli ci tego unikn=B1=E6

    Studenta, który już ukończył 26. rok życia albo po prostu nie podlega
    ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu, do ubezpieczenia zgłasza uczelnia,
    przy czym musi on sam o to wystąpić składając jednocześnie oświadczenie
    potwierdzające nie-podleganie ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu;
    sytuacja taka dotyczy wszystkich typów uczelni i trybów studiowania, czyli
    także np. uczelni prywatnych, studiów zaocznych itp.
    [źródło:internet, za ustawą o świadczeniach zdrowotnych finansowanych z budżetu]

    Mat.