    From: hmm <h...@1...0.0.1>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Zwrot w zwyklym sklepie - dlugie
    Date: Wed, 02 Mar 2005 23:12:40 +0100

    Witam,
    mam nastepujacy problem: dwa dni temu zakupilem klawiature w sklepie
    komputerowym. Nie byl to zakup ani poza lokalem, ani poprzez internet,
    tylko w zwyczajnym sklepie. Normalne, ze klawiatury nie sprawdze w sklepie
    na swoim komputerze. Przynioslem ja do domu - jest sprawna...prawie. Nie
    dziala jeden przycisk multimedialny..Niby nic wielkiego, ale gdy cos
    kupuje, to chce miec w pelni sprawny produkt. Jest jeszcze jeden aspekt
    sprawy, uzywam alternatywnego systemu operacyjnego - Linux. Pod Windowsem
    (do ktorego to oficjalnie sterowniki posiada urzadzenie) przycisk ow
    dziala. Tak wiec klawiatura niby jest sprawna. Jednakze, pod Linuxem
    wszystkie inne dzialaja, poza tym jednym. Model ten jest wspierany przez
    darmowe oprogramowanie dostepne w mojej dystrybucji i dzialac powinien. Co
    do tego zreszta sie upewnilem przed zakupem. Z jakiegos jednak powodu nie
    dziala, wiec jest to dla mnie bubel. Zdaje sobie jednak sprawe, z tego, ze
    wszystko zalezy tu od punktu widzenia.

    Postanowilem jednak pojsc z klawiatura do sklepu. Kulturalnie naswietlilem
    sprawe. Pan zgodzil sie, owszem, na wymiane egzemplarza na cos w podobnej
    cenie, jednak w ofercie nie dysponowal niczym o zblizonych parametrach. Na
    pytanie o zwrot gotowki, oczywiscie otrzymalem odpowiedz, ze takich rzeczy
    u nas sie nie praktykuje. Chetnie wymienilbym produkt na w pelni sprawny,
    jednak nie moge, gdy nie ma na stanie zadnego modelu, ktory by mnie
    interesowal (i o ktorym wiedzialbym, ze dziala bezproblemowo pod moim
    systemem). Do reklamacji chyba nie bardzo mam podstawe, gdyz pod Windowsem
    ow przycisk jest sprawny. Czy w takim wypadku nie mam prawa do zwrotu
    przedmiotu i otrzymania gotowki? Znalazlem, w sieci dwie wzmianki, ktore
    moglby ewentualnie wiazac sie z moim przypadkiem:

    pierwszy pochodzi z jakichs grup:
    "...paragraf 20, który wzmacnia pozycję konsumenta- na mocy art. 560
    par. 1 Kc, zdanie drugie: "kupujący nie może od umowy odstąpić,
    jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz na wolną od wad albo
    niezwłocznie wady usunie" [ "niezwłocznie usunie" oznacza bez zbędnej
    zwłoki, czyli np. właśnie Twoje 2 tygodnie w serwisie, "niezwłocznie
    wymieni" tzn. bez zbędnej zwłoki: natychmiast, jeśli rzecz ma na
    stanie, jeśli nie- najszybciej jak się da sprowadzi ], natomiast
    rzeczony paragraf rozp. daje konsumentowi możliwość żądania wymiany
    towaru na wolny od wad, kiedy to art. 560 par. 1 Kc zd. pierwsze
    umożliwia kupującemu tylko albo ostąpienie od umowy [ czyli de facto
    zwrot ceny, bo strony muszą, przy rozwiązaniu umowy wzajemnej, zwrócić
    co sobie świadczyły art. 494 Kc ], albo obniżenie ceny."

    i drugi z jakiegos forum pseudo-prawniczego:

    "USTAWA
    z dnia 27 lipca 2002 r.
    o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu
    cywilnego. (Dz. U. Nr 141, poz. 1176)
    Rozdział 1
    Sprzedaż konsumencka
    Art. 8.
    4. Jeżeli {!!!} lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na
    znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia
    ceny albo odstąpić od umowy; {!!!}"

    Czy z wyzej wymienionymi cokolwiek zdzialam? Jesli nie, to czy jakkolwiek
    moglbym dochodzic moich racji?

    pozdrawiam i z gory dziekuje za wszelkie sugestie. hmm