  • 1. Data: 2005-04-09 09:14:46
    Temat: Zwrot zakupionego / zmodyfikowanego urzadzenia
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    Przyjmijmy ze pewien misio zakupil ode mnie za okazyjna cene
    nagrywarke DVD, za posrednictwem serwisu Allegro. Wplacil pieniazki,
    towar solidnie zapakowany zostal do niego wyslany. Mija mniej/wiecej
    tydzien. Kupujacy odzywa sie, ze naped jest widziany przez komputer
    i system ale absolutnie nie dziala i nie czyta zadnych plyt,
    nie tylko u niego ale i w innych komputerach. Umawiamy sie wiec
    na to, ze podesle mi go abym zweryfikowal jego slowa. Gosc odsyla
    mi naped, ktory faktycznie nie reaguje na fakt wlozenia mu plyty
    w zaden sposob, ale... przypadkowo sprawdzam, ze firmware urzadzenia
    rozni sie od ostatnio przeze mnie wgrywanego. Zamiast wersji 2.0
    jest wersja 1.0, ktorej wgranie po zainstalowaniu wersji 2.0 moglo
    na stale uniemozliwic odczytywanie plytek. Upgrade do wersji 2.0 nie
    jest juz mozliwy i w sumie calosc nadaje sie na smietnik.

    Mniejsza o to, ze napisze czlowiekowi zeby nie gral ze mna w zabe,
    przypuscmy jednak ze bedzie na tyle bezczelny ze zalozy mi o to sprawe.
    Sprzet oczywiscie zamierzam mu odeslac w takm stanie w jakim do mnie
    przyszedl.

    I teraz clue calego problemu, ktory chcialem naswietlic ta historyjka.
    W jaki sposob, mozna dochodzic swoich racji, bedac po obu stronach
    barykady w wypadku, gdy przedmiotem sporu jest sprzet z niewlasciwa
    wersja oprogramowania. O ile przed ingerencja mechaniczna chroni
    zazwyczaj naklejka/plomba gwarancyjna, dostepu do pamieci EEPROM/FLash
    raczej nic nie chroni, a informacji o wersji BIOSu czy Firmware'u nie
    zamieszcza sie ani w instrukcji, ani w karcie gwarancyjnej.

    Biorac pod uwage ze niedlugo bedzie mozna sobie wgrac bezprzewodowo
    nowa wersje softu do tostera albo suszarki, to czy dokonywanie takich
    operacji przez nieodpowiedzialnych uzytkownikow moze niesc za soba
    lawine zwrotow? W sumie jedyna droga ekspertyzy i to zapewne wcale
    nie tania to zbadanie lub odczytanie historii zapisow
    w pamieci urzadzenia.

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 2. Data: 2005-04-09 13:36:02
    Od: BartekK <s...@h...art.pl>

    rezist.com napisał(a):
    (ciach)
    ale co z urzadzeniami do ktorych wrecz NALEZY wgrac nowsze firmware? np
    plyty glowne itp, poto producent wypuszcza nowsze biosy, bo plyta lepiej
    dzialala. Wiec jak w ciagu "zycia" sprzetu pojawi sie nowszy bios,
    uzytkownik go wgra, a po jakims czasie sprzet padnie (bo wszystko moze
    pasc, to tylko sprawa prawdopodobienstwa), to nie uznac mu gwarancji?
    choc postapil zgodnie z zaleceniem producenta sprzet, by uaktualniac
    bios/firmware jesli nowszy jest dostepny ?

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    | s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098
    173

  • 3. Data: 2005-04-09 13:41:13
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    > ale co z urzadzeniami do ktorych wrecz NALEZY wgrac nowsze firmware? np
    > plyty glowne itp, poto producent wypuszcza nowsze biosy, bo plyta lepiej
    > dzialala.

    zasadniczo, to czesto producenci odradzaja upgradowanie
    jesli wszystko dziala bezproblemowo. upgrade'y sa zazwyczaj
    przeznaczone dla osob ktorym sprzet nie chce poprawnie funkcjonowac
    z okreslonym sprzetem.

> [...]
    > choc postapil zgodnie z zaleceniem producenta sprzet, by uaktualniac
    > bios/firmware jesli nowszy jest dostepny ?

    trzeba rozdzielic zalecenia producenta od zalecen sprzedawcy.
    tylko czy sprzedawca, moze zalozyc ze sprzetu NIE WOLNO upgradowac
    na poziomie oprogramowania? :)

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 4. Data: 2005-04-09 15:18:02
    Od: BartekK <s...@h...art.pl>

    rezist.com napisał(a):
    > trzeba rozdzielic zalecenia producenta od zalecen sprzedawcy.
    > tylko czy sprzedawca, moze zalozyc ze sprzetu NIE WOLNO upgradowac
    > na poziomie oprogramowania? :)
    no ale to mozna by pojsc duzo glebiej w paranoje, np i nie przyjac do
    serwisu komputera "poniewaz ma pozmieniane cos w oprogramowaniu" bo byl
    sprzedany z windowsem, a klijent przynosi z linuksem... czyli sam
    zepsul, bo zmienial.

  • 5. Data: 2005-04-09 17:11:11
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    > sprzedany z windowsem, a klijent przynosi z linuksem... czyli sam
    > zepsul, bo zmienial.

    ale oprogramowanie typu OS nie powoduje awarii komponentow zazwyczaj :)

    tak czy inaczej, nieumiejetna zabawa we flashowanie moze skonczyc sie
    tak jak opisalem, no i co wtedy poczac? :)

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 6. Data: 2005-04-09 17:22:22
    Od: Dariusz Sznajder <d...@b...tu.kielce.pl>

    W artykule <d392be$1kir$1@sparrow.axelspringer.com.pl>
    rezist.com napisał(a):
    > ale oprogramowanie typu OS nie powoduje awarii komponentow zazwyczaj :)
    Zdziwił byś się.
    Kiedyś jeden z większych dystrybutorów Linuxa - Mandrake - wypuścił wersje
    kasującą firmware w CD romach LG :)

    --
    Dariusz Sznajder
    DSZ1-RIPE

  • 7. Data: 2005-04-09 17:27:57
    Od: Dariusz Sznajder <d...@b...tu.kielce.pl>

    W artykule <d386e5$1658$1@sparrow.axelspringer.com.pl>
    rezist.com napisał(a):
    > operacji przez nieodpowiedzialnych uzytkownikow moze niesc za soba
    > lawine zwrotow? W sumie jedyna droga ekspertyzy i to zapewne wcale
    Zważywszy, że serwis producenta zapewne ma urządzenia, żeby wgrać
    właściwa wersje firmware nawet jeśli użytkownik ja zepsuł, to
    przypuszczam, że większość firm dla świetego spokoju (albo jak wolisz:
    dobrej opini na rynku) to robi, najwyżej z uwagą, że był to raz ostatni.

    > nie tania to zbadanie lub odczytanie historii zapisow
    > w pamieci urzadzenia.
    Watpie, żeby taka była. Że niby każdy toster ma działający zegar czasu
    rzeczywistego synchronizowany radiowo z jakimś atomowym i da się
    udowodnić które zmiany były po sprzedaży? ;>

    --
    Dariusz Sznajder
    DSZ1-RIPE

  • 8. Data: 2005-04-09 20:49:03
    Od: BartekK <s...@h...art.pl>

    Dariusz Sznajder napisał(a):
    > Kiedyś jeden z większych dystrybutorów Linuxa - Mandrake - wypuścił wersje
    > kasującą firmware w CD romach LG :)
    ale blad byl po stronie LG - po prostu uzyli w czytniku CD-rom komendy
    ATAPI uzywanej w nagrywarkach itp "flush_cache" czy cos w tym stylu, i
    komenda zupelnie niegrozna i calkiem pozyteczna zostala uzyta przez LG
    do kasowania firware.