  • 1. Data: 2003-12-01 22:43:58
    Temat: akcyza na używane samochody po wejściu do UE
    Od: "Doktor L" <doktorlubicz[:-)]@op.pl>

    Witam,

    Usłyszałem w TV wypowiedź urzędnika z ministerstwa finansów, który
    twierdził, że po wejściu Polski do unii będzie utrzymana akcyza na używane
    samochody (kalkulator akcyzowy
    http://www.mf.gov.pl/sluzba_celna/kalkulator/index.p
    hp?dzial=556&id=30329)
    sprowadzane z zarówno z, jak i spoza terenu UE. Na stronie
    http://pytania.ukie.gov.pl prowadzonej przez Urząd Komitetu Integracji
    Europejskiej przeczytałem, że Polska będzie jedynym krajem w UE pobierającym
    akcyzę od sprowadzanych samochodów. Jednak moim zdaniem jest to sprzeczne z
    traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską. Art. 93 (ex 99) TWE, który
    wprowadza zakaz stosowania pośredniego opodatkowania jako środka
    bezpośrednio lub pośrednio dyskryminującego towary z innych państw
    członkowskich. Mogła się o tym przekonać Dania przeciw, której 11 grudnia
    1990 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości wydał orzeczenie (sygn. C-47/88)
    z którego wynika, że pobieranie podatku przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym
    samochodu używanego jest sprzeczne z zasadą zakazu dyskryminacji jeżeli taki
    podatek nie jest pobierany przy sprzedaży krajowej samochodu. Kto i w jaki
    sposób bedzie mógł zaskarżyć praktyki polskich władz podatkowych do
    Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości?

    Pozdrawiam,
    DL